Net Brussel ?

Eergisteren naar het containerpark geweest in Vorst. Mijn kelder opgekuist : drie koffers vol.
Speciaal een dag verlof genomen.
Als ik mij de tweede keer aanbied wordt mij koudweg gezegd dat ik zonder pardon mag terugkeren.
Er is maar één passage par jour.
Probeer het wat uit te leggen : Opkuis, dag congé. Niks baat.
Thuis mag ik de koffer terug uitkiepen.
De dag nadien teruggegaan : alles terug ingeladen, opnieuw een dag verlof. De derde koffer moet ik laten staan tot zaterdag.

Vóór mij in de rij staat een mega-camionette barstensvol afval, daarachter nog een karretje, afgeladen vol. Hij mag ongemoeid alles uitkiepen.
De man heeft ongeveer driemaal de hoeveelheid die ik – in drie beurten -zal afladen.
Ook hij mag maar éénmaal passeren maar vermits hij een grote wagen heeft mag hij alles rustig achterlaten, véél meer dan mijn 3 passages.
Dat men de vracht beperkt : akkoord, maar dan graag voor iedereen de lat gelijk.

Kan iemand mij de logica van deze regel uitleggen ?
Is dit een uitnodiging van de stad om het sluikstorten te bevorderen ?

Bx-Net : dit lijkt mij geen propere regel voor mensen met een kleine wagen.

william, hetrijkderzinnekes.blogspot.com

Share
  • dM3

    Misschien was uw afval veer meer waard per kilo? Aha.

  • tommy1975

    In onze buurt gooien ze gewoon alles op straat, en het wordt om de zoveel dagen opgehaald! Veel practischer…

  • pogonus

    Inderdaad, in mijn wijk hebben ze dat ook goed begrepen: oude meubels, tv-toestellen, koelkasten of matrassen, die deponeer je gewoon op de stoep! Geen norse ambtenaren die je voor schut zetten omdat je de moeite doet om je burgerlijke verantwoordelijkheid op te nemen…

  • patrickvkb

    Ben het helemal eens met tommy1975 en pogonus.
    Gewoon ergens op de stoep en klaar is kees, werkt blijkbaar veel beter. Voor het grotere werk raad ik overigens het stuk grond tussen de Claessens-, Dieudonné-Lefèvre en de Wautierstraat aan: gemakkelijke oprit, geen omwonenden en ruimte zat.

    Dit terzijde.

    Zelf ben ik al eens met een fietskar vol halflege verfpotten naar het park in Neder-over-Heembeek geweest. Dat was ook helemaal not-done. Doch de moeite van het proberen waard, het personeel aldaar dacht spoken of ET’s te zien.

  • tommy1975

    Ik ben er zelfs van overtuigd dat mocht je met je fietskar tot op de Grote Markt was gereden, en ze daar had achtergelaten er ook niemand iets zou gezien hebben…

  • Bart

    Voor de liefhebbers van Lego en duplo liggen er momenteel een stuk of duizend op de triomflaan, samen met een legertje matrassen en ander gerief dat je wel vaker in Brussel op de stoep vindt 🙂

  • peter

    Hier wil ik ook waarschuwen voor te veel burgerzin. Bij een vorig bezoek aan het containerpark Noordnam ik naast allerhande rommel een PVC afloop van een lavabo mee = enkele verlijmde grijze PVC buizen. Die passen makkelijk in een huisvuilzak, maar omdat ik toch naar het containerpark ging (“ophalingen via vrijwillige aanvoer” heet dat volgens de website) en dacht dat dat op één of andere manier te recycleren was, nam ik het dus maar mee. Alles beter dan zo maar in de verbrandingsoven.
    FOUT ! Er werd mij met een brede smile 5 euro aangerekend wegens het aanvoeren van “bouwafval” !
    Volgende keer ALLES mooi in de witte zak. (of hoe men burgerzin en mileubewustzijn zeer effectief fnuikt).

