Oude Graanmarkt autovrij?

Terras van De Markten
De volgende petitie circuleert via email en Facebook:

Beste,

Het is tijd voor actie! Het openbaar onderzoek voor een autovrije Oude Graanmarkt start vanaf vrijdag 19 februari en loopt t/m 20 maart 2009. Het is heel belangrijk dat de voorstanders ook hun stem laten horen aan de Overlegcommissie die een advies uitbrengt. Daarom deze warme oproep om je steun voor het project officieel over te maken. Je kunt eventueel de modeltekst hieronder gebruiken. Mail alles zo snel mogelijk (voor 20 maart!) naar overlegcommissie.stedenbouw@brucity.be met de vermelding “opmerkingen m.b.t. de aanvraag om stedenbouwkundige vergunning nr. 091V/08 (Oude Graanmarkt)”.

Modeltekst:

Ik steun het project om de Oude Graanmarkt autovrij te maken. De voordelen zijn duidelijk:

– meer ruimte, comfort en verkeersveiligheid voor voetgangers en zachte weggebruikers
– minder vervuiling en geluidshinder van doorgaand autoverkeer
– een betere organisatie van de leveringen op en rond de Oude Graanmarkt
– de bereikbaarheid van de buurt met de auto wordt op geen enkele wijze gehypothekeerd
– een betere verbinding tussen Oude Graanmarkt en Sint-Katelijneplein
– geen sluipverkeer meer langs de Oude Graanmarkt
– minder verkeersconflicten ter hoogte van de kruispunten met de Dansaertstraat
– een grotere aantrekkelijkheid voor de handelszaken op en rond het plein

Gelieve naam & adres te melden aub, alvast bedankt.

Het idee van een autovrije Oude Graanmarkt (ofte: terras van De Markten, Paon Royal en de rest) heb ik al geregeld horen vallen, en het lijkt me ideaal. Ik hoop dat de lokale middenstand ziet hoe aantrekkelijk het zou zijn.

Share
  • Thijs

    Voor mijn part mogen ze ook de aanpalende Dansaertstraat autovrij/luw maken…maar in Brussel maken ze gewoonlijk kleine stapjes, dus laten we al blij zijn dat dit project erdoor zal komen.

  • Stijn

    Leuk, hoewel ik een aantal bedenkingen heb met de argumenten die worden aangehaald. Aangezien ik een van de weinige BB-bezoekers ben die een auto heeft (denk ik), zal ik maar eens mijn duivelsgewaad aantrekken. 🙂

    Wat met de parkeermogelijkheden? De Oude Graanmarkt biedt misschien maar plaats aan een 20-tal auto’s, maar naar Brusselse normen is dit al veel. Ik woon in de buurt (Zaterdagplein om precies te zijn) en het is nu al een ramp om een plaats te vinden voor mijn wagen. Ik durf vrienden van buiten Brussel bijna niet uit te nodigen, wetende dat ze eerst nog een half uur toertjes gaan mogen rijden om dan hun auto tien straten verder te moeten parkeren.

    Minder vervuiling? De vervuiling wordt enkel verplaatst. Bovendien is het autovrij maken van een straat/plaats geen oplossing voor de luchtvervuiling in de stad, laat staan in de buurt.
    Daarnaast wordt de Oude Graanmarkt “ingesloten” door de Dansaertstraat en het Sint-Kathelijne plein, straten waar auto’s wel nog mogen rijden en waar er dus toch nog vervuiling en geluidhinder is.

    Beter verbinding? Zie hierboven. De twee pleinen wordt nog steeds doorkliefd door een straat.

    Buiten deze opmerkingen ben ik wel te vinden voor dit project. Alleen de argumentatie kon beter en is voor een groot deel paginavulling. 😉

  • Stijn

    Dit moet er zeker doorkomen. Mailtje verstuurd!

