Geen gratis vervoer meer op kosten van het Brusselse Gewest?

Brussel – Het Brusselse Gewest betaalt dit jaar niet voor gratis openbaar vervoer van en naar het festival Couleur Café. In het kader van de besparingen bij de MIVB zijn er dit jaar geen subsidies voor openbaar vervoer.
Gratis bussen bestaan niet en dus draagt het Brussels Gewest normaal 31.000 euro bij, geld dat er nu niet meer is.
Het is nog niet duidelijk wat de organisatie van plan is. Mogelijk gaat de prijs van de tickets omhoog zodat er toch gratis openbaar vervoer komt of gaat het festival zelf het gratis openbaar vervoer financieren.
Couleur Café lokt 70 à 80.000 bezoekers, een derde daarvan komt met het openbaar vervoer

http://www.brusselnieuws.be/artikels/cultuur/dit-jaar-geen-gratis-vervoer-couleur-cafe

Het enige dat ik hier over kwijt kan, is dat ik achterover viel dat dit op kosten van het Gewest viel? 31.000 euro bussen? Voor een gratis festival zoals Bruksellive zou ik er nog kunnen inkomen. Op festivals als couleur café wordt grof geld verdiend, ongeacht de multiculturele impact. Cocktails zijn er ook niet gratis, dus de mensen kunnen heus wel hun eigen ticketje betalen. Dat er veel mensen met het openbaar vervoer komen is misschien een teken dat er ook veel op af komen die niet uit de regio zijn…

Share
  • Sander

    “Dat er veel mensen met het openbaar vervoer komen is misschien een teken dat er ook veel op af komen die niet uit de regio zijn.”

    Euh? Mij lijkt juist het omgekeerde, aangezien het hier alleen om het stadsvervoer gaat. Iemand uit Brussel zelf zal niet snel de auto pakken, maar eerder de bus, tram of metro van en naar het festival nemen.

    Overigens, 31.000 euro verdelen over 70 à 80.000 tickets, dat is nog geen halve euro opslag per ticket. Dat lijkt me prima te doen voor de festivalbezoekers.

  • Bart

    Dat is net mijn punt 🙂

    Er is geen reden om gratis bussen op onze kosten in te leggen voor een betalend, gezien zijn ellenlang bestaan wellicht ook winstgevend festival.

    Bussen naar een gratis festival als Plazey, Bruksellive, en dergelijke (of waarom niet Brussel bad nu we er toch zijn) lijkt mij dan logischer. Een betalend event op zo een terrein heeft genoeg oplossingen (waaronder verhoging ticketprijs). Maar dat het eerder al gebeurde vind ik zelf bizar.

  • De overheid moet organisatoren van cultuuraktiviteiten gewoon opleggen, het openbaar vervoer in hun tickets te moeten opnemen. In normale steden is jouw opera- of voetbalticket op die dag geldig in het openbaar vervoer. Heel simpel.

  • Bart

    @Malte: Dat is onmogelijk, want je hebt geen begin- en eindpunt m.b.t. bezoekers, inkomsten, uitgaven, e.d.; Daarenboven heb je meestal ook absoluut geen zicht op de hoeveelheid subsidies en de hoogte van allemaal. M.B.T. couleur café bv. kan een probleem zoals dit makkelijk opgelost worden door een projectsubsidie bij…God, bij 101 organen voor Brusselse organisaties, VGC, Overheid, Cocof, Koning Boudewijnstichting, Cera, …

    Couleur Café is een (relatief) grootschalig evenement voor Brussel dus ik kan er nog inkomen dat ze dat in hun dossiers, en de beleidsmakers in hun goedkeuringen, kunnen goedpraten. Dat neemt niet weg dat er met het aantal bezoekers en de gehanteerde toegangsprijs + alle stands en de drank een omzet is. Leg daar tegenover vele andere evenementen die kleiner zijn en waar trek je de lijn? Een MIVB ticket doorrekenen in je toegangsticket kan voor de kleinere events het maken of kraken.

    Ook voor een voetbalmatch bv. is dat klein bier. Trouwens, de MIVB maakt bij evenementen waar er gratis vervoer is ook vaak ellenlang reclame door hun speakers in alle stations, en de waarde van zo een promotie mag ook niet verwaarloosd worden. Dus op zich is het een speciaal gegeven, zo een gratis bussen; Leg ze dan ook in met gewestgeld bij evenementen die er baat bij hebben. Als er een beetje verder werd gedacht kon er misschien een vrij goed lopend nachtnetwerk uitgebouwd worden die rekening hield met evenementen en uitgaansgelegenheden in plaats van het Noctis-gedrocht.

