De Monumentale Fietsdag

Als er één dag in het jaar is die ronduit levensgevaarlijk blijkt als men zich op de openbare weg begeeft, is het uitgerekend de autoloze zondag in Brussel.

Koning Auto is nog maar even van het toneel verdwenen of daar doen de roekeloze tweewielers al uitgelaten hun intrede, om zich het terrein toe te eigenen met een ongemene brutaliteit.
Terwijl ze op andere momenten oeverloos foeteren en vitten op al wat zich op vier wielen voortbeweegt, zijn zij nu de eersten om vierkant alle verkeersregels aan hun laars te lappen.

Twee kleine kinderen rijden in omgekeerde richting, en in ware doodsverachting, een groep senioren tegemoet, die jolig babbelend op alles letten, behalve op de weg.
Een alerte omoe is bij de les, een gepensioneerde lerares, ze rinkelt éénmaal, roept kort maar kordaat en meteen springen alle ouderlingen in het gelid en gaan op één rij gaan fietsen.
Een natuurtalent.

Twee dikbuikjes spelen Parijs-Brussel en rijden als gekken door de Anspach. Als de vrouw vóór hen bruusk moet remmen voor een hooligan die zonder te kijken de Steenstraat komt uitgeraasd, ontsnappen ze allen als bij wonder aan een zware clash.
Een jonge vader had het onzalige idee zijn zoontje te leren fietsen in de Dansaert.
Uitgerekend vandaag dacht de arme man te profiteren van de autoloze zondag en de rust op straat.
Het jochie kijkt verdwaasd en angstig naar al die wegpiraten op de rijweg en besluit voor de rest van zijn dagen nooit meer een fiets te bestijgen.

Aan het Hanzehuis op de Timmerhoutkaai sta ik een halfuur in de rij, als er zich een opstootje voordoet.
Zes mensen arriveren en wurmen zich in de file omdat ze een bevriende dame herkennen, die prompt voorstelt om bij haar in te schuiven.
Daarbij negeren ze, zonder de minste gène, de tientallen ongeduldige mensen achter zich die, boekje in de hand, hun programma van de dag aan het hertekenen zijn.
Een paar oudere dames kunnen zich daar niet in vinden.
Ik wend mijn blik af want ik heb geen zin in discussies vandaag, zeker niet als ze communautair geladen zijn.
Kort nadien lost zich dat vanzelf op.
Drie dames komen naar buiten met de boodschap dat het huis niet “fameux” is.
“Il y a trois pièces, c’est tout, vraiment pas la peine d’attendre.”
Onmiddellijk slinkt de rij tot de helft.
Dat is een goeie truc, die moet ik onthouden.

Op de kruising van de Grootgodshuisstraat en de Lakense, treffen twee groepen wielertoeristen mekaar. Ze blijken uit hetzelfde dorp te komen. Op zich geen probleem, alleen hebben ze de onhebbellijke gedachte mekaar te begroeten met een kus.
Tweemaal vijfentwintig mensen, dat maakt minstens 625 omhelzingen, dan reken ik nog het stricte minimum.
Daardoor ontstaat er een ware opstopping ter hoogte van de vrijmetselaarstempel, zodat de groep achter hen luid begint te rinkelen.
Verkeersagressie op twee wielen.

Een koppel steekt zonder te kijken, in dezelfde straat, in een plotse opwelling zomaar de weg over.
Zigzag rijden lijkt een nieuwe autoloze sport te zijn.
Kinderen volgen gezwind en met nog meer ijver het slechte voorbeeld van hun verwekkers.
In de Koningsstraat duwt een man op rollerskaters zijn verschrikte zoontje in een buggy. Aan een duizelingwekkende snelheid.
Het kleintje schreeuwt als vermoord want hij ziet het verschrikkelijke gevaarte op zich afkomen, achter de rug van de puberende vader.
Datzelfde gevaarte ramt een beetje verder op een haar na twee jongetjes, met een Mexicaanse sombrero, ook al met papa, die straal het rode licht negeren.
Gelukkig is de chauffeur van de Stib bij de pinken.
In de Wetstraat is er plaats zat op de brede straat, toch zijn er twee onverlaten die het voetpad teisteren en dat bovendien heel vanzelfsprekend vinden.
Een beetje verder is er een overrompeling op de hoek van de Konings- en Wetstraat : daar moet zich een fameus gebouw bevinden.
Het blijkt het Nescafé-tentje te zijn waar men gratis koffie serveert.
Monumentaal veel volk, hier en daar een hollandse tongval.