  • Thijs

    Een ander voorval: een jaar terug had ik grote kuis gehouden en de auto volgestouwd met allerhande rommel. Bij de ingang van het containerpark in Vorst vroeg de man naar m’n paspoort. Blijkbaar is het containerpark enkel toegankelijk voor mensen uit het Brussels gewest…en aangezien ik al 10 jaar in Brussel woon waarvan 6 officieel mocht dit géén probleem vormen. Blijkbaar dus wel, want op m’n digitaal paspoort staat niet het adres, maar het afgiftekantoor van m’n ouderlijke gemeente. Géén afdoend bewijs dus dat ik Brusselaar was/ben. Een kaartlezer had wonderen gedaan. M’n rijbewijs dan maar bovenhalen…zelfde verhaal. Gelukkig was m’n vriendin mee die net haar paspoort had laten vernieuwen…

    Verder waren de mensen in het containerpark zelf erg behulpzaam en daar heb ik géén klagen over, het is vooral het reglement die niet voldoet aan de Brusselse noden. Als ik het al moeilijk heb om afval binnen te brengen wat dan met de duizenden mensen die hier tijdelijk zijn of géén Brusselse papieren hebben? En als ik lees dat je maar één keer per dag mag langsgaan en moet betalen voor bvb. bouwafval dan vraag ik me af waarmee ze bezig zijn… Absurd toch?

    Dus zoals iedereen hierboven suggereert doe ik voortaan zoals al mijn buren; gewoon al het grof afval het straat op! Burgerzin m’n kl*ten!

  • erik

    Ben laatst ook geschrokken van de prijs die je moet betalen om daar afval kwijt te raken. Laatst een vals plafond afgebroken en de platen plichtbewust naar containerpark.
    Staan ze daar met twee op te kijken en bediscuteren ze hoeveel “eenheden” dat wel niet is! Het werd 4 en dit maal 2,5€ dus 10€! Plots begreep ik waarom er zoveel aan sluikstorten wordt gedaan in het Brussels gewest!
    Navraag bij kennissen leert dat ze voor hetzelfde gratis of hooguit 1€ hadden moeten betalen. Maar ja, da’s dan weer in Vlaanderen.

  • MARCEL

    WEL IK WERK BIJ NET BRUSSEL EN HEB OOK MIJN KELDER GELEDIGD MET GEHUURDE CAMIONNETTE NOG WEL, EN HEB BETAALT ZONDER KLAGEN OF ZAGEN WANT HET HANGT UIT AAN DE INGANG EN IS OP INTERNET OOK TERUG TE VINDEN OF VIA DE GRATIS TELEFOON 0800…..!
    WEL DUUR MAAR ALS IEDER HIER DOET WAT ER GESCHREVEN STAAT IN DE COMMENTS HEB JE AL ZEKER VIER SLUIKSTORTERS ERBIJ!
    NU KAN IK JE VERZEKEREN DAT IN MIJN FLAT OP HET BALKON OOK DRIE VUILNISZAKKEN STAAN GEEL-BLAUW-WIT, TEGEN MIJN GOESTING MAAR HET IS VOOR IEDEREEN TOCH ZO? TERWIJL IK NU DON DERDAGAVOND MET HET BUITEN ZETTEN DE GELE EN BLAUWE ZAKKEN OL EEN HAND KAN TELLEN EN DAT ZAL NIET MEER ZIJN MORGEN ALS IK OM 4U30 AL NAAR MIJN WERK RIJ, MAAR WIL GEWOON BESLUITEN : IK WOONDE JAREN GELEDEN IN GENT EN HAD PER ONGELUK EEN STUK SCHUIMRUBBER IN EEN KARTON GELATEN EN BIJ HET KARTON GEZET BINGO DIREKT EEN BOETE, PROBEER HET MAAR IS IN VLAANDEREN!!! WAT BEN IK AL BLIJ TE ZIEN DAT IEDER NU VERPLICHTE WITTE ZAKKEN HEEFT, GELOOF ME VRIJ (MEER DAN 20 JAAR GELADEN ZAKKEN+CONTAINERS) EN MET DIE VERDUIVELDE “GB-ZAKJES” VOL KATTESCHIT OF GRIJZE VOLGEPROPTE-MET VAN ALLES DAT NIET (MEER) MAG ALS GLAS EN BLIK EXT ZIJN WE HIER IN BRUSSEL GOED VOORUIT EN ZO MOET HET VERDER.

