Niemand zingt over Brussel Zuid

Het imponerende gebouw van station Brussel Zuid doemt alweer op. Het werpt een donkere schaduw om zich heen en onderdrukt de omgeving als een mesthoop in een bloemenveld. Of nee, de omgeving van Brussel Zuid is geen bloemenveld. Zelfs daaraan kan de reiziger zijn gemoedstoestand niet optrekken.

Het geringe voordeel is dat men niet zoveel aandacht aan het stationsgebouw of de omgeving kan besteden. De blik moet naar beneden gericht. Ter voorkoming dat de schoenen of de wieltjes van de koffer door dierlijke uitwerpselen, kauwgum, sigarettenpeuken of andere vuiligheid bezoedeld worden. In ieder geval is de stank van urine vandaag slechts flauw aanwezig – een meevaller. Vandaag is een goede dag.

brusselssouth002

Binnenkomst vormt geen opluchting. De terminal is donker, krap en benauwd. Het plafond is laag, donker en drukt op de schouders. De aankleding van gevels en vloeren is intens saai. Een koninkrijk voor wat kleur! Koude TL verlichting dirigeert het volk richting de perrons. Men buigt en schudt het hoofd voor zoveel architecturale missers.

Het hele gebouw ademt een onwelkome sfeer, men voelt er zich nooit goed. De knoppen van de ticketautomaten zijn vettig en vies. Het apparaat lijkt te treuzelen, of is dat de perceptie van een geest die het liefst ergens anders zou zijn? Waar dan ook, overal is beter. Met het ticket in de hand en de blik op oneindig haast men zich naar het perron. Hier is niets om voor te blijven.

brusselssouth003

Op het perron wordt het welkom gevormd door een straffe wind die recht in het gezicht slaat. Ze draagt geuren die we niet hoeven. De maag protesteert en draait om. De keel wordt bitter. Koning Verval regeert hier. Roest en vuil tieren welig. De krakkemikkige overkappingen hangen dreigend en beklemmend over het hoofd en het volledige gebrek aan onderhoud doet optimistisch twijfelen over de ongetwijfeld geringe levensduur van de ganse hatelijke constructie. Alles lijkt langzaam van pure ellende in elkaar te zakken.

Op de borden staan de meest fantastische bestemmingen. Liège Guillemins, daar kan een mens nog eens waardig arriveren. Antwerpen Centraal, een prachtbestemming op zich. Al stond ze in een verlaten weiland, zouden we er nóg heenreizen. Verderop vertrekken treinen naar Paris Nord en London Saint Pancras. Stations van wereldfaam. Stations waar men niet alleen passeert, maar halt houdt. Stations waar men dineert en koopt en wandelt en bewondert. Stations waarover men zingt en waar men van droomt.

In datzelfde rijtje staat Brussel Zuid. Hier wordt niet gewandeld, hier haast men zich. Hier wordt niet gegeten, alle trek is reeds lang voor de ingang verdwenen. Hierover zing men niet, heeft men wel nachtmerries.

brusselssouth001

De trein, waar blijft godverdomme de trein? De wens te vertrekken straalt warempel uit iedere aanwezige ziel. De omroepstem informeert ons over vertraging en het volk vloekt. Het volk schopt tegen zwerfafval. De beschaving ligt op Brussel Zuid meerdere niveaus lager dan elders in het land. Hier geen sympathie, hier geen vriendelijkheid en hier geen begrip. Vertraging. Hoe haalt de NMBS het in haar hoofd? Haal ons hier toch weg!

Te laat komt de trein alsnog aan. Het contrast tussen de opluchting der instappers en de walging der uitstappers is scherp. Welkom op Brussel Zuid.

Deze stad verdient beter, de Brusselaars verdienen beter. Wij verdienen een station dat zich kan meten met de besten ter aarde. Wij verdienen stralende architectuur die de reiziger omarmt en verleidt tot een langer verblijf. Een station waar we nog even langer blijven ronddwalen en waar de geur van goede koffie ons verwelkomt.

