Openbaar vervoer

U moet zich eens een argeloze toerist wanen, die nietsvermoedend en hoopvol arriveert in Brussel -Zuid.
De Parijzenaar wil het Atomium bezoeken en bestudeert het algebra op het Metroplan.
Hij gaat richting Simonis en verbaast zich over de afstand, op het kaartje waren er amper vijf haltes, hij is echter een halfuur onderweg en herkent geen enkele stop.
Er blijken twee Simonissen te bestaan.
Hij moet ook nog eens afstappen en veel te lang wachten op een nieuwe verbinding richting Boudewijn.
Als hij terugkeert zit hij opnieuw in de knoop, want hij wil naar het centrum.
Met veel geluk arriveert hij aan het Rogier en gaat vandaar tevoet naar de Grote Markt. Aan de Beurs ziet hij tot zijn grote vreugde een reuze-bord Metro, welke leidt naar de ondergrondse tram. Hoopvol daalt hij af en bestudeert opnieuw het metro-plan : nergens een beursstation te vinden, noch op de lijn 1-5, noch op 2-6 ?
Wat bedoelt men dan met het Metro-bord bovenaan ?
Hij vraagt het links en rechts, iemand duwt hem een Metrokrant in handen.
Hij gaat terug naar boven en rent naar de Midi, hij haast zich terug naar zijn thuishaven Parijs, veel vroeger dan voorzien. Hij heeft het wel gehad met het openbaar vervoer in Brussel.
Doe de test. Stap af in Brussel-Zuid met bijvoorbeeld metrolijn 6. Zoek de tram die u naar het centrum brengt. Volg de – op zijn zachtst gezegd – verwarrende signalisatie.
Bid dat u Stalle, Churchill of Esplanade (her)kent als eindbestemming.
U bent als Brusselaar zelf een tijdje zoet.
Ik mag er niet aan denken dat Brussel een even uitgebreid metronet zou hebben als Londen of Parijs. Eén oogopslag op de metroplannen van Berlijn of Parijs en ik was vertrokken. Doe me een plezier : verplaats u in een argeloze toerist, u zult lang onderweg zijn.

Share
  • dM3

    Volledig mee eens!

  • zwans

    Inderdaad. Sinds de wijziging van het metronet is de logica verdwenen.

    Vroeger:
    – lijn 1A van NW naar ZO + lijn 1B van ZW naar NO
    – lijn 2 (ring)

    Nu: ? ? ?

  • Bart

    In bepaalde haltes is het letterlijk meer dan 500m lopen van de ene lijn naar de halte nu. Ook niet erg makkelijk voor een nieuweling.

    Nou ja, in deze specifieke periode vraag je het toch gewoon aan 1 van de bedelaars? Het is lang geleden dat ik nog een metro nam zonder voor ‘une petite pièce ou quelque chose qui traine dans le fond de voc poches’ werd aangesproken, maar meestal vriendelijker mensen dan het MIVB personeel, en ze kennen de lijnen zelfs beter (hun brood hangt er vanaf, voor het personeel mag een metro ontploffen zonder pinken :))

  • Ik ben als toerist toen zo verdwaald, dat ik hier moest blijven. Aan het Atomium tram 23 genomen, er stond “Noord Station” op, plots een tunnel ingereden die niet op mijn netwerkplan stond en mij aan Josaphatpark, Elsene en Molièrelaan teruggevonden. Dat was zo mooi, dat ik twee jaar later met al mijn spullen ben verhuist 🙂

  • Pingback: Tweets that mention Openbaar vervoer at BrusselBlogt -- Topsy.com()

  • peter

    Ik denk niet dat die slechte bewegwijzering enkel in Brussel en voor het openbaar vervoer geldt. Ik merk het in heel België op, ook in het verkeer, in openbare gebouwen, in winkels.
    Ik heb al heel wat afgereisd en in het buitenland is er niet altijd bewegwijzering, maar als ze er is, dan is ze wel duidelijk, juist, actueel en nuttig. En dat kan niet van de Belgische situatie gezegd worden.
    Ik vrees dat het in onze traditie en mentaliteit zit om slecht te communiceren. Zowel verbaal als in tekens.

