Horta gallery takelt al af

Het is het hoofdartikel in Brussel deze Week van vandaag: Horta Gallery blijft leeg. Maar Yet Another Blog meldde het verval al eerder. Met permissie van dat blog, nemen wij over:

Pijn aan mijn hart doet het, elke keer als ik ’s ochtends en ’s avonds langs de prachtige gallerij kom. De restauratie van dit prachtige stukje architectuur dateert van september 2008, goed anderhalf jaar geleden dus. En de eerste sporen van aftakeling zijn al duidelijk zichtbaar.

1_DSC02111

Probleem nummer 1: De handelszaken die er waren, sluiten één voor één de deuren: het koffiehuis waar nooit iemand een kopje koffie bestelde en de muffins veel te duur waren, de goedkope schoenenzaak die na een jaar open geweest te zijn, nog steeds dezelfde schoenen in het uitstalraam had staan, het gloednieuwe restaurant L’Express Orient waar nooit klanten zaten. De nieuwe bar, de kapperszaak en het pastakraampje blijven voorlopig nog open, maar hoe lang nog? Probleem is dat de pendelaars die er dagelijks passeren, geen tijd nemen om te stoppen en men er blijkbaar niet in slaagt andere klanten aan te trekken, ondanks alle mooie campagnes van de NMBS die stations ook wil profileren als plaatsen om te winkelen, te eten en te ontspannen. Zelf koop ik af en toe een kop verse soep aan het pastakraampje, omdat die mevrouw altijd zo blij lijkt dat ze eindelijk eens een klant ziet.

Probleem nummer 2: Vocht. Op de mooie witte plafonds tekenen zich lelijke bruine vlekken af van het binnensijpelend water. Soms staan er emmers om het druppelende water op te vangen of werden er hekken geplaatst rond een plas water. Het hoeft maar een beetje hard te regenen en het druppelt binnen in de gallerij. De schade is duidelijk zichtbaar en lijkt me niet zo makkelijk weg te werken. Wie wil er bovendien een winkelruimte huren waar het water binnen stroomt? Ik snap niet dat hier niets aan gedaan wordt. Dit lijkt me toch duidelijk een gevolg van een constructiefout. Waarom wordt de aannemer niet gesommeerd de boel te repareren? Hoe langer hoe water binnensijpelt, hoe meer geld het zal kosten om de schade te repareren.

Probleem nummer 3: Het is vanop de Grasmarkt en het Spanjeplein volstrekt onmogelijk om te weten dat er een paar meter verder een toegang ligt tot het station. Een toerist die de ingang niet weet zijn, zal zich spontaan nooit begeven naar de ingang die gewrongen ligt tussen hotels. Het lijkt een doodlopend binnenplein te zijn.

Gelukkig zijn er hier en daar lichtpuntjes: de gallerij wordt soms gebruikt voor feestjes of om reclame te maken voor lelijke auto’s. Zo heeft de ruimte toch zijn nut. Maar het blijft zonde, doodzonde.

PS van de redactie: heeft iemand een foto van de aftakeling of de leegte voor bij dit artikel?

Share
  • Bart

    Waarde gast 🙂

    1. De ruimte is bruikbaar voor feestjes van o.a. politieke partijen. Aan elke VZW zal je ze niet uitbesteed zien. Dat is overigens ook zoals met alle publieke ruimtes in Brussel. Bijgevolg creëert dit enerzijds wrevel (wie wel, wie niet?), anderzijds komt er niet magisch volk op af. Daarom zie je dus niet een wederkerend evenement.

    2. We weten allemaal hoe constructiescontracten in Brussel er aan toe gaan. Het waterprobleem hier ligt voor mij op dezelfde lengte als het gloednieuwe MIVB station Petillon dat een weekend na zijn inhuldiging aan flarden werd geslagen. Lange termijn-denken zit er niet zo erg in, zolang de contracten maar naar de bevriende personen gaan.

    3. Meer dan de helft van de mensen met wie ik al praatte vindt het licht op je foto o.a. spuuglelijk.

    4. De ruimte is niet alleen voor toeristen ongekend maar ook voor niet-pendelaars. Zelfs personen die hier al hun leven vertoeven zullen die gang niet kennen. Dit is even verdenkend, voor mij, als de reclame voor de Brusselse huurfietsen die enkel ophangt bij de fietsstallingen: Breidt je communicatie uit tot voorbij je regulier ‘cliënteel’.

    5. Het station blijft 1 van de minst bewaakte en onveilige treinstations in het land. Tot wanneer er een degelijke bewaking komt en het gratis soep uitdelen in de avond anders wordt gerund (nu wordt er eten uitgedeeld en vertrekt het team, met als resultaat de hele avond tientallen daklozen soms ladderzat in het station). We kunnen zeggen, dat is in de avond, maar in de dag is het nu eenmaal een ‘doorstroom’ station. Dat bord soep van je zou normaliter sneller genuttigd worden tussen 18u en 22u, maar de meeste mensen vinden dat niet zo leuk

  • En die houten constructies van paletten (kunst?) die er staan doen er ook niet veel aan om de plaats te “heropwaarderen”, je zou eerder de neiging krijgen om er grofvuil (bij) te storten. Ik stoor me dagelijks aan die palettenrommel, weg ermee.

  • Oh, hier klikken om foto’s van ongeveer 2 jaar geleden te zien.

  • Spijtig genoeg is dat niet nieuw en niet uniek in Brussel 🙁

    ik was gisteren op het Flageyplein.. had het gevoel dat die al 10 jaar geleden gerenoveerd werd..
    2 problemen hiermee:
    – de constructie was slecht om te beginnen (het moest klaar zijn voor de grote opening!!)
    – er is blijkbaar geen geld voorzien voor onderhoud (toch noodzakelijk omwille van het intensief gebruik)

  • Davy

    er sijpelt overal wel water door de plafonds, hopelijk zitten die werken er voor iets tussen.

    Maar het is en blijft een mooi zaal, kom er elke dag door via de parking en kijk nog steeds met grote ogen naar de verlichte en effecten in de muren.

    maar helaas veel defecten, de roltrappen laten het teveel afweten, alhoewel de laatste weken niet meer; de wc’s zijn blijkbaar gesloten want vroeger zat er een madam of ne meneer maar het is afgesloten.

    De kaper ziet zijn klanten voorbij gaan, werkt al minder personeel en je krijgt 50% korting op een kleuring :o) en in het nieuwe cafe geven ze af en toe een strptease achter gesloten gordijnen…….

    Toch blijft het een mooie doorgang en blijft het ook zo….