Autoloze zondagen maken slapende honden wakker. En die blijken heel agressief te zijn.
Ver weg is het romantische beeld van de zachte groene tweewieler.
To be clear : er zijn ook hele lieve fietsers, want voor de rest was het een
zalige zondag.
Nog van dat.

william deraedt
hetrijkderzinnekes.blogspot.com

Share
  • zwans

    Hehe, zeer herkenbaar beeld van een autoloze zondag bij goed weer.

    Tip: ga tijdens de autoloze zondag in de vijfhoek enkel wandelen.
    Daarnaast het zeer plezant om je als fietser uit te leven door vollenbak te koersen op de lanen van de 18 gemeenten buiten de vijhoek die de andere 364 dagen autosnelwegen zijn: Lambermont, Mettewie, Generaal Jacques, Tervuren, Louiza, kleine ring, Wetstraat,…

  • Wat ‘nen stompzinnige en negatieve artikel! Waar is jouw probleem precies?

    Alsje het vrolijke chaos op de voor fietsers toch sowieso veel te brede straten met verkeerslichten en borden van die de allermeeste zonder auto’s helemaal overbordig zijn, niet kunt lusten, kan je het ook doen zoals vrienden van mij: Die genieten juist van de enige dag van het jaar die ze hun ramen ver kunnen openzetten op de Lambermontlaan en genieten zo t’huis van de goede lucht en de rust. De straat moeten ze zo de hele dag niet eens bekijken.

  • tommy1975

    Het probleem is dat de fietsers zich op autoloze zondagen og arroganter gedragen dan de Duitse 4×4 eigenaars op autovolle dagen. Geen enkel respect voor geen enkele verkeersregel, rijrichting, voetganger. Als je probeert over te steken met je kinderbuggy krijg je er nog dikwijls een scheldtirranade bovenop van de in Quikstepuniform-uitgeruste wielerterrorist.

  • Bart

    Het feit dat er dit weekend 25.000 auto’s hebben gerreden en sommigen het hebben over een pseudo-autoloze zondag zal bij sommigen misschien ook wel voor iets meespelen. Heb in Elsene personen zonder problemen 60 à 70 per uur zien rijden bv.

    Een beetje meer controle, zowel op fietsers als automobilisten, mag wel. Dat soort initiatieven runt zichzelf niet.

  • dM3

    Helemaal eens met Malte. Wat een negativiteit zeg!
    Die gezellige drukte waarbij iedereen eens ‘baas op eigen weg’ is, is toch een zaligheid op zich?
    Als je dan toch van totale orde houdt, verhuis dan naar Japan!

  • Bart

    Kritiek op zaken die men opmerkt bij een initiatief waar de originele poster overigens lijkt volledig achter staan, moet volledig kunnen. Hun zeggen te verhuizen als het hun niet aanstaat is nogal kortzichtig, niet?

    En al die commentaar over negativiteit, schrijven jullie zelf eens even een paar artikels over zaken die je wel geweldig vond aan de autoloze zondag, of andere zaken deze week? Met te sakkeren op andere artikels haal je het zonnetje niet in huis hoor 🙂

  • Sorry, maar ik ben de commentaren van verzuurde autobestuurders over de autoloze zondag kotsbeu – ik heb er die dag honderden van fietsers voor rode lichten zien staan, zonder dat het ergens voor nodig gewest zou zijn. Ik zie die dag niet meer overtredingen dan de rest van het jaar. Waarom al dat gezeur over overtredingen van fietsers?