  • Henkovich

    Het mijne is ook weg.
    Heb nog toegevoegd: “verhoogde aantrekkelijkheid van Brussel in het algemeen voor dagjesmensen en city-trippers” al zal niet iedereen dit een argument ‘pro’ vinden 🙂

  • Eef

    Super initiatief!! Heb er al dikwijls aan gedacht een dergelijk verzoek/eis in te dienen, maar wist nooit goed aan welke bevoegde instantie dit te richten. Heb direkt de mail gestuurd!! Hopen nu maar dat het er van komt, en dan op naar de volgende autovrije pleinen in brussel.

  • Thijs

    Het is misschien een eigenaardige hersenkronkel, maar ik denk dat autovrije/luwe straten zoals het initiatief hier kan zorgen voor meer parkeerplaatsen. Momenteel heeft Brussel naar bezoekers toe het imago dat je overal kan en mag parkeren. De auto is koning, maar tegelijk ook op de dool. Brussel is namelijk een moeilijke stad om te parkeren. Parking zoeken vergt veel energie en tijd.
    Steden zoals Hasselt, Brugge, Gent hebben een prima mobiliteitsplan waar de auto een begrensde en duidelijke afgebakende plaats kent en begeleid wordt zodra die het stad nadert (parkeerroutes, etc,…).
    In Brussel hinkt men mijlenver achterop: als je met de auto Brussel binnenrijdt is het allesbehalve duidelijk welke de opties je hebt of waarheen je moet. Er zijn géén parkeerroutes, géén markeringen vanaf de ring, parkeerfaciliteiten zijn amateuristisch en willekeurig. Vandaar dat iedereen rondjes rijdt, om zo dicht mogelijk bij z’n bestemming te geraken, het verkeer stropt…Het getuigt trouwens van weinig visie dat men auto’s vrij spel heeft in recreatiezones als de St-Kathelijnewijk.
    Verkeersvrije straten hebben een ontmoedigend effect (wat een eerste stap is), anderzijds moet men ook alternatieven voorzien (stap twee).
    Ik zie bvb. mogelijkheden om langsheen de stadsring nieuwe ondergrondse parkeergarages te voorzien met alle hedendaagse faciliteiten. Vanaf deze knooppunten 24/24 shuttles (tram, bus, metro) voorzien richting centrum in combinatie met nieuw in te richten wandeltrajecten. Op die manier krijgen wijken een kans om opnieuw te floreren en kunnen handel-en recreatiezones ontwikkeld worden. Mooi toch?

  • Benjamin

    Enkele opmerkingen over dit voorstel:

    1. De Oude Graanmarkt is nog niet zo lang geleden heraangelegd, en is nog lang niet afgeschreven. Aangezien vele andere pleinen en straten er heel slecht bijliggen, lijkt het me raadzamer eerst daarin te investeren. Bovendien lijkt het me niet te getuigen van goed bestuur geld te besteden aan pleinen die nog niet afgeschreven zijn. Dit is smossen met publiek geld.

    2. De Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen heeft een negatief advies gegeven en had goede redenen om dat te doen.

    3. Nu passeert er al niet veel verkeer op de Oude Graanmarkt, maar het weinige verkeer dat er over rijdt zal een enorme omweg moeten maken via de Vlaamsesteenweg. Opgeteld bij alle andere heraangelegde wegen waar het verkeer onmogelijk wordt gemaakt, creëert dat extra overlast en vervuiling.

    4. Het systematisch versmallen van straten, afschaffen van parkeerplaatsen, autovrij maken van straten benadeelt niet alleen bezoekers van de stad, maar ook bewoners en handelaars. Zeker bewoners met kinderen of wat oudere mensen ondervinden hier nadelen van. Ook middenstanders ondervinden hier last van, omdat laden en lossen voor leveranciers maar ook voor klanten moeilijker wordt gemaakt. Het gevolg hiervan zien we elke dag: steeds meer handelszaken verdwijnen of riskeren te verdwijnen, zodat alleen horeca en klerenwinkels overblijven. Dat mensen die hun auto nodig hebben, of die afhangen van klanten en leveranciers met een auto, uit de stad blijven trekken, heeft bovendien een negatief effect op de stadsfinanciën, aangezien dit ook mensen zijn die belastingen betalen.

