Postpunten Brussel?

Ik las reeds verscheidene keren opmerkingen in zowel Brussel Deze Week als hier over het schrappen van de postkantoren en de invoering van postpunten. Ik vraag me eigenlijk af hoe het ondertussen verloopt, iemand ervaringen met bv. Brouckère? Voor zover ik lees een hele onderneming.

Ik las ook dat sommige mensen klagen dat de post is gesloten bij hen en ze nu 500 meter verderop moeten. Welnu, ikzelf kan over het volgende alvast zeggen:

Oudergem: De post op Waverse Steenweg vlak naast Hankar (bij o.a. de vele winkels, dicht bij VUB en ULB, en eigenlijk de post waar zowat iedereen naartoe ging) is gesloten. De overgebleven post ligt op het Gemeenteplein. Het klinkt logisch, ware het niet dat dat plein op ongeveer 200 meter van het begin van het zoniënwoud ligt. M.a.w., een vrij dode hoek. Het kantoor lijkt ook kleiner. Ik kreeg 1 aangetekende zending en ben 3 uur verloren om deze te gaan ophalen (metro of bus, dan stuk te voet, en dan aanschuiven maar).

Kunst-Wet: Post Belliardstraat is gesloten. Het dichtsbijzijnde lijkt Madou te zijn. ik ben er 1 keer moeten gaan voor een postpakket en 1 keer voor een aangetekende brief, de wachttijd was bij beide bijna een uur. Logisch, gezien alle ambassades en firma’s vrijwel nu hier terecht komen rond zowel Kunst-Wet als Madou zelf.

Iemand nog ervaringen met het schrappen van sommige postkantoren? Of zijn er nog gemeenten waar het verdwenen postkantoor het drukste en meest logische was, zoals bij mij?

Share
  • Ik kom niet zo heel vaak in De Post, maar als ik ga is dat op de Anspachlaan (De Brouckère, dicht bij mijn werk) en in de Tielemansstraat (Laken, waar ik woon). Behalve dat je daar soms lang moet aanschuiven heb ik er nog nooit problemen ondervonden. Maar wat is “lang”? Tot een kwartier, meestal nooit langer (maar als je staat te wachten lijkt dat natuurlijk oneindig lang).

    Het moet me trouwens van het hart dat minstens de helft van de wachttijd te wijten is aan klanten die zich slecht of niet hebben georganiseerd. Mensen komen bijvoorbeeld een aangetekende brief afhalen en moeten dan terwijl ze aan het loket staan nog hun identiteitskaart en het briefje van de postbode beginnen zoeken… in plaats van die documenten op voorhand klaar te houden.

  • Stijn

    In Brussel heb ik maar twee postkantoren aangedaan:
    – De Brouckère: nooit lang moeten wachten (noch aan het postpunt, noch voor het loket), late openingsuren, op 100m van mij deur. Mij hoor je niet klagen.
    – Bogaardstraat: Klein, bouwvallig kantoorje met een uur wachttijd (middag). Na een uur aan te schuiven, bleek dan ook nog eens dat ze geen enveloppes verkopen. Dan maar de halve stad doorlopen op zoek naar een enveloppe…om dan later terug aan te schuiven…

    Qua ervaringen met de Post ben ik tevreden. Maar in de andere 18 gemeenten (zit zelf in 1000) is het andere koek blijkbaar.

  • Nu, ik weet dat de Post niet lang nog een overheidsbedrijf blijft. Maar een overheidsbedrijf dient dan ook de burgers in Bxl in de beide landstalen te kunnen bedienen, niet? Het Delhaize onthaal/postpunt in Ukkel is niet bij machte om zelfs maar een simpele vraag in het nederlands te begrijpen, laat staan om dan een antwoord te formuleren.

  • Jemenfish

    Oh de tweetaligheid heb ik nooit problemen mee gehad. Bij Kunst-Wet (ik deed vroeger soms de aangetekende zendingen voor mijn werk) waren ze echt allemaal tweetalig. Bij Madou lijkt dat al minder, maar toch nog relatief ok. Oudergem…eigenlijk helemaal niet op gelet.

    Maar denk vooral ook: Indien een bedrijf zoals het mijne normaal iemand zoals mij even stuurde naar de Belliardstraat (wachttijd kwartiertje normaal), en elke dag voor aangetekende zendingen e.d. tot de post moet, dan betekent dit in mijn geval bv. 20 minuten stappen tot de Post bij Madou en een uurtje aanschuiven (was nog niet eens op middaguur), en dan weer 20 minuutjes terug, toch snel een kleine 2 uur dat iemand niet aanwezig is = verhoogde werkdruk bij de andere bedrijven ook hierdoor, of vergis ik me?

  • Thijs

    Interessant onderwerp! Wel, ik ben al bij verschillende postpunten langsgeweest. City2 is handig en meestal redelijk snel, idem voor De Brouckère, maar zoals Stijn het al heeft aangehaald is het postkantoor in de Bogaardstraat een kleine ramp: back to the seventies!! Hoewel ik moet meegeven dat de vriendelijke loketbediende die er de vorige keer werkte veel leed deed verzachten.

    Helemaal uit de perimeter van het centrum is het kleine postkantoor aan Hoogte100. Een jaar geleden kwam heel de buurt in opstand omdat er werd aangekondigd dat het ging moeten sluiten; petities en affiches deden de ronde. Momenteel is het niet duidelijk of het blijft of gaat… Eenzelfde verhaal las ik een tijd terug over een postkantoor in Molenbeek. Zo zie je dat voor veel mensen een postkantoor dichtbij toch iets belangrijk is.