    Natuurlijk bestaan die, zoals die van andere verkeersdeelnemers ook, maar ze zijn zo veel minder gevaarlijk dan wat autobestuurders de rest van het jaar zo doen. Of bouwwerven bvb, die schoolkinderen de baan op dwingen door de hele voetpad intepalmen.

    @Bart: Bent u zeker, dat hier iedereen artikels mag publiceren? Had ik nog niet zo begrepen. En welke ontwerpen zijn toegestaan?

  • william deraedt

    Oei, oei, op een aantal zere tenen getrapt.
    1.Deze column was natuurlijk vooral ironisch bedoeld, raar dat het zo niet gelezen wordt. Maar, onder de ironie schuilt een zekere waarheid : niets in dit artikel is gelogen. Blijven staan voor een rood licht als de straat leeg is, is absurd, maar oversteken bij rood zonder te kijken is zz en anderen in gevaar brengen. Voor de rest is precies de zachte anarchie een kenmerk van de brusselaar.
    2.Ik ben zelf een zachte weggebruiker en rijd nooit met de wagen in de stad (dus géén verzuurde autobestuurder), dat neemt niet weg dat ik mij erger aan de agressiviteit en macho-gedrag van andere “zachten” (ga maar eens met kinderen recreatief fietsen op de jaagpaden van Schelde of Dender tijdens het weekend).
    3.”Iedereen” artikels publiceren ? Ik heb me nooit opgedrongen, integendeel ben gevraagd door de mensen van bxblogt, maar hopelijk niet alleen om “vriendelijke” artikels te schrijven, wel om een mening te hebben. En dat verwacht ik ook van anderen.

  • Tim

    Al bij al vond ik het uiteindelijk allemaal goed meevallen.

    Tijdens de voormiddag Brussel eens volledig doorkruist met de fiets zonder noemenswaardige incidenten … zalig om binnen de 15min. met de fiets van de vismarkt naar terkameren te rijden. En ‘t moet gezegd zijn, Brussel is nog schoner met de fiets 😉

    En in de namiddag en famille met de kanaalbus terug richting centrum getrokken en ‘t was super gezellig.

    En ja er zijn altijd wat rotte peren, maar toch niet om te verzuren …

  • dagelijkse fietser

    @malte: Op zich is het natuurlijk een prachtige dag, maar toch geeft ze ook mij, sedert tien jaar dagelijkse fietser te Brussel, een wrang gevoel.
    De cijfers over het dagelijks fietsgebruik in Brussel zijn stijgend, maar nog altijd laag. Nochtans zijn heel veel van de auto-verplaatsingen korter dan 5km. Volgens de gemiddelde Brusselse weggebruiker hoort die fietser blijkbaar nog altijd niet thuis op de openbare weg (ik heb me al talloze malen laten uitschelden door autobestuurders die vonden dat ik in hun weg reed; ik ben ook al driemaal moedwillig(!) aangereden door een auto – terwijl ik volledig reglementair en op de daartoe aangewezen plek fietste). Ook de gemiddelde politicus is (denk ik) die mening toegedaan, getuige het gebrek aan fietspaden, fietsenbergingen, …
    Een beetje promotie voor het dagelijks fietsgebruik is dus een goede zaak. Maar wat op autoloze zondag gebeurt is m.i. enkel promotie voor recreatief fietsgebruik.
    Ook het feit dat men deze dag op een zondag en niet op een weekdag organiseert, draagt bij aan deze indruk.
    Ook is het een ideale dag om de kinderen in veilige omstandigheden te leren hoe ze zich per fiets kunnen verplaatsen in de stad. En ja, fietsen in de stad, daar horen regels bij ! Het is een dag om het goede voorbeeld te geven aan kinderen.
    Een mooie dag, maar een gemiste kans voor de stad.
    Tenslotte: ik kan me niet van de indruk ontdoen dat dezelfde mensen die 364 dagen per jaar de openbare weg terroriseren met hun egocentrische auto-rijstijl, eenmaal per jaar hetzelfde doen op de fiets. Of het zijn hun kinderen. Dat kan ook.

