Hoofdstedelijke bibliotheek verhuist

De Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek verhuistDe Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek op het Muntplein telt af. Zaterdag 31 oktober is de bibliotheek voor het laatst op haar huidige locatie geopend. De bibliotheek sluit dan voor vijf weken haar deuren en verhuist naar een tijdelijke locatie aan de overkant.

De feestelijke heropening van de tijdelijke bibliotheek aan de andere kant van de Muntschouwburg vindt plaats op zaterdag 5 december vanaf 12.00 uur.

De verhuis is nodig omdat het huidige gebouw van de bibliotheek volledig wordt gerenoveerd. In de tijdelijke bibliotheek is het aanbod en de dienstverlening minder uitgebreid. Eind 2011 krijgt de bibliotheek echter onderdak in Muntpunt. En daar kunt u weer volop gebruik maken van een uitgebreid bibliotheekaanbod in een mooie, ruime en aangename omgeving.

Momenteel is het achter de schermen van de bibliotheek een bedrijvigheid van jewelste. Al het personeel draagt zijn steentje bij tot het goede verloop van de verhuis en het inrichten van de tijdelijke locatie. Een verhuiscoördinator leidt al die werkzaamheden in goede banen. Verhuizen doe je tenslotte niet elke dag en onvermijdelijk loopt er al eens iets mis.

Wilt u de verhuisperikelen van de bibliotheek volgen? Neem dan even een kijkje in het fotografische verhuisdagboek op Flickr.

Ook op de radio kunt u de verhuis volgen. Nog tot en met zaterdag 31 oktober kunt u elke ochtend om 7.50 uur op FM Brussel 98.8 luisteren naar de agenda van hoofdbibliothecaris Relinde Raeymaekers. Zij vertelt over het wel en wee dat zo’n verhuis met zich meebrengt. Via de website van FM Brussel kunt u de gesprekjes herbeluisteren.

Share

AboutPatrick

Voorouders in West-Vlaanderen en de Kempen. In 1968 geboren in Wilrijk (Antwerpen). Woont sinds midden 2001 in Brussel en werkt er sinds 2002. Woonde tot eind 2013 in Laken, sindsdien in Sint-Jans-Molenbeek. Vindt Brussel een moeilijk lief, maar houdt toch vooral van de schoonheid, de meertaligheid en de diversiteit van het gewest. Ondersteunt beroepshalve de Nederlandstalige openbare bibliotheken in Brussel.

  • zwans

    “feestelijke heropening van de tijdelijke bibliotheek”, dat klinkt wel grappig eigenlijk.

    Hoe kan je iets heropenen dat nog niet open was? 🙂

    En moet een tijdelijk onderkomen “befeest” worden?

    Beter geld opsparen om ermee in 2011 een dik feest te geven? (of boeken kopen…)

  • Bart

    Wat betreft alles rond muntpunt/bib lijkt er niet met genoeg geld gebrast te kunnen worden 🙂

  • @zwans: Wees gerust hoor, ook de opening van Muntpunt in 2011 wordt een feestelijke gebeurtenis. En met wat creativiteit hoeft een feest niet per se overdreven veel geld te kosten.

    @Bart: Wie verstand heeft van gebouwen renoveren en van vernieuwende bibliotheektechnologie, zal bevestigen dat de kosten voor de oprichting van Muntpunt echt niet buitensporig zijn.

  • Bart

    @Patrick: http://www.vchb.be/
    ‘De aanbestedingsprocedure wordt in juni 2009 opgestart.
    Het bouwproject wordt in totaal geraamd op 15.743.655 EUR, inclusief erelonen en meerwerken.’

    In de tijdelijke bibliotheek kunnen slechts 1/3e van de boeken gestockeerd worden, correct? De andere dienen gereserveerd te worden en liggen in een opslagplaats? Een vrij beperkte situatie dus. Waarom er gefeest wordt voor zo een tussenoplossing vind ik dus merkwaardig.

    Nu, ik kijk zoiezo uit naar wat er gaat gebeuren met Muntpunt, en de verschillende ruimtes die er zouden komen. Voor de bibiliotheek zal het qua ligging alleszins een serieuze stap vooruit zijn.

  • @Bart: Om te verhuizen moet de bibliotheek vijf weken sluiten en ze blijft ook quasi een volle twee jaar op de tijdelijke locatie. De omstandigheden zijn op de tijdelijke locatie inderdaad beperkter. Precies daarom wil de bibliotheek haar klanten op een wat feestelijke manier ontvangen als de bibliotheek in december weer opengaat. Zie het ook als een fase of mijlpaal in de overgang naar Muntpunt.