  • @Thijs die schreef:

    Zo zie je dat voor veel mensen een postkantoor dichtbij toch iets belangrijk is.

    Ja, dat is zo, maar eigenlijk verbaast me dat. Zelf kom ik uitsluitend in De Post om postzegels in grote hoeveelheden te kopen voor mijn vereniging en voor een sporadische aangetekende brief.

    @Mike: Wat de zogenaamde “postpunten” betreft: volgens mij worden die niet door De Post zelf uitgebaat, maar zijn het zelfstandige uitbaters van privé-ondernemingen. Die moeten strikt genomen dus niet tweetalig zijn.

  • Stijn

    @ Jemenfish
    De Post heeft normaal gezien een aantal “oplossingen” voor bedrijven. Misschien jouw baas een vragen De Post te contacteren? Anderzijds, zo’n middagwandeling is natuurlijk altijd mooi meegenomen 😉

  • Jemenfish

    Oplossingen zoals ‘Als je te vaak aangetekende zendingen hebt, kan je deze ook in een postzak steken met een speciale rode band rond. Je steekt de papieren van de zending er in, en *hoopt* dat die de dag erna terugkomen met de stempel van het kantoor. Soms gebeurt dit wel eens niet. Waardoor je 5 euro verdeed aan een zending die je toch niet kan traceren’.

    Ja, leuke oplossingen, heb ze hier al eens nader bekeken 😉

  • Stijn

    Mja, De Post…
    Ik wacht ook nog altijd op een postpakket dat twee jaar geleden normaal in mijn bus zou moeten gevallen zijn…
    Eergisteren een hele boel brieven in mijn bus die niet voor mij waren bestemd, maar voor het verzekeringsagentschap hier rechtover. De postbode was blijkbaar te lui om de straat over te steken… ben ze dan maar zelf in de juiste bus gaan steken.
    Zou de Post mij hiervoor vergoeden, aangezien ik een deel van hun werk heb gedaan? :p

  • Jemenfish

    Da’s toeval. Ik ben al gedurende 3 jaar volgens hen de European asthma federation. Heb jammer genoeg de federation zelf niet in mijn straat gevonden, dus ben ik er niet veel mee 🙂

    Maar dat zijn de mensen die de rondes doen. Als ik een pakket ontvang, het past niet in de bus en ik ben niet thuis, dan plaatst die dat gewoon voor de voordeur van het hele appartementsblok, of het nu een niemendalletje is of een laptop, niks mee te maken.

    Maar dat heeft niets te zien met die herstructureringen vrees ik. Dat was er voor ook al zo.

    Is er niemand die wat feedback heeft van mensen die echt instaan voor zo een nieuw postpunt? Ik zou graag eens weten of het bij wijze van spreken door de gemeente e.d. wordt opgelegd (bv. postpunten in Delhaize, waar er vaak geen extra personeel voorzien is en dus bij drukke momenten dat postpunt gewoon niet bediend wordt), of dat er ook een voordeel is voor de centra.

    Een dagbladhandelaar bv. voor zoiets gebruiken lijkt me een pluspunt voor hem, de mensen nemen dan al gauwer even wat anders mee, maar postpunten in zoiezo al drukke winkels als Delhaize is een vreemd idee.

  • Wat de PostPunten betreft: in een bericht van 22 februari 2007 schrijft De Post:

    Zeer recent onderzoek bij de klanten van de PostPunten (januari 2007) wijst uit dat 81 % van de gebruikers van een PostPunt tevreden is over de werking van deze nieuwe servicepunten van De Post. Vandaag zijn reeds 138 PostPunten operationeel. Nog eens 110 werden toegewezen aan een lokale partner en zullen weldra hun postdiensten aanbieden.

    Ondertussen zijn er meer dan 600 PostPunten en tegen het einde van dit jaar zullen er meer dan 750 zijn. Dat schrijft De Post in een persbericht van 17 maart 2009. Om de kwaliteit van de PostPunten te controleren maakt De Post gebruik van zogenaamde mystery-shoppers en deze registreerden naar het schijnt een snelle bediening met korte wachttijden.

    Als handelaar kun je je kandidaat stellen om een PostPunt te worden. Je moet daarvoor een aanvraag doen en dan wordt je kandidatuur beoordeeld. De criteria waaraan je moet beantwoorden staan nogal vaag op de website van De Post vermeld.

  • Steve

    Nog zo’n verschrikkelijk antiek geval is het kantoor Sint-Maria (nabij het Lehonplein en de Sint-Servaaskerk). Je lijkt in een soort oude industriële opslagplaats binnen te komen, en de mensen staan in kleine bosjes verspreid over de hele ruimte (slechts een paar zitplaatsen). Je zou evengoed in een postkantoor in een ontwikkelingsland kunnen zijn.

  • mar

    Een aanrader is het postkantoor aan Simonis. Je stapt uit de metro en je bent er. Nooit veel volk, dus nooit lang aanschuiven daar. Ook open op zaterdagochtend.

  • Jemenfish

    Mar: nooit een postkantoor gemerkt bij Simonis eigenlijk.

    Ik betwijfel wel of mensen uit het centrum (of verder) tot Simonis gaan voor hun aangetekende zending 🙂

    Nu ik er aan denk, wat kan men nog bij een postkantoor dat niet kan bij een postpunt? Aangetekende zendingen afhalen en afgeven en voor de rest? Zaken als de bank van de post, die überhaupt al niet zouden moeten bij hun takenpakket zitten? 🙂

  • bartje

    Is het kantoor in het Justitiepaleis nog open? Vorst Centrum is ook nog te doen, meestal toch.