    Samengevat: ik ben zeker niet voor maatregelen om de stad aangenamer te maken, maar ze moeten wel zinvol zijn, en ze mogen geen onderdeel zijn van een sluipende campagne om van Brussel een soort Bokrijk/Disneyland te maken. Het zou bijvoorbeeld een goed idee zijn om te proberen om bezoekers aan de stad te stimuleren hun auto thuis te laten – de onvoorstelbare verkeerschaos die we elk jaar rond de Kerstmarkt zien bewijst hoe erg dat nodig is, en hoe weinig daar werk van wordt gemaakt.

  • John

    @ Benjamin: Jij beweert dat er steeds meer handelszaken verdwijnen uit Brussel. Waarop is dat gebaseerd? Ik zie namelijk het tegendeel elke dag: steeds minder en minder leegstaande panden en in steeds meer wijken zie je nieuwe winkels verschijnen.

    Jij beweert ook dat mensen nadeel ondervinden van verkeersvrije straten? Er zijn helemaal niet veel verkeersvrije straten in Brussel, en ik zie echt niet hoe iemand, zelfs oudere mensen, nadeel kunnen hebben van een verkeersvrij plein, zoals de oude graanmarkt.

    Jij beweert dat er een sluipende campagne zou zijn om van Brussel een soort Bokrijk/Disneyland te maken? Daar heb ik nog niets van gemerkt anders. Door wie wordt die campagne gevoerd?

    En ten slotte zou de koninklijke commissie voor monumenten en landschappen een negatief advies hebben gegeven? Dat kan ik echt niet geloven. Kan je mij een link of een andere referentie bezorgen zodat ik dat kan controleren?

  • Stijn

    Even een kleine update i.v.m. de heraanleg in de Sint-Kathelijnewijk.
    Twee weken geleden een folder in mijn brievenbus gekregen waarop te lezen stond dat de Brandhoutkaai en de Baksteenkaai heraangelegd zullen worden. Gezien de staat van de straten is dan ook dringend nodig.
    Maar! (er is een maar) Bij de heraanleg zullen 120 parkeerplaatsen sneuvelen.

    Allemaal goed en wel. En laat ik duidelijk zijn, ik ben voorstander van veilige verkeersluwe pleinen en straten. Maar heeft Brussel-Stad of het BHG een alternatief klaar voor deze 120 verloren plaatsen? Dacht het niet.

  • steven

    Ik vraag me af wat de bezettingsgraad is van de nabijgelegen parkeergarages (p58, de brouckère, munt, enz enz). Ik vind er in ieder geval altijd plek. Zeker plek voor 120 individuën. Nog een alternatief is onder de grond te vinden: om de 3min20 een metrostel waar een 700-tal mensen in kunnen.

  • Joske

    Hopla, m’n mailtje is ook verzonden ondertussen! 🙂

    Wat de parkeergarages en het mogelijke verlies van de 120 plaatsen aan de kaaien betreft… Wat zijn prijzen van de parkeergarages eigenlijk typisch voor een paar uur?

  • Stijn Cornelis

    In de parkeergarages betaal je 2,20 tot 2,50 €/uur. Hoe langer je blijft, hoe lager de prijs per uur. Afhankelijk hoe lang je blijft, zijn garages goedkoper dan een plaats in de straat.

    De metro is volgens mij geen volwaardig alternatief.
    Afhankelijk van waar je in Brussel woont of je auto buiten de stad hebt achtergelaten, moet je rond middernacht al huiswaarts vertrekken.

    Hetzelfde geldt voor een groot deel van de parkeergarages. Met uitzondering van “Schildknaap” die 24/24 open is, sluiten de garages hun poorten tussen middernacht en 02:00.