  • Tom VB

    Ik heb me ook al geërgerd aan het gebrek aan info en bewegwijzering. In een bus of tram verwacht ik dat ik via een schermpje of een mondelinge aankondiging weet waar ik ben, wat in Brussel vaak niet het geval is. Ook zeer ergerlijk: ik zie in de bus de trajecten van alle lijnen hangen, maar niet van de lijn waar ik op zit. Het is zeker niet allemaal slecht (met de metro ben ik snel ter plaatse), maar de communicatie en klantvriendelijkheid van de MIVB kunnen beter. Toen ik net uit Berlijn kwam en merkte dat het openbaar vervoer hier een stuk minder goed was, schreef ik een berichtje naar de MIVB met een aantal opmerkingen. Nooit antwoord gehad…

  • Bart

    Wat mij uitermate stoort aan het Belgische systeem, is dat je nooit of te nooit zal een probleem merken met de speakersystemen, borden, enz. wanneer het om reclame gaat. 1 of ander evenement met een deal met de MIVB op tour en taxi’s? Je krijgt het vanaf 6u ‘s morgens door je oren geschald. Dat kunnen ze dan wel programmeren in het systeem. Idem voor signalisatie op de grond van sommige stations bij bepaalde evenementen.

    Dat is overigens inderdaad geen Brussels maar Belgisch probleem: Leuke anekdote, neem bijna nooit de trein, toen ik ergens diende zijn in een kleine gemeente liep de persoon vrolijk ‘voor een actie van…(ik denk dat het 11.11.11 was) serveren wij u nu ook overheerlijke blah blah blah’, wel 3-4 minuten promotalk, en direct daarna bleek hij een spoorwissel fout gezeten te hebben en zaten we in Kontich. Rechtsomkeer maken, en dan juiste spoor. 50 minuten vertraging.

    @Tom: Heb je die quick reclame al bekeken? Die gebruikt haltes om aan te duiden waar een quick is, met een layout die lijkt op die van de MIVB. Iedere Belg zal zeggen ‘och kom er staat een logo van quick op da weet ge toch da da ni echt is’, maar als toerist?

  • zwans

    Malte: ja, de 23 was vroeger een grappige situatie.

    Er stond ’23 Noord’ op en daar reed hij ook naartoe, maar pas na een uurtje heel Brussel te hebben doorkruisd.

    Idem bij de ’90 Zuid’ die je kon nemen in Rogier en het Noordstation. 5 minuutjes richting zuid? Vergeet het, eerst een uur via Schaarbeek, Elsene en zo 🙂

  • Luc

    Dat de MIVB (en de politiek verantwoordelijken) erg veel moeite hebben om zich in te leven in de positie van hun klanten blijkt uit vele dingen. Slechte signalisatie, slechte communicatie bij problemen, maar het ergste vind ik toch nog altijd de MOBIB farce. Weten jullie dat je een boete kan krijgen van 8 euro als je je MOBIB kaart niet “valideert” bij elke in en- en overstap? OOK als je een vooraf betaald jaarabonnement hebt? Dit wordt nergens duidelijk vermeld, behalve in een vage zin in de voorwaarden van MOBIB die stelt dat je je kaart moet valideren bij elke in- en overstap. Wat er niet “valide” is aan een betaald abonnement ontgaat mij volkomen, maar deze onzin werd me per mail bevestigd door de MIVB en het kabinet van minister Grouwels.

    Als ik als bedrijfsleider mijn klanten zo moest behandelen, ik was binnen de kortste keren bankroet. De MIVB als monopolist betaald met ons belastingsgeld kan dit allemaal…

  • Bart

    @Luc: Op papier staat er dat dat is om rondhangende mensen e.d. tegen te houden, maar bij Mobib hebben ze een duidelijk beeld wie er wat aflegt. M.a.w., ze kunnen statistieken maken hoeveel er werkabonnementen zijn, betaald door X en Y, enz.; Goud waard in deze tijden, zo een info.