  • Johan

    @ bart: Noctis, een gedrocht? Waar haal je zoiets vandaan? Elke beschaafde stad heeft een nachtnet. Alleen in Brussel vindt men dat geen evidentie. Ik was zelf heel erg blij met noctis en heb er al vaak van gebruik gemaakt. Ik had verwacht dat groen! het noctis net zo snel mogelijk zou uitbreiden naar elke dag en de hele nacht, zoals trouwens in andere grote steden heel gewoon is.
    Erg dat jij dat een gedrocht vindt… jouw uitspraak zegt veel over Brussel waar verkeersvrije straten, nachtbussen, fietspaden, en zoveel andere voorzieningen “gedrochten” zijn…
    Ik word toch een beetje pessimistisch van dergelijke opinies. Het komt waarschijnlijk nooit meer goed met onze stad…

  • Bart

    Ik heb een probleem met Noctis om de volgende redenen:

    1. Geen ’round the clock’ functie, bussen stoppen op een bepaald uur (3u?), tenzij dit veranderd is (?). 2 à 3 uur meer en tegen dan reden de metro’s en trams ook. Tussen 3u en tussen 6u geen openbaar vervoer is geen ‘nachtnetwerk’. En voor zover ik weet rijden die bussen ook slechts in een weekend. Het moet zeker haalbare kaart zijn om tijdens de week succesvolle trajecten uit te bouwen.

    2. De rijpistes zijn bijzonder stug en gekozen op basis van de gewone routes, en hun populariteit overdag. Ik héb een bus tot vlak bij mijn straat, maar het is frappant gezien ik in een totaal dode buurt van Brussel woon. Rekening houdend met hoezeer Noctis flopt en wat er al van berichtgeving over was, snap ik dus ook niet waarom die lijnen niet worden geconcentreerd op plaatsen waar mensen wel zouden opstappen. Zelfs al zijn het discotheken.

    3. De signalisatie, en de ligging van, sommige van die bussen is 5/was) lamentabel. Dat is de hoofdreden waarom ik Noctis zelfs niet meer overweeg. Bijna allemaal vertrekken ze aan Beurs/Brouckere, maar de ene staat in straat X, de andere in straat Y. Als je dus afgaat op de MIVB website voor de laatste, kan je hem zoals mij missen door tevergeefs te zoeken op de ‘dag’halte.

    Ik ben totaal VOOR een nachtsysteem . Als iemand die maanden in Berlijn zat, laat maar komen! Maar maak het dan een beetje logisch. Een nachtmetro er bij en tien van die bussen weg zou mijn inziens al veel meer logisch zijn. Daarvoor heb je wel visie, organisatie en natuurlijk denkelijk wat meer mensen (bewaking bv. ook al) nodig. Allemaal niet erg makkelijk bij de MIVB.

  • Johan

    @ Bart

    Oke, we zijn het eens dan. Maar een nachtnet dat zich uitsluitend richt op het uitgaansleven is zowiezo beperkt. Beter is om enerzijds het gewonen net tot 1 uur te laten rijden (trams en bussen) en tot 2 uur voor de metro. Het nachtnet kan dan beginnen met een bus om het half uur of desnoods om het uur vanuaf 3 uur ‘s nachts tot het ochtendgloren. Maar dan wèl elke dag en hèèl de nacht.
    Ik neem dus regelmatig de nachtbus en ik kan zeggen dat de bussen altijd behoorlijk gevuld zijn. Het is totaal onbegrijpelijk dat sommigen het geen succes noemen. Wat hadden ze dan verwacht? Bus 71 toestanden om 2 uur ‘s nachts?
    Het frappeert me trouwens enorm om te zien hoe veel mensen nog altijd niet van het bestaan van noctis op de hoogte zijn…
    Hopelijk komt er na deze flutregering over 5 jaar een minister en staatssecretaris die wèl bereid zijn om het openbaar vervoer in Brussel uit te breiden, noctis inbegrepen.

  • @Bart: Wat heet onmogelijk????

    In Hamburg gebeurt het sinds dertig jaar. Koop je een ticket voor de opera is het tegelijk een vervoersbewijs, koop je een ticket voor een voetbalmatch is het tegelijk een verviersbewijs, wil je naar het theater, je rijdt met je ticket in de metro, ga je naar een rockconcert, rijdt je gratis ernaar toe. enzovoort. Iedereen vindt dat normaal.

    De organisatoren betalen natuurlijk ervoor aan de vervoersmaatschappij.

  • Bart

    @Malte: Maar je hebt het over massa-evenementen. Een Hallyday concert op koning boudewijn zou zoiets kunnen zonder problemen erbij nemen, inderdaad.

    In België, daarentegen, zou men ipv die organisatoren die tickets op te leggen, eerder zoals hierboven aangegeven met couleur café, subsidies en steun verschaffen. Omgekeerde wereld.

    Laat de massa-evenementen inderdaad maar gewoon voor hun eigen kosten opdraaien. Als er een te veel is aan personen op de gewone metro, verplicht extra bussen in te leggen op kosten van het festival. OP KOSTEN, niet dankzij het gewest. Wat wint het gewest hier nu bij? Ondertussen strijken mensen bij dit soort evenementen anders wel geld op.

    De logica is ver zoek en mss. kunnen ze wel uit Hamburg of andere steden leren. Ik ken alleszins weinig andere landen en steden waar de stad zelf, die al in geldnood zit, geld gaat vrij maken voor evenementen die een winstgevend, kapitalistisch karakter hebben.