  • Bart

    @Malte: Ongeveer alles, buiten politieke propaganda-machines en dergelijke. Bovenaan vind je de knop voor eenmalig te publiceren, of vaker. Laat u gaan 🙂

    Een blog is er nu eenmaal om zaken te melden die je kwijt wil. Voor veel mensen is dat nu eenmaal iets dat hen opvalt of stoort.

  • Thijs

    @William. Een indringende persoonlijke weergave van een dagje zacht weggebruik. Het gehanteerde laagje ironie is blijkbaar niet voor iedereen even transparant, maar ik heb er in alle geval van genoten.
    De meeste van je geposte artikels zijn trouwens altijd prikkelend, dus ik zou zeggen zeker blijven posten!

    Verder is het uiteraard normaal dat het zwaartepunt van de autoloze zondag zich in het centrum bevindt, met alle chaos en anarchie tot gevolg. Dat er stewards moeten komen is overduidelijk, alleen wat geduld. Anderzijds is dit misschien net een reden om de drukte te ontvluchten en op zoek te gaan naar afgelegen plekjes in het gewest. Ik denk maar aan het kerkhof in Evere of het Scheutbos in Molenbeek…

  • @Malte, zoals Bart schrijft: iedereen is welkom om ons een eenmalige bijdrage te bezorgen. Wil je liever regelmatig schrijven (bv. tweewekelijks) dan kan je een login krijgen. Alle info over mee-schrijven: http://www.brusselblogt.be/brussel-blogt/meewerken.
    Voorwaarden zijn dat je geen partijpolitieke, religieuze propaganda of haatdragende/racistische artikelen schrijft en dat je teskt iets met Brussel te maken heeft. De diversiteit en pluralisme van onze blog zijn net onze troef!

    @William, en we zijn maar al te blij dat je op onze vraag bent ingegaan en nu zelf bij ‘die van BrusselBlogt’ hoort! Dankzij jou is er tenminste leven in onze brouwerij. Hopelijk remmen deze reacties je niet af.

    @topic: ik fiets alle dagen behalve op de autoloze zondag, dan ga ik te voet! Precies zoals Zwans suggereert.

  • Mr.Jang

    Ik vind dat de wetgever speciaal voor de autoloze zondag de verkeersregels tijdelijk zou moeten aanpassen. Voor een rood ligt moet je niet meer wachten, wel moet je de voorrang van rechts nog altijd respecteren. Het is zoals een verkeersbord dat 30km per uur gebied waar je nog altijd veilig 70 zou kunnen rijden. Zo’n bord vraagt erom niet gerespecteerd te worden. De rode lichten op een autoloze zondag zijn een koekje van hetzelfde deeg. Maar om te vermijden dat het een totale chaos wordt, moeten de normale voorrangsregels blijven gelden. Ik denk dat het eindresultaat beter zal zijn dat de totale chaos die nu heerst. Op het einde van de Louisalaan heb ik iemand weten afvoeren met de ambulance.

  • Bart

    @Mr. Jang: Die verkeerslichten staan er om verkeer van 1 kant te stoppen en een ander toe te laten. Met alle respect, maar ik denk dat dit in een stad als Brussel onmogelijk is om er van uit te gaan dat de voorrang van rechts gerespecteerd wordt. Getuige overigens het feit dat niemand het doet.

  • @William: In gods naam ik wilde niet critiseren dat jij hier een artikel schrijft, ik was verrast dat ik hetzelfde zou kunnen doen.

    Als jouw ironie op hetzelfde neerkomt wat anderen ernstig in Vlan schrijven is het niet gemakkelijk dat als ironie te herkennen, sorry.