  • sdf

    Ik woon al meer dan 10 jaar in brussel en nog steeds heb ik het moeilijk in sommige stations om mijn weg te vinden (beurs-rogier-zuid,..enz.) en dan denk ik nog niet eens aan het chaotisch busnet. Soms zit ik weer eens op een tram in de verkeerde richting. Ik heb zo ook vele buurten van brussel leren kennen… Men moet geen toerist zijn om er niks van te verstaan!
    Wat mij nog het meest ergert is het mankeren van respect van de passagiers. Je zit rond het spitsuur in de metro of tram en wenst bijvoorbeeld in rogier afstappen dan moet je ellebogen gebruiken want de mensen die willen instappen drummen zich naar binnen en laten de mensen wensen afstappen (en plaats vrijmaken) niet eerst afstappen. En als ze niet naar binnen drummen dan blijven ze voor de deur staan en zo blokkeren ze de doorgang voor de uitstappers. Onvoorstelbaar en elke keer opnieuw zie ik het gebeuren. Ik dacht dat dit een brusselse ziekte was maar heb een paar weken terug hetzelfde in Antwerpen Centraal meegemaakt. Het zal dus een belgische ziekte zijn want in het buitenland verloopt dit meestal veel respectvoller. Het is dan ook altijd een verademing om in Madrid, Londen, New York, Parijs,… het openbaar vervoer te gebruiken.
    Beste Brussel: Is het zo moeilijk om even langs de kant te gaan staan tot iedereen is uitgestapt en dan pas in te stappen??

  • Nico

    Er is nog veel verbeterwerk mogelijk bij de MIVB, ik voeg o.a. toe aan het lijstje: gebruiksvriendelijkheid van hun website, in het bijzonder wanneer je snel info nodig hebt, of met een mobiel toestel surft.

    Maar het laatste wat je kan zeggen is dat ze zich er niet van bewust zijn. De huidige website is al een ferme verbetering t.o.v. de vorige (wie herinnert zich nog de pop-up?). In heel wat bussen worden de haltes handig aangekondigd op een tv-scherm. Aan sommige haltes worden de bussen reeds in real-time aangekondigd.

    Call me stupid, but I’m a believer – gestaag wordt het zeker beter. En een artikel zoals dit, helpt hen hopelijk focus te brengen. Wie kent iemand op het juiste niveau bij de MIVB en speelt dit door?

  • Luc

    @Bart Ik heb er zelfs geen moeite mee om te “badgen” om door poortjes te raken als die ongewenste figuren buiten houden, maar ze moeten bij mij niet afkomen dat ik moet “valideren” op een tram waar je regelmatig al maar amper bij op geraakt.
    Zorg dat de klant concrete voordelen heeft als je wil dat hij overal proper “valideert”, dan zal dit vanzelf gebeuren.

    Verplichtingen en boetes op basis van onduidelijke regelmenten werken niet. Ik wil alvast wel eens onderzoeken of er politierechters zijn die betalende klanten gaan veroordelen tot een boete omdat de MIVB toevallig vind dat je niet geldig reist als je niet overal badget…

  • Luc :
    Ik heb een jaarabonnement en badge nooit omdat ik het volstrekt absurd vind – tenzij de poortjes overal in alle stations worden geïnstalleerd.
    Ik wil daarmee tot in Straatsburg gaan als men mij zou verplichten om hiervoor een geldboete te betalen. Desnoods ga ik ervoor zitten, ik zal dan wel zorgen dat er veel persbelangstelling is.

  • Bart

    Ja, nou ja, die geldboetes, wanneer hebben jullie nog daadwerkelijk controle gehad? Ik zoef al rond met de MIVB sinds mijn 17, ben nu 31, en ik herinner me 2 controles.

    Dat is ongeveer zoals hun ‘het is verboden te bedelen’, ‘te roken’ en ‘zet aub uw GSM/Koptelefoon stil genoeg’ aankondigen aan de bordjes bij bv. Zuidstation, maar er nooit controle is op de man. Of zoals hier boven aangehaald, dat mensen proberen instappen zonder er eerst mensen af te laten. Reguleer/Beboet dat soort zaken eerst, en misschien letten we dan op dat afstempelen.