Een station, kortom, waarover gezongen wordt. Een bestemming op zich.

NB. De auteurs wensen de bevoegde instanties te wijzen op hun verantwoordelijkheden en zoeken daarom steun via de petitie: http://www.ipetitions.com/petition/Brusselssouth/

Auteurs: Erik, Bazar
Foto’s: Hix

Share
  • Bart

    Noord is niet veel beter bedeeld, maar dan stel ik me de vraag of jullie het liever zouden zien omvormen tot een mini-shoppingcenter annex openbaar pissijn annex soepbedeling voor daklozen annex ruimte die verhuurd lijkt te worden als openbaar plakbord zoals Brussel Centraal?

    Ik ben al blij dat we op geen van die stations schermen hebben die reclame nonstop afspeelt. Vaak gezien in het buitenland en het lijkt me enkel de mensen nog meer op te fokken, al dat bewegend beeld en geluid.

  • Vincent

    Het is inderdaad echt heel erg. Het ergste van al is dat het voor veel buitenlanders (toeristen en zakenlui) een eerste indruk weergeeft van Brussel en helaas heb je maar 1 eerste indruk. Dit station en de buurt hebben dringend een opwaardering nodig!

    Teken aub deze petitie:
    http://www.ipetitions.com/petition/Brusselssouth/

  • Bazar

    Nee hoor :). Er wordt dan ook nergens gepleit om Brussel-Centraal of Brussel-Noord als voorbeeld te gebruiken.

  • tommy1975

    St Pancras, London is een voorbeeld van hoe het kan en moet, zelfs het Centraal Station van Antwerpen is één van de mooiste ter wereld.

  • Bart

    Akkoord maar we hebben het over Brussel 🙂

    Onze metrostations zijn ook niet om over naar huis te schrijven he; De invulling met kunst in de stations is een mooi idee maar als je bij bv. Graaf Van Vlaanderen zaken aan touwen ophangt, zou je ook het kuisen moeten overwegen. Of lampen die heel hoog hangen en defect zijn sinds maanden.

    Overigens is dat vind ik het grootste probleem. Ik vind Brussel Zuid helemaal zo lelijk nog niet en een praktisch station. Het is het typische gebrek aan onderhoud en de ‘alles kan’ Brusselse attitude die het gevoel gewoon in de hand speelt.

  • Bazar

    Dat is het ‘m net. “Brussel” heeft eigenlijk niet rechtstreeks veel in de pap te brokken wat betreft de stationsgebouwen. Dat is een verantwoordelijkheid van Infrabel. Dus de Brusselse “alles kan/alles mag”-mentaliteit is deze keer echt niet de schuldige 😉

  • Mijn eerste reactie bij de tekst was: maar ze hebben dat station toch nog niet zo lang geleden vernieuwd, zodat het nog het meest presentabel is van de drie grote Brussel stations.
    Maar eigenlijk – en zeker na een blik op de foto’s – moet ik toegeven: het kan veel en veel beter.
    Maar – euhm – wie gaat dat betalen, gezien die vorige opknapronde nog niet lang geleden is, en in tijden van besparing?
    Tenslotte een pleidooi voor een stuk van Brussel Noord: die perrons (wanneer er geen treinen zijn, krijg je er meerdere in het vizier), knap hoor, en heel fotogeniek! (ook recent opgekalefaterd)

  • Thijs

    Om niet helemaal in het negatieve verstrikt te geraken kan ik misschien meegeven dat de plannen voor de heraanleg van de Keizerinlaan voor het Centraal station veelbelovend zijn. http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/groene-ramblas-voor-grijze-keizerinlaan/

    Ik had zoiets van eindelijk snappen ze het en durven ze de stap te zetten. Bon afwachten wat het resultaat zal zijn…

  • Om ons te troosten kunnen we troost zoeken en vinden bij
    Bobbejaan Schoepen en zijn “Pompier van Brussel Zuid” (1962) : http://www.bobbejaanschoepen.be/muziek/Pompier.mp3 😉

