Carrot mob op 19 december

Carrot mobbing is een nieuw soort consumentenactivisme. En er is nu ook een groep in Brussel die op 19/12 een mob organiseert bij GB Express in de Arenbergstraat.

Het eenvoudig concept komt uit de Verenigde Staten. Iedereen winkelt, maar ongecoördineerd. Als een grote groep mensen nu eens op dezelfde dag in eenzelfde winkel gaat shoppen… en in ruil investeert die winkel een deel van de inkomsten in energiebesparende maatregelen. Hun geld wordt goed besteed, de winkel bespaart op termijn en het milieu vaart er wel bij… win-win-win! Carrot verwijst naar de wortel die de bedrijven wordt voorgehouden.

Carrotmob Brussel bezocht een hele hoop winkels in de Brusselse binnenstad op zoek naar de winkel die bereid is het hoogste percentage van zijn dagomzet te besteden aan duurzame investeringen. Er werd een winkel gevonden die 100% van de extra inkomsten van die dag wil investeren in energiebesparende middelen. Carrotmob Brussel roept de volledige Brusselse bevolking op om zijn wekelijkse inkopen te komen doen op 19 december bij GB Express, Arenbergstraat 44, 1000 Brussel (dicht bij het centraal station).

De winkel is open tussen 7u en 20u, kans genoeg dus om even binnen te springen! Tussen 14u en 18u voorzien we extra animatie: concertjes, circusartiesten, heerlijke wortelsoep, en nog zoveel meer!

Dit filmpje legt duidelijk uit, wat Carrot mobbing precies inhoudt.

Hou je liever van een verstripte uitleg? Kan ook (klik op de tekening voor een grotere versie):

Hou de site brussels.carrotmob.org in de gaten! Of sluit aan bij de Facebookgroep.

En doe mee op 19 december!

Share

AboutTineke

Tineke Van Engeland. 34 jaar. Woont met haar vriendin in het centrum van Brussel, tussen Beurs, Brouckère en Muntplein. Is actief bij het Regenbooghuis en Transitie Brussel. Werkt rond duurzame consumptie.
Schrijft graag over duurzaamheid, winkels, lijstjes, het Anspach Center, holebi’s, fotografie,…
Heeft een eigen site met blog, fotoblog en fotogallerij: www.fototineke.be.

  • dM3

    Wat wint die winkel er eigenlijk bij dat iedereen ‘tegelijk’ komt winkelen, in plaats van ‘ongecoördineerd’ apart? Wat gaat GB dan speciaal doen met deze inkomsten? Ik vind het een vrij vaag concept.

  • @dM3,

    Ik ken het concept alleen uit Berlijn, maar daar wint de winkel veel extra inkomsten. Het idee is dat mensen die normaal naar de Delhaize, een andere GB-vestiging of een compleet andere winkel zouden gaan, voor deze keer bij deze specifieke winkel hun geld besteden.

    Wat de winkel er meestal tegenover stelt is dat ze een deel van de winst investeren in milieumaatregelen voor de winkel, zoals spaarlampen en isolatie. Een soort van omgekeerde boycot dus eigenlijk. Een win-win-situatie.

  • Pingback: zestz » Blog Archive » Zesty foodbites van deze week()

  • Stijn

    En de belofte van de GB-manager staat dan ook op papier?
    En welke maatregelen zal hij dan treffen?
    Veel concreets vindt ik op de website niet terug. Het enige duidelijke gevolg is het betere en “groenere” imago van GB.
    Leuk concept, maar als er niets concreets op papier staat, zie ik het nut er niet van in om mijn inkopen in een veel duurdere buurtwinkel te doen.

  • Bart

    Klinkt echt wel Amerikaans: Ze gaan met 100 in zo een mob hun zaken gaan kopen (laat staan milieuvriendelijke), de winkel hangt 4 spaarlampen, en huppa, ze denken dat ze de wereld voor een jaartje spaarden en knabbelen verder op hun kentucky fried chicken 🙂

    Beetje consequentie mag gerust.

  • De GB _Express_ zijn geen vastigingen van de GB-groep maar franchises. De uitbater is dus zelfstandig, kan dus ook zelf belooftes doen wat met de opbrengst zal gebeuren.