    (Tussen haakjes, hebben jullie dan al een MOBIB pass? Ik vulde alles in, kreeg een 2e keer een brief, heb gebeld dat die al verstuurd was, maar nog steeds geen pasje)

  • Ben

    De laatste weken neem ik weer vaker de metro dan mijn auto – tot mijn grote tevredenheid. Toch een opmerking: ik denk niet dat ik al één keer in een metrowagon heb gezeten waar geen sporen van graffiti of scratching op de ramen zijn. Het gebrek aan respect bij sommige mensen is inderdaad stuitend, en het quasi onbestaand justitiesysteem in België zal daar niet vreemd aan zijn.

  • Bart

    Wat heeft dat in godsnaam met het Belgisch justitiesysteem te maken?

    Kijk, de MIVB krijgt een gigantische dotatie. Van verschillende richtingen. Toen er werd gesproken over ook maar een beetje in te krimpen, dreigden ze vanaf 18 December alles plat te gooien. En de beleidsmakers, die knikten dan maar.

    Dat is een omgekeerde wereld, in mijn ogen, en die van velen die ik ken. In alle dossiers die de MIVB zal indienen zullen er heel mooie, twee- of drietalige teksten staan over dienstverlening, veiligheid, stiptheid, en ga zo maar door.

    En wat gebeurt er? Controles? Ngehehehe. Herinnert iedereen zich nog de uitgang van de halte Delta waar iemand in elkaar werd geramd en alles werd vastgelegd op camera, en hoe choquerend die beelden waren? Nu, enkele jaren later, lag het er gisteren vol met Cara pils blikjes. Enkele jongeren hingen tegen de muur om te roken. Het was Zondagavond, een uitmuntend moment om terugkerende (vrouwelijke) studentes lastig te vallen, zo bleek, want ik moest bij de halte 20 minuutjes wachten en lette er een beetje op.

    Wat er nu zo eigen is aan Brussel en België, is dat we maar laten gedijen. Die teksten van de MIVB worden snel doorbladerd door de mensen die over hun dotatie beslissen, en zelf toch nooit de metro nemen. Wat maakt het dan uit dat iemand 20 minuten te laat is op zijn werk ‘s morgens omdat door het zoveelste ‘technische defect’ alles vertraging heeft (Uit ervaring weet ik dat ‘technische defecten’ meestal zaken zijn als jongeren die de deur klemmen, of de chauffeur die een praatje maakt met een oude bekende).

    En om het nog een communautair tintje te geven kwestie 2010: Iemand al opgemerkt dat er bij mondjesmaat meer en meer Franstalige R’n’b e.d. bij de muziek sijpelt? Ik dacht dat die geen FR of NL mocht uitspelen? Maar geef ze gerust Brussels/Vlaams geld hoor. Ook al spreekt er geen kat Nederlands en is de dienstverlening aan de loketten in het NL onmogelijk.

  • ely

    Ik had controle een paar weken geleden op de 49 aan de Basiliek/Koekelberg. Met 10 stonden ze te wachten. Een speciale firma die controleert, blijkt dat die controleurs percentage hebben op de boetes die uitschrijven. Waar of niet weet ik niet. Iemand van de Stib vertelde ons dat. En dan vraag ik mij af wie de boete moet betalen als de chauffeur zegt, “allez-y avancez, avancez” omdat die mobibautomaten maar half werken en het anders te lang duurt vooraleer iedereen is opgestapt en hij over tijd is.
    Ik stuurde onlangs een mail over het vuile metrostation Bockstael, de sporen liggen vol met vuiligheid. Ook nooit antwoord op gehad en het vuil heeft zich ondertussen vermenigvuldigd.

  • Iemand

    ely: grote onzin van die percentages. De boetes worden trouwens niet ter plaatse betaald, elke geverbaliseerde persoon krijgt een “uitnodiging” tot betaling. Geen enkele mogelijkheid om iets achter te houden dus.