  • bartje

    De vernieuwing van Brussel-Zuid is nooit afgeraakt, en al enkele jaren zegt men dat men ‘gauw’ gaat beginnen aan de verdere afwerking. De foto’s bewijzen het, het gelijkvloerse gedeelte ziet er nog behoorlijk uit (al ontbreken ook daar steeds meer kapotte tegels…), en de internationale perrons zien er zelfs treffelijk uit, maar de ‘binnenlandse’ perrons worden zelfs niet meer onderhouden, ah ja, want ze gingen al 10 jaar geleden vervangen zijn.
    Na de paar 100 miljoen euro voor Antwerpen en Luik zouden er toch een paar kruimels tenminste naar de Brusselse stations mogen gaan, Brussel-Zuid als eerste…

  • Bazar

    Bartje, dat heb je perfect samengevat 😉

  • Bart

    Afgaande op die 2 eerste foto’s zou een deftige schrob- en schilderbeurt al wonderen verrichten 🙂

  • Bazar

    Nu ja, wonderen, het zou het minimum minimoris (of zoiets 😉 ) zijn.

  • narf

    Ik vind Brussel Centraal wel een leuke sfeer uitademen aan de perrons: de zwarte muren, het tl-licht dat er fel op afsteekt. En vooral proper, als je één ding kunt zeggen over Brussel Centraal (zolang je niet richting metro loopt) is dat het proper is. En in Brussel is dat geen normale standaard, het is een luxe.

    De Horta-uitgang mag er zijn (de houten roltrap!), de binnenhal onderaan moet wel nog een invulling krijgen (wordt moeilijk t.o.v. alle fluo lichtbundels).

    Zuid is steriel en koud, o zo koud, maar soms, in de zomer, sta je er ‘s avonds na je werk op de trein te wachten en slaat de zon in je gezicht. Je sluit je ogen en dan is Zuid opeens mooi en stil.

  • Bart

    Ik vind die horta uitgang eigenlijk een klucht. Bijna iedereen neemt die gang vroeg of laat tot de MIVB. Werk dan daar eerst eens aan. Die gang is ‘s avonds als ik eens met de laatste treinen van iets kom net een no-go zone van Brussel.

  • Lukas

    Men heeft inderdaad (alweer) een kans gemist, toen het Eurostar/Thallys station werd gebouwd, (net zoals bij de bouw van het nieuwe luchthavengebouw in Brussel nationaal)
    is men gewoon gaan aankloppen bij de huis-architect (van de zelfde politieke signatuur dan de toenmalige bevoegde minister), in plaats van een architectuurwedstrijd uit te schrijven,
    nu enkele jaren later gaan er stemmen op voor mooier, beter, imposanter,…

    andere kwestie de signalisatie in Brussel zuid, je moet echt erg creatief zijn om bij aankomst uit Londen of Parijs of Gent 😉
    de weg te vinden naar Metro/tram of taxi,
    signalisatie of eerste kennismaking met ‘Brussel hoofdstad van het Surrealisme’ ?

  • Bart

    Ja, nu ja, dat is dan ook weer Brussels/Belgisch he. Er zijn in het buitenland maar weinig luchthavens die je door zo een kluwen van winkels, restaurants en reclame laten lopen i.p.v. eerst aan het praktische deel te denken, dan Zaventem. Brussel Zuid is daarin in spé niet anders, alhoewel mensen die ik moet laten overkomen uit Londen toch ondertussen steevast voor de eurostar kiezen.

    Maar ze staan er wel op opgehaald te worden, ja, zelfs al krijgen ze een taxi 🙂

    Als je het aan de promo-monkeys zou toelaten dan was er evenwel geen uitgang, zodat de mensen eindeloos blijven rondjes lopen tot ze wel moeten shoppen en alle reclame gezien hebben. Dat is bij ons nog nét niet het geval 🙂

  • Pingback: Welk Brussels gebouw moet tegen de vlakte? at BrusselBlogt()

  • Myriam

    Mag het even buiten het station ook wat aangenamer worden. Vooral in de winter is het ‘s morgens een droomplaats voor overvallers (geen of onvoldoende verlichting, weinig beweging, gewoon dood-not-to-be plein). Heb het spijtig genoeg aan den lijve moeten ondervinden.

