“Come to execute all the gays”

Een stukje literatuur uit het repertoire van Beenie Man. Een homofobe Jamaicaan (als je er de reisgidsen op naslaat, is Jamaica zowat één van de laatste plaatsen waar holebi’s veilig op reis kunnen) die ondanks het ondertekenen van de Compassionate Act, in 2009 toch nog even zijn homohaat kwam spuien in Oeganda, een land waar plannen bestaan om de doodstraf opnieuw in te voeren voor herhaaldelijk homoseksueel gedrag.
Ondanks het schenden van deze Act, mag hij toch komen spelen op Couleur Café. Een klein beetje in tegenspraak met het volgende wat ik terugvind op de site van Couleur Café.

Zoals elk jaar is ook deze 21ste editie van Couleur Café meer dan een Global Party. Kunst en Solidariteit krijgen ook hun plaats op het terrein en zijn zeer geliefd bij het publiek. Dit jaar sluiten zowel Cool Art Café als het Solidarity Village zich aan bij de thematiek van het Europees Jaar van de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting.

Dus als u het eens bent met homofobe praat, of u wilt naar het voetbal gaan kijken op groot scherm (ja, dat kan daar òòk), vooral naar Couleur Café gaan.

Bronnen: Homohater op Couleur Café, http://mo.be, BBC, http://www.bbc.co.uk

Share
  • Beenie Man wordt geweerd. Hij had blijkbaar een clausule in zijn contract ondertekend, maar dat was niet wereldkundig gemaakt.
    Organisatie vind het spijtig dat de holebi wereld daar niet van op de hoogte was en zich enkel herinnert hoe de man tekeer ging tegen hen en zijn steun betuigde aan het regime die doodstraf voor homosexualiteit eiste na een vorige keer zijn handtekening te hebben gezet.

  • Verslag van 2009 optreden:


    “In my family, we don’t have any gay person but if you’re gay, my brother that’s not my fault,” he said as he performed his song Mi Nah Wallah, in which he says he would like to cut the throats of all gay men.

    En nog een andere bron:
    http://en.afrik.com/news13190.html

    Dus voor de organisatie die nu de holebi wereld beschuldigt van klakkeloos berichten over te nemen: Google is uw vriend!

  • Tom VB

    De vraag blijft wel waar je de grens trekt tussen artistieke vrijheid en respect voor menselijke waardigheid. Er zijn wel meer artiesten die je zou kunnen weren. Mag een bibliotheek antisemitische geschriften van Céline aanbieden? Mag Houellebecq tekeergaan tegen moslims? Agressieve en vrouwonvriendelijke teksten vind je ook genoeg bij rappers.

    Ik vond het dan ook een legitieme oplossing van Couleur Café om aan het contract van Beenie Man (ik ken zijn werk niet) een clausule toe te voegen waarmee hij toestemt om geen enkele intolerantie ten aanzien van de homoseksuele gemeenschap uit te spreken of te uiten. Als “koning van de dancehall” zal hij nog wel andere nummers hebben, veronderstel ik. En overigens, krijgt de man nu niet net meer aandacht?

  • Als antwoord op die vraag: letterlijk oproepen tot geweld en moord kan als initiële richtlijn gebruikt worden.

    En wat betekent een handtekening nog wanneer deze man zélf zijn vorige handtekening genegeerd heeft en daarbij sponsors (pepsi-cola) in nauwe schoentjes bracht.

  • Bart

    Rekening houdend met de rellen die doorgingen in Molenbeek tijdens fêtes de la musique (vernomen van een medewerker bij de security, dus niet via de artikels, die het minimaliseren) vind ik Beenie man, NTM (nique ta mère), Diam’s, en dergelijke meer zoiezo best wel een avontuurlijk programma dit jaar bij couleur café.

    Overigens zouden bijzonder veel Molenbeekse jongeren de torenhoge inkomprijs niet kunnen betalen en vrezen ze dat die doelloos zullen rondslenteren rond het terrein en mensen lastig vallen. Armoede en sociale integratie, my ass….

  • Bart

    Trouwens ook wel moedig van couleur café om Supreme NTM (nique ta mère) te programmeren, die er om bekend staan de gemoederen tegen de politie op te hitsen met een welgemeende ‘nique la police’ tijdens concerten, hartje Molenbeek, chapeau!

    ‘NTM is considered to be a hardcore rap group, the themes in their songs are mainly about social inequality and racism where Jean-Marie Le Pen is often used as a racist figure in their songs. Some political figures proclaim that there are too many immigrants in France as a 1991 survey indicated that 71% of the French population said that there were too many Arabs in France. This is misleading because most French Hip Hop groups are represented by the youth, and this generation is the second generation of those immigrants and were born on the French soil. [2]

    The 1993 release 1993… J’appuie sur la Gâchette (“1993… I’m Pulling the Trigger”) contained a track with the same name, about suicide, which was censored on most French TV channels (despite not creating any scandal, unlike “La Police”) and a track La Police [1] that featured violent criticism of the police. The police responded to this by taking NTM to court. The court decided in favor of NTM. However, many French radio stations decided to boycott the group’s music.

    A second encounter with the police occurred in 1995 when the group made further comments critical of the French police during a live concert that allegedly included advocating violence against the police. The group was again taken to court, and this time they were sentenced, initially to six months imprisonment, a sentence that was shortened to two months imprisonment and a 50’000 Francs fine on appeal.

    Joey Starr was later imprisoned for charges unrelated to his musical career for assaulting a flight attendant in November 1998, and for assaulting his ex-girlfriend in 1999, shortly after his release.’