De 7000-trams: einde van een tijdperk

Over enkele dagen, op vrijdag 12 februari, beleven de trammetjes uit de 7000-reeks van de MIVB hun officiële laatste dag op het netwerk. Een dag die gepaard zal gaan met heel wat activiteiten en plechtigheden, want dit betekent echt het einde van een tijdperk dat meer dan 50 jaar geduurd heeft.

De meesten onder jullie zullen de 7000’jes vooral kennen als de kleine trammetjes die ver weg op de Tervurenlaan rijden op de lijnen 39 en 44, tot een paar jaar geleden ook nog midden in de stad op de lijnen 18, 82 en 83, maar als we iets verder terugkijken hebben ze in groten getale op zo ongeveer heel het netwerk gereden en het Brusselse straatbeeld danig vormgegeven.

Waar er nu slechts tussen de 10 en 20 stellen nog min of meer rijvaardig zijn, waren er op het hoogtepunt meer dan 170 stellen actief, een aantal dat (tot nu toe…) door geen enkele andere reeks geëvenaard is. Het waren ook de eerste trams van het type “PCC”, een grotendeels Amerikaans concept dat indertijd – begin jaren 50 – een ware revolutie betekende, zowel qua comfort, rijstijl, betrouwbaarheid enzovoort. Het is dan ook geen toeval dat de oudste exemplaren van de reeks het al meer dan 50 jaar uitzingen en nog steeds uitstekend rijden.

De ervaring met de 7000-stellen heeft ook geleid tot de bestelling van verdere PCC-trams. Het gaat dan om de huidige reeksen 7700/7800 (twee rijtuigen) en 7900 (drie rijtuigen), die vandaag de dag nog steeds sterk aanwezig zijn in het straatbeeld en dat nog wel even zullen blijven. De ruimere 7700/7800 zullen trouwens de laatste 7000’jes vervangen op de lijnen 39 en 44, wat dus ook een grotere capaciteit betekent op deze beide lijnen.

Maar de Brusselse “oer-PCC” gaat dus definitief met pensioen. De halve eeuw is meer dan genoeg geweest; de tijd is zeker niet blijven stilstaan, en een niet-gelede tram met een hoge opstap voldoet niet meer aan de hedendaagse normen. Vandaag zijn de nieuwe trams T3000/T4000 de norm, en door een nieuwe levering van deze stellen kunnen de laatste PCC 7000’s dus definitief uit dienst genomen worden.

Een paar stellen blijven nog een paar maanden in zogenaamde “inactieve reserve” staan in de nieuwe stelplaats in Haren, maar de kans is klein dat we ze nog terugzien. De komende maanden en jaren worden er immers in totaal nog iets minder dan 100 nieuwe stellen T3000/T4000 geleverd, enerzijds nodig om over enige tijd al een deel van de PCC’s 7700/7800 te vervangen en anderzijds ook voor de vele nieuwe lijnen, verlengingen, versterkingen en dergelijke die gepland zijn. De vernieuwing van de tramvloot blijft dus zeker doorgaan hierna.

Ik kan jullie in ieder geval sterk aanraden om de komende dagen nog een laatste ritje te maken met deze fantastische tramstellen. Op vrijdag zullen er dus verschillende activiteiten zijn, en na de spitsuren zullen de 7000-trams een voor een hun laatste rit maken van hun vertrouwde lijnen 39/44 naar de stelplaats Haren via de lijnen 81, 92 en 55, “uitwuiftrajecten” die ongetwijfeld heel wat volk zullen lokken.

Share
  • dM3

    leuk artikel, fijn om te weten 🙂

  • Niels

    AUB tenminste één bewaren voor het trammuseum aan de Tervurenlaan

  • Steve

    Niet één, maar minstens zeven van deze 7000’s zullen uiteindelijk bewaard worden. Allemaal in rijvaardige toestand trouwens, dus niet als statisch museumstuk. 😉

  • Heb je ergens een foto van zo’n tram? Of een link naar een foto?

  • Hugo

    Weet er iemand iets meer van de laatste ritten op 12 februari 2010 op de 39 en de 44 met de 7000 PCC-wagens ? Ik had graag eens tot daar geweest maar het is er niet van gekomen. Stond wel een filmpje op Brussel-nieuws … was goed, het was een rit met een 39 PCC-7000 wagen.
    PCC-wagens hebben toch iets apart … dat kan absoluut niet gezegd worden van die nieuwe trams (afzichtelijke dingen).
    Hugo

  • Steve

    De allerlaatste 7000 in dienst was nummer 7008, het oudste overgebleven exemplaar en trouwens nog niet gerenoveerd (dus nog met het oorspronkelijke interieur). Er was bijzonder veel volk, ondanks het late tijdstip.

    De allerlaatste heen-en-terugrit was inderdaad op lijn 39, maar de “echte” tram werd voorafgegaan door een extra tram (eveneens een 7000), omdat er anders niet genoeg plaats zou zijn voor de “gewone” reizigers. De rit ervoor was op lijn 44, en daar zat de tram wel afgeladen vol omdat er nog geen versterkingstram was.

  • Aha, die kleintjes, bedankt voor de foto Steve, nu kan ik me er iets bij voorstellen.

  • Hugo

    Bedankt aan Steve. Zo kan ik de sfeer toch al heel goed schatten. Ondertussen na wat zoeken heb ik ergens foto’s gevonden genomen aan het eindstation Tervuren, de PCC-wagen met de rouwkrans vooraan.
    Toch ook tof dat er nog zoveel mensen waren !