    Als je je met het openbaar vervoer verplaatst in Brussel, ben je dus gedoemd om rond middernacht naar huis te trekken. Tenzij je het geluk hebt nabij een NOCTIS-halte te wonen.

  • Collecto (http://www.collecto.org) is eigenlijk ook nog wel betaalbaar voor eenzame reizigers die ‘s nachts in Brussel naar huis moeten. Niet voor iedere avond, maar zo nu en dan een goed alternatief voor de dubbel zo dure gewone taxi.

  • Nick

    Dag iedereen,
    Na het lezen van al deze commentaren, kan ik het me niet laten ook mijn mening op te schrijven . Reeds 30 jaar kom ik uit de provincie naar brussel . Meestal in het weekend, gingen mijn vrouw en ik eens lekker eten .
    Dat is de laatste jaren vermindert, laat ik maar zeggen dat we niet meer gaan . En waarom ? We dienen een half uurtje te rijden om in onze favoriete wijk aan te komen, namelijk de vismarkt, doch een daar aagekomen toeren wij gemiddeld nog een half uurtje rond om een plaatsje te vinden . Ik ken mensen in die buurt en nu hoor ik dat er volgend jaar werken uitgevoerd zullen worden op de vismarkt !? De meeste parkeerplaatsen weg ! Lees ik dan nog in de krant dat parking 58 zal afgebroken worden ? Parkeerplaatsen ?????? Het zal resulteren in nog meer faïllisementen van restaurant en cafés . Wie blijft er over als klant voor deze handelaars ? Toeristen ! Onze politici (nu dan nog “groenen”) bekijken alles vanuit hun standpunt en houden gewoon geen rekening met de handelaars . Uiteindelijk dienen wij op “den buiten” te gaan eten in het weekend . En dat er nu geen enkele politici zegt “neem het openbaar vervoer”, want van op 80% van de plaatsen op “den buiten” is dat onmogelijk ! En als het dan wel mogelijk is, moet men maar zien dat je rond 23.00 u. weg bent, want daarna “slaapt” het openbaar vervoer hé . Nog een laatste punt, ik had het daarstraks over onze favoriete wijk “de vismarkt”, wel terug onze politici hebben het reeds lang verkorven : bekijk een de overdakkingen van de metro ??? scheve stalen buizen op een eens zo authentieke plaats ??? schandalig !!! en dan noemen ze het metrostation nog eens Sint Katelijne ??? De Sint Katelijneplaats ligt wel om de hoek, de metro is op de “vismet” of “marché aux poissons” !!!!! Welke lobby zou hier achtergezeten hebben .
    Alvast bedankt aan degenen die het de moeite vonden om dit te lezen .
    Nick .

  • bartje

    Ik heb uw reactie gelezen, maar sta me toe grondig met u van mening te verschillen. Zeker, in het centrum is parkeerruimte schaars. Logisch, alle ruimte is er schaars, en er zijn steeds meer verschillende gebruikers die van die ruimte willen gebruik maken. Dat iedereen dus wat moet ‘inschikken’, lijkt me dan ook niet meer dan logisch, toch?
    Ik vind het spijtig dat u onze stad links laat liggen door parkeerproblemen, zeker omdat er ‘s avonds best nog wel alternatieven zijn. Je zegt niet meer thuis te geraken met het openbaar vervoer. Misschien heb je gelijk, ik weet niet waar ‘uit de provincie’ is. Maar misschien is een parkeerplaatsje zoeken nabij Erasmus of Kraainem en daar de metro te nemen een beter idee(rechtstreekse verbinding, er is niets eenvoudigers, en dat tot na middernacht in St-Katelijne).
    En Sint-Katelijne lijkt me eerder naar de kerk, dan naar het plein ervoor genoemd. Just my 2 cents…

  • Toch wel een vrij typerende, maar toch interessante reactie. Ik denk dat Nick zich vrij onterecht zorgen maakt. Naast parking 58 zijn er nog een 3-tal overdekte parkeergarages in de nabijheid. Trouwens de parking zal niet verdwijnen.
    Als je het niet ziet zitten om naar een overdekte parking te rijden is het meestal wel even rondtoeren , alhoewel er bijna altijd plaats is aan het kanaal of op de kleine ring (is natuurlijk iets verder). Als ik iets wil gaan eten in het centrum van steden als Antwerpen of Gent ben ik ook bijna altijd verplicht om ondergronds te parkeren.