    De GB-epress- en City-Delhaize-winkels zijn de aantwoord van de grote ketens op het succes van de allochtone kruideniers. De groten willen hun marktaandeel terug. Op dit moment heeft er iederen baat mee: de ketens kunnen hun spullen slijten (schaalvergroting), de uitbaters hebben een job en geen moeite zelf hun leveranciers te zoeken, voor de klanten zijn er nu zoveel voedingswinkels als zeker dertig jaar lang niet meer. Problemen zijn er misschien met de winstmarges die de ketens de uitbaters nog toestaan en problemen komen er als deze concurrentie de aantal van winkels weer zal verminderen…

    Ik kom trouwens soms langs die winkel in kwestie, de mijnheer aan de kassa is altijd vriendelijk, maar persoonlijk zou ik het moeilijk hebben, alle dingen die ik voor de week nodig heb, in zo’n piepkleine winkel te vinden. Maar doet gerust voort 🙂

  • Hi guys,

    Ik help momenteel om onze eerste Brussel Cmob actie rond te krijgen en zal proberen de laatste onduidelikheden weg te werken.

    De winkel wint erbij doordat het een vrij grote groep consumenten is, die anders verspreid over verschillende winkels hun inkopen zouden doen. Als voorbeeld, in San Francisco steeg de dagomzet van het gewoonlijke 2200$ naar 9500$ dankzij het bezoek van de carrotmob. De winkel werd nagenoeg leeggeplunderd 🙂

    Van die inkomsten dient de winkel dan (onder contract) een zeker, vooraf afgesproken percentage te investeren in energie besparende maatregelen, zoals betere isolatie of verlichting of recuperatie van de warmte uit de ventilatielucht van de apparatuur (frigo’s en dergelijke).

    We bezoeken verschillende winkels en de winkel die het hoogste percentage biedt, wint ons bezoek. In Brussel hebben we nu een winkel gevonden die bereid is 100% van zijn extra opbrengst te investeren. Een experte komt (op vrijwillige basis) de winkel inspecteren en lijst de verschillende mogelijkheden voor energie besparing op, tesamen met een schatting van de kostprijs. We kiezen dan samen met de carrotmob de beste optie!

    De investeringen staan dus vast in een contract met de winkel.

    Niemand hoeft verder AL zijn inkopen te komen doen, neem gewoon een aantal zaken die je nodig had en we zijn alweer een stap dichterbij. De heel grote shops zijn minder geinteresseerd in het idee, en we vinden het eerlijk gezegd ook leuker om een fesstje te bouwen met een gemotiveerde winkeleigenaar dan met een ganse concern.

    als jullie nog vragen hebben, aarzel niet mij te contacteren op
    fdelatti@vub.ac.be!

    Groetjes

    Frank

  • Zelf vind ik het jammer dat in die winkel niks (of toch weinig) bio/fairtrade/veggie te vinden is. Maar ik ga toch meedoen want ik vind het een leuk concept!

  • Pingback: Tweets that mention Carrot mob op 19 december at BrusselBlogt -- Topsy.com()

  • peter

    Laat ons hopen dat SABAM het atomium niet ontdekt op de affiche, want dan is de winst er rap door en wordt alleen de familie Waterkeyn er beter van.

    Ronduit schandalig dat een zo belangrijk symbool voor België en Brussel praktisch onbruikbaar is omwille van de rechten die erop rusten.

  • Bart

    Ja, want dit is nogal een Belgisch/Brussels initiatief 🙂

    Het i

  • Bart

    Het idee van het atomium te copyrighten is wel logisch anders wordt het te pas en te onpas gebruikt. Sabam maakt er, as usual, gewoon weer een klopjacht van.

  • @Bert: Nee. ik denk we hadden die discussie hier al. Ik vind het ronduit schandalig, dat het Belgisch recht de openbare ruimte onder copyright zet. Dat maakt fotograferen een duur hobby. In Duitsland is enkel de binnenkant van gebouwen autorsrechtelijk beschermd, de buitenkant enkel tegen nabouw, niet tegen de publicatie van foto’s…

    Het is belachelijk, dat het Europees Parlement zijn eigen gebouw niet op brochures mag zetten.