    Je zegt dat de tijdelijke delocatie naar een beperktere omgeving een ‘tussenoplossing’ is, maar veel praktisch en financieel haalbare alternatieven zijn er niet (dat is allemaal onderzocht):

    • (1) volledig sluiten voor de hele duur van de renovatiewerken (maar dan laat de bibliotheek haar klanten twee jaar in de kou staan);
    • (2) alles tijdelijk verhuizen naar een even grote ruimte in de omgeving van de huidige bibliotheek (dat is met de huurprijzen in het centrum van Brussel quasi onbetaalbaar);
    • (3) alles tijdelijk verhuizen naar een even grote ruimte aan de rand van de stad (financieel misschien wel haalbaar, maar veel klanten zullen afhaken omwille van de grotere of andere verplaatsing);
    • (4) verhuizen naar een kleinere, maar nabijgelegen locatie vlakbij de huidige bibliotheek (dit is financieel haalbaar en zorgt er alvast voor dat de klanten zich aan hun huidige ‘bezoekgedrag’ kunnen houden).

    Ik denk dat de laatste optie (waar dus ook inderdaad voor gekozen is) de beste is (zowel vanuit financieel als vanuit praktisch – klantgericht – standpunt).

  • Bart

    Jij werkt er, dus optie 1 zal zoiezo niet in je lijstje voorkomen 🙂

    Worden er statistieken bijgehouden over de uitgeleende werken? Enerzijds zou dat interessant zijn om de evolutie te bekijken. Anderzijds zou dat zoiezo al eens interessant zijn eigenlijk. Op mijn hele periode op de VUB bv. had ik zelf nog nooit van een bibliotheek gehoord in het centrum, nieuwe Brusselaars vinden de weg al sneller?

  • Bart schreef:

    Jij werkt er, dus optie 1 zal zoiezo niet in je lijstje voorkomen

    Dat vind ik een flauwe opmerking. Het lijstje van opties is trouwens niet mijn lijstje, maar grosso modo het lijstje van mogelijkheden dat door onze overheid in overweging is genomen. Ik zei al: er is goed over nagedacht en veel over gediscussieerd.

    Bart schreef:

    Worden er statistieken bijgehouden over de uitgeleende werken?

    Uiteraard houdt een bibliotheek statistieken over haar werking bij. Dat doet elk bedrijf. Je hebt cijfermateriaal nodig om je beleid uit te stippelen en bij te sturen.

    Het Jaarverslag 2008 van de Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek en het Streekgericht Bibliotheekbeleid Brussel kun je terugvinden op de website van de bibliotheek.

    Niet alleen het aantal geregistreerde leden en het aantal uitleningen zijn belangrijke parameters. Ook het totale bezoekersaantal, het aantal klanten dat gebruik maakt van de internetcomputers, het aantal klanten dat aanwezig is op activiteiten en het aantal klanten dat gebruik maakt van de website en de catalogus zijn gegevens die mee het succes van de bibliotheek bepalen.

    Alle openbare bibliotheken moeten hun cijfermateriaal ook doorgeven aan de Vlaamse overheid. Die heeft een website met bibliotheekstatistieken opgericht waar je de gegevens van alle bibliotheken met elkaar kunt vergelijken, over verschillende jaren heen (het project bestaat nog niet zo lang als website, momenteel kun je alleen 2006 en 2007 vergelijken).

    Bart schreef:

    Op mijn hele periode op de VUB bv. had ik zelf nog nooit van een bibliotheek gehoord in het centrum

    Dat is jammer. Nochtans doen de Brusselse bibliotheken inspanningen om studenten te bereiken. We zijn bijvoorbeeld aanwezig op events zoals de Dag van de Student in Brussel. En we zien ook dat heel wat studenten de Hoofdstedelijke Openbare Bibliotheek bezoeken. September-oktober is op dat vlak typisch een drukke periode met veel nieuwe inschrijvingen. We stellen ook een jaarlijks verloop van ca. 6.000 inschrijvingen vast (studenten die Brussel na hun studie weer verlaten en niet meer naar de bibliotheek komen / nieuwe studenten die in Brussel aankomen en zich in de bibliotheek inschrijven).

  • Bart

    Flauw? Ik kan me niet voorstellen dat eender welke werkkracht zou zeggen ‘sure, sluit mijn bedrijf maar even voor 2 jaar. Ik ga wel vissen’ 🙂 Dat is toch niet meer dan normaal. Overigens zou je met een sluiting ook veel naam en publiek vast verliezen.

    Evenementen als dag van de student is een goede stap maar permanent aanwezig zijn lijkt me handiger, neen? Op de VUB als voorbeeld zijn er plaatsen waar genoeg folders kunnen gelegd worden, misschien eens iemand langssturen.

  • @Bart: Bon, daar wou ik toe komen: je geeft dus toe dat de huidige oplossing de enige goede is ten aanzien van zowel klanten als personeel.

    Als er op de VUB geen folders van de Brusselse bibliotheken aanwezig zijn, dan lijkt me dat inderdaad een tekortkoming. Ik leg het bij ons voor.