Parkeren op de leveringsstrook

SchaamteZo af en toe, in de buurt van winkels vooral, vind je een plaats die is voorbehouden voor leveringen. Meestal is dat van 6u tot 18u of zoiets. Onlangs las ik dat in plaats van dat strafbaar te maken, men het zou toelaten op voorwaarde dat er 100€ voor wordt betaald.
Vandaag reageert de mobiliteitsorganisatie Touring.

Dat gemeentebesturen en andere overheden nogal inventief zijn als het erop aankomt geld in het laatje te krijgen, is aan het evolueren tot regelrechte diefstal bij de automobilisten.
“Zogezegd om deze plaatsen doelmatiger te doen respecteren en dus vrij te laten voor leveranciers”, klinkt het bij de gemeenten. De gemeentelijke parkeerbedrijven zijn echter allesbehalve objectief: ze zijn rechter en partij tegelijk. Ze stellen immers de overtredingen vast en leven tegelijkertijd ook van de opbrengsten”

Diefstal bij automobilisten, tja… maar is dat dan ook niet het geval voor de gewone parkeerplaatsen? Doelmatiger laten respecteren, daar zie ik wel iets in. Als de politie niet optreedt bij dergelijke overtredingen, dan moet uiteindelijk iémand het doen. En laat dat nu net die parkeerwachters zijn. En dat van die rechter en partij tegelijk, terug zelfde opmerking: is dat ook niet het geval voor de gewone parkeerplaatsen?

Voor mensen die van Ter Kameren richting VUB rijden ‘s morgens vroeg zal deze scene U niet onbekend voorkomen:
Op de hoek van Generaal Jacques en Adolf Buyl is een Carrefour Express die dient bevoorraad te worden. Dit gebeurt voor de openingsuren, dùs tijdens de spits. Telkens weer moet een vrachtwagen zich parkeren op de eerste rijstrook (er zijn er maar 2 rechtdoor meer!) om te lossen, want er staan auto’s geparkeerd op deze leveringsstrook. Dit leidt tot opstoppingen op het kruispunt (met trams die alle richtingen uit willen) om te beginnen en deint op die manier uit tot een opstopping die voelbaar is tot in Ter Kameren Bos. Geregeld staan er twee politie-agenten op één van die hoeken toe te kijken hoe alles zich afspeelt, en indien écht nodig zullen ze trachten de knoop te ontwarren. Ware het niet eenvoudiger geweest om die 2-3 verkeerd geparkeerde auto’s op tijd te laten wegslepen?
Bovenstaande lijkt anekdotisch, maar speelt zich maar al te vaak af… en niet enkel op dit kruispunt. Dubbel parkeren is sowieso al een probleem in Brussel, maar als er al enkele kunnen voorkomen worden zal het de algemene vlotheid van het verkeer bevorderen.

En is dat nu net niet de mobiliteit waar mobiliteitsorganisatie Touring voor staat? Nu ja, mobiliteit wil ook zeggen dat er voldoende parkeerplaatsen zijn… en ook daar wringt het schoentje?
Foto: dipfico

Share