  • Jonas

    De overbodige caps ten spijt, heeft Marcel wel gelijk. Informeer je eens voor je ergens naartoe gaat (containerpark, gemeentehuis, n’importe quoi) in plaats van gewoon onvoorbereid aan te komen en dan uit de lucht te vallen omdat er blijkbaar regels zijn die je niet kent omdat je de moeite niet hebt genomen eerst wat info in te winnen. You’ve got a brain: use it! Net Brussel heeft een website waar alle uitleg opstaat en een gratis nummer voor wie dan nog met vragen zit. En al die asociale sluikstorters wens ik het van harte toe dat ze iets in hun vuilniszak hebben zitten aan de hand waarvan de administratie hun identiteit kan achterhalen om hen een ferme boete opleggen.

  • Voor alle duidelijkheid : ik ben absoluut tegen sluikstorten, ze mogen ze van mij zwaar beboeten.
    Het enige wat ik wilde zeggen was dit :
    ik ben akkoord dat iedereen op dezelfde wijze wordt behandeld, waarom dan niet de vracht beperken ?
    Moet ik per se een camionette gaan huren als ik zelf een wagen heb en graag 2,3 keer over en weer wil rijden ?
    Waarom mag mijn buurman wel alles in één keer lossen omdat hij toevallig een grotere wagen heeft ?
    Sommige reglementen kloppen gewoonweg niet.
    Voor de rest heb ik héél veel respect voor de mensen van NetBrussel.

  • Jonas

    Ik moet toegeven dat ik de regel van “een passage per dag” op het eerste zicht ook bizar vind. Misschien is het niet zozeer de bedoeling van Net Brussel om het volume vuilnis te beperken, maar eerder om files te vermijden. Als iedereen de hele dag onbeperkt heen en weer rijden mag, worden de files aan de ingang automatisch langer. Enfin, ik ben maar wat aan het brainstormen over wat de logica achter de regel zou kunnen zijn… In elk geval, ik heb geen wagen dus ik moet wel een bestelwagentje huren 🙂

    Bottom line is dat we in België leven en je hier altijd op voorhand goed op de hoogte moet zijn over het verloop van de procedure, anders kom je voor verrassingen te staan. De administratie in dit land heeft nu eenmaal knotsgekke reglementen 😉

  • peter

    @ MARCEL

    Het is niet omdat de tarieven en de regels bekend zijn, dat ze daarom juist of logisch zijn. Hierboven wordt niet geklaagd dat er regels zijn, maar wel dat ze niet zeer duidelijk of rechtvaardig zijn.
    Bovendien is de prijslijst op de website van Netbrussel al een tijd niet meer beschikbaar.
    http://www.netbrussel.be/Content/html/services/vrijwilligeaanvoer.asp
    Als je hier op de PDF met de tarieven wil klikken krijg je :
    “The page cannot be found”

    Bovendien is de lijst met niet aanvaarde afval ook aanzienlijk. (asbest, autobanden,…) Hier geldt blijkbaar de regel : het gewest weet hier ook geen raad mee, trek er uw plan mee.

  • Thijs

    Eigenlijk zou men zelfs moeten betaald worden om afval te brengen (vb. via een belastingsaftrek). Ik denk dat er dan plots wel meer mensen hun afval zouden binnenbrengen. Nuja, anderzijds zou zo’n systeem ook weer een parallelle illegale handel in de hand werken…
    Maar in eerste instantie kan men beginnen met de regels even te herbekijken en veel strenger en meer te controleren.