    En heb je intussen al antwoord gehad ivm Bockstael? Ben daar wel eens benieuwd naar.

  • Stijn C

    Net terug van een weekendje Dublin en ik mag vaststellen dat we niet moeten klagen over het busnetwerk in Brussel.

    Statistisch gezien hebben de bussen in Dublin nooit vertraging, ze hebben namelijk geen uurrooster! Aan elke halte staat het uur waarop de bus de centrale verlaat. Aan u, uw rekenmachine en uw dobbelstenen om dan een “geschatte” vertrektijd uit te dokteren. Zeer handig als je net een trein of vliegtuig moet halen…
    De verschillende haltes van de lijn staan ook nergens aangeduid en eens op de bus gaat het gokwerk verder. Het feit dat de meeste namen van de haltes moeilijk zichtbaar zijn of uit lettercodes bestaan, maakt het er ook niet makkelijker op.
    Daarnaast ook nog eens gepast betalen (€ 2.20) of aan een van de verkoopautomaten (5-tal in heel groot Dublin) een kaartje kopen.

    Na mijn ervaring met het openbaar vervoer in Spanje, Frankrijk, Nederland, Duitsland en Polen, mag ik toch wel stellen dat er in Dublin nog veel werk aan de winkel is. En dan heb ik het nog niet gehad over de verbinding tussen centrum en luchthaven met het openbaar vervoer…

  • Jos

    @ely: Als je geen antwoord krijgt op je mail, kan je dat melden aan de ombudsman voor het openbaar vervoer(http://www.ombudsman.be/probleem.aspx?ID=7) samen met de oorspronkelijke klacht. Als iedereen dat doet, zal het wel verbeteren.

  • Bart

    @Jos: Not really. Ik heb al een mail gestuurd, geen uitleg gekregen, ombudsman gecontacteerd, en ik kreeg op een uur tijd een geprefabriceerde e-mail van 2-3 pagina’s teruggestuurd met allerlei onzin en omslachtige zinsbouw.

    @Iemand: I beg to differ, maar ik kan slechts spreken over 1 geval. Een vriendin van me, uit Berlijn, was met mij naar Grimbergen gegaan, en had gestempeld op de bus tot de Wand. We stapten over op de tram en het bleek controle. Ze bleek haar MIVB kaart niet gestempeld (ook mijn fout van niet duidelijk het verschil te zeggen tussen de lijn en MIVB, de logica is zoiezo zoek gezien MIVB nog steeds plaatsen als Vilvoorde aandoet met bus 58 terwijl dat niks meer met Brussel heeft te maken en idem de lijn Brussel aandoet…).

    Soit, de, nogal korte, mijnheer schreef de boete uit, nam haar identiteitskaart, en fronste de wenkbrauwen. In Berlijn, mevrouw? Echt? Hij vroeg zelfs of ze er wel legaal was. Toen stelde hij voor dat ze maar een som (50 of 55 euro was het) direct betaalde om onnodige rompslomp met paperassen te vermijden, en dat alle administratieve kosten op haar zouden worden herhaald. Ik kan je verzekeren, een Berlijnse colère toen, het was geen leuk zicht. De man is overigens maar afgedruipt, en het meisje heeft nooit een brief ontvangen. Begrijpe wie begrijpe kan.

    @Stijn C: De mentaliteit ‘och, het kan nog altijd erger’ is geen argument. In Polen is het nu -30, maar het daarom dat het in België vandaag niet koud is? Steden als Portugal, Amsterdam, Den Haag, Berlijn, Lille e.d. doen het allemaal beter als ons. Het is telkens weer terugkeren tot Brussel en uitstappen bij de vlucht bv. op Zaventem en vanaf je het eilandje van de luchthaven verlaat en de NMBS halte binnenstapt wordt je verwelkomd door rotzooi op de sporen, spuug van mensen overal, in 1-2 gevallen al lastig gevallen door een dronkelap met een fles wijn of andere in zijn handen (wat die doen op Zaventem heb ik het raden naar), enz.; Vooral dat laatste kom je ECHT niet tegen in elke Europese stad.