  • johann

    Een opsmuk voor het Zuidstation vind ik eigenlijk niet prioritair. Een complete hypermoderne nieuwbouw mag gerust hoor, maar Noord is er veel erger aan toe. Die centrale gang daar: walgelijk met die hotdoggeuren en afgrijselijke betegeling. En dan die smalle trappen naast de roltrappen: op drukke momenten bron van veel ergernis. Nee, ik vind het Zuidstation best wel OK. Wat daar wel eens mag aangepakt worden, is de tramhalte aan de Overdekte Straat. Da’s nu werkelijk geen uitnodigende plek om de tram te nemen.

  • ijskonijn

    Het echte probleem is niet zozeer de architectuur van ‘t Zuid. Die valt nog wel mee. Echt wezenlijk vind ik deze bekommernis niet.

    Tis vooral de wijk rond het Zuid en de criminaliteit (diefstal, etc) die niet echt ‘normaal’ zijn.

    Ik bedoel: hoeveel toeristen zijn wel niet het slachtoffer van diefstal en/of agressie in het Zuid ? Om van een goede eerste impressie van Brussel en België te spreken …

  • Bart

    Ja, Baraplein op een boogje van het Zuidstation is bijvoorbeeld wel nogal een probleempunt waar eens mag aan gewerkt worden. Paar keer dat ik er was toch genoeg problemen gezien, 1 keer iemand k.o. op een hoek, niemand die iets er aan deed.

    Maar bon, dat is dan weer een wezenlijk heel ander probleem en weer een wijk waar alle grote firma’s triomfantelijk afsteken tegen de grauwe wijk er naast, en geen vinger uitsteken tot integratie ervan. Agressie wordt nogal in de hand gewerkt op die manier, maar dat heeft in spé niets te maken met het Zuidstation zelf.

    Overigens kunnen we dan hetzelfde zeggen over de wijk rond het Noordstation. Enkel het Centraal zou *kunnen* een ietwat normale buurt er rond zijn, maar daar zoeken ze zelf de problematiek door er soep e.d. uit te delen om 21u in de gang naar de metro en daarna die mensen aan hun lot over te laten, met alle gevolgen van dien.

  • Bart

    Gisteren rond 22u aangekomen in Brussel-Zuid. Wat mij daar toch wel opvalt is die belichting ‘s nachts. Is het nu zo moeilijk om een beetje gezellig licht te installeren? De belichting die er hangt geeft een vibe die je normaal enkel in sloppenwijken zou verwachten. Weird.

  • hedar

    Brussel is eigenlijk een onaantrekkelijke stad in z’n geheel. Brussel heeft z’n goeie kanten (cosmopolitisch, internationaal,…) maar deze worden zeer vaak overschaduwd door de negatieve aspecten van de stad (lelijkheid, vuiligheid, onveiligheid,…). Het Zuidstation en de trieste omgeving zijn hier maar één voorbeeld van. Brussel kan er toch zo verdomd deprimerend uitzien! Ik heb 6 jaar in Brussel gewoond en gedurende die hele tijd heb ik geprobeerd om van de stad te houden. Het is me niet echt gelukt. Ja, er waren momenten dat het (even) lukte, maar niet vaak.

    Ik woon nu in Antwerpen. Ook deze stad heeft z’n negatieve kanten, maar deze zijn in de verste verte niet te vergelijken met die van Brussel. Hier hangt een heel andere ‘vibe’. Als je hier door de straten wandelt vóel je bijna de creativiteit, de vooruitgang, de vernieuwing. Antwerpen staat echt lichtjaren voor op Brussel.