    Dat de vismarkt dringend moet heraangelegd worden is overduidelijk. Dat hierbij de trottoirs teruggegeven worden aan de voetgangers lijkt me logisch. Voor mijn part mogen ze de ene (of beide) zijde(s) van het plein volledig autovrij maken. Een plein met zoveel horeca heeft géén nood aan doorgaand autoverkeer. Een ondergrondse parking ter compensatie mag voor mij altijd?
    Het bewijs dat het werkt is twee straten verder te vinden. Op de Oude graanmarkt floreert alles als nooit tevoren. Het is er, sinds het autovrij maken, aangenaam vertoeven. Doordat het sluipverkeer minder is, is de gehele wijk ook een stuk rustiger geworden. Lijkt me ook niet eens zo’n ramp als je op terras “rustig” je steak bearnaise zit te eten…

    En tot slot: smaken verschillen, maar ik heb enkel maar lof over wat de metro-ingang betreft. Als je vergeleek welke lompe gedrochten er vroeger stonden is dit een bevrijding. En authentieker oplossing? Misschien een ingang in een grote vis of middeleeuwse poort?

    Brussel geeft misschien de indruk dat het de automobilisten wil pesten, maar ik ben ervan overtuigd dat het alles gewoon aangenamer willen maken. Voor zowel bewoners als bezoekers.

  • Wat is authentiek? De vismet die we vandaag kennen met kasseien en paaltjes dateerd uit de jaren 80 van na de metrobouw. Die plein was in het verleden al een asfaltparkeerplaats, een tramterminus, bebouwd met pavillons van de vismet …

    Authentiek zou eerst zijn, de plein te openen en de metrotunnel onder water te zetten 🙂 Dan zijn we terug in de periode van 1560 tot 1850. Om nog verder in de tijd terug te gaan breken we alle twee kanten af om rechts de muur van het begijnhof heroptebouwen en links laten we blekenwijen aanleggen…

    Maar als men mij vraagt: Deze stad mist water! Dus de haven terug aanleggen, de marina van de verbrandingsoven naar het centrum halen. Dát zou die wijk eerst laten opleven: Met zeilbootjes tot aan De Markten rijden!

    We moeten er wel de metro voor verleggen en de kerk afbreken. 🙂

  • Fien

    Wat ze in Gent, Brugge en zelfs Parijs doen is dat mensen van buiten de stad verplicht worden om in een overdekte parkeergarage te gaan staan.
    Enkel buurtbewoners krijgen een bewonerskaart om dicht bij de deur te kunnen parkeren. In Parijs zie je ook veel privé-initiatieven om parkeergarages te openen. nog beter want dan krijg je een vrije economie en het maakt het parkeren heel wat goedkoper. (wij betaalden 12 euro per dag)

    En, ik moet zeggen, het werkt.
    Het is ook niet zo erg als je als bezoeker van Brussel een paar straten moet stappen om je bestemming te bereiken. Zo heb je nog iets gezien en wie weet ontdek je nog iets nieuws.

    Nu nog een parkeerbeleid die voor de 19 gemeentes gelijk is en we zijn er. (maar dat is niet voor morgen zeker?)

  • Wij steunen dit van harte! Hopelijk wordt de oude graanmarkt altijd autovrij en kunnen we weer snel zonder alle wagens… Tot ziens op de kerstmarkt!

  • Bart

    Bedoelt u die kerstmarkt/plaisirs d’hiver waar iedereen gaat wildparkeren en ook iedereen laat meegenieten van een teugje Gluhwein door de vele wildplassers tot in de brievenbussen van de omwonenden toe? 😉