    Marcel en zijn collega’s van NET Bussel verdienen inderdaad tonnen respect. Elke dag opnieuw het wederkerend afval trotseren en weg te brengen.

    Bon, ‘k ga m’n blauwe pmd-zak gaan buitenzetten.

  • peter V

    Net terug van containerpark Noord. Met mijn wagen volgeladen. Nog steeds. Want na 15u hebben de heren daar nog weinig zin om te werken. Ik kom rond 14.45u aan en voor mij staat een rij van 10 voertuigen. Ik weet dat ze om 16u sluiten (in de praktijk al om 15.45u).
    Maar 10 auto’s, dat zal nog wel lukken zeker. Helaas.
    Rond vanaf 15u gaat een NetBrussel-man de wachtrij af met de mededeling dat het niet meer zal lukken vandaag en we beter rechtsomkeer kunnen maken. Aangezien er in dat containerpark toch wel plaats is voor 5 voertuigen tegelijk lijkt me dat toch wel wat pessimistisch en iedereen is van dezelfde mening en blijft braaf aanschuiven. Ik ga te voet poolshoogte nemen en wat ik zie is veelzeggend. Ik zie 1 wagen op de kaai en één die wacht aan de stopstreep. Het hekken is al voor de helft gesloten. Een 4-tal arbeiders staat te kletsen in een groepje. Hun werkdag zit er blijkbaar op. De man die eerder de wachtenden probeerde weg te jagen staat buiten het hekken een broodje van de naastgelegen snackbar te eten. Ook voor hem zit de dag erop.
    Een agent van een privébewakingsbedrijf, die normaal de trafiek moet noteren staat verveeld met zijn clipboard frisse lucht te wuiven. Aangezien er “geen aanvoer” is hij ook werkloos. Als hij teken doet dat de volgende mag binnenrijden wordt hij echter teruggefloten door de kletsers van boven. De mevrouw moet nog even wachten.
    In het half uur dat ik de zaak observeerde heb ik 3 (drie !) auto’s zien binnenrijden. Om 15.30u is het duidelijk dat ik als inmiddels zevende in rij niet meer aan de beurt zal komen. Evenals zoveel anderen in de wachtrij. Want na mij staan er nog 6 wagens. In de rij staan onderandere huurbestelwagens. Het wordt me ineens duidelijk dat die hun vracht wel ergens anders zullen moeten dumpen want in het containerpark zal dat niet lukken.
    Voor mezelf : Morgen moet ik personen vervoeren in de auto.
    Ik kan mijn volledige wagen leegmaken en stockeren op de 3e verdieping (het zal de gelijkvloerse gang worden tegen de goesting van de concierge).
    Moet ik nu echt een vrije dag nemen om ‘s ochtends te kunnen gaan ?
    Of stort ik het volgende keer gewoon zoals zoveel anderen het blijkbaar straffeloos doen ?

    Is er nu niemand die de georganiseerde luiheid van het agentschap Net Brussel controleert ? De notities van de bewakingsagent moeten toch duidelijk maken dat er iets scheelt aan de capaciteit van het containerpark. Als een containerpark dat de helft van het Brussels gewest moet bedienen (er zijn 2 containerparken) maar zo weinig auto’s per uur kan verwerken, dan is er toch iets grondig mis.

  • Thijs

    Ik denk dat er echt wel iets grondig mis is met de werking van NetBrussel…gewoon absurde toestanden ginds. Gelukkig kan je het grof huisvuil ook thuis laten ophalen, maar da’s voor mensen die veel geduld hebben. Vorige week nog gebeld en ten vroegste begin augustus kan ik een afspraak maken voor de huisvuilophaling aan huis. Beste optie is momenteel het afval ergens gaan dumpen (zoals al mijn buren doen) of trachten mee te geven met iemand van buiten het gewest…
    Toch toestanden die weinig motiverend zijn voor mensen die een poging willen doen om het goed te doen.