Collecto try-out

Een tijdje geleden las ik een artikel op Brusselnieuws van personen die de proef op de som namen met Collecto, de formule die soelaas moet brengen voor het verdwijnen van diverse Noctis-bussen. Voor de onwetende: Collecto is een soort van groeperende taxi, je bestelt alleen of met meerderen een taxi, indien alleen of met 2 kunnen ze nog extra personen oppikken bijvoorbeeld. Bij Brusselnieuws hadden ze na het bellen soms geen taxi verkregen op het afgesproken punt, wat mij weinig hoopvol stelde, maar bon…wie niet waagt…

Aangezien ik dit weekend in het centrum was, de eerste metro mij wat te lang zou duren, en ik toch alleen was, nam ik de proef op de som. Vertrek vanuit Anneessens. Op de website staat dat je ten minste twintig minuten op voorhand moet  bellen, en met 02.13 u ga ik er van uit dat het die van 03 u wordt, niet 02.30 u (Deze taxi’s rijden maar op het half uur). De dispatching meldt mij dat 02.30 u geen probleem vormt. Leuk! Alleen zit ik wel even weg van Anneessens, tijd voor een sprintje.

Minder leuk detail aan deze conversatie met de dispatching: ‘U bent dus Dhr. Bart XXXXX, wonende te XXXX, en u heeft een Mobib-abonnement, correct?’ (Mobib-gebruikers krijgen korting). Ik weet even niet goed hoe antwoorden. De dispatching heeft deze informatie op 5 seconden even te voorschijn getoverd. Ik stamel maar van ja.

Bon, aangekomen op Anneessens, diverse taxi’s, en geen idee hoe je een Collecto er tussenuit haalt. Uiteindelijk blijkt die ook niet zo verschillend want…de Collecto-taxi is feitelijk een Taxi Vert. De man rijdt langs de andere kant van de Anspachlaan en ziet er geen graten in een 180 te maken op het Fontainas-plein, mij best.

Als ik plaats neem, vraag ik toch even over informatie hoe de dispatching mijn informatie heeft. De man vertelt mij dat ik ooit eens  Taxis Verts gebeld zal hebben en zij dan al mijn informatie opslaan in een speciale klantenfiche. Pardon? De laatste keer dat ik die  gebruikt kan hebben, is sowieso januari 2010. En dat neemt ook de informatie van de Mobib-kaart niet weg, die ik niet moet tonen aan de chauffeur, hij was al op de hoogte. Vreemd…

Soit, we gaan richting Rogier/Noord, de man moet nog iemand oppikken. Een naar alcohol walmende Aziatische jongeman zet zich naast mij, en zingt spontaan mee met de muziek die in de auto opstaat. Allemaal nog best gezellig en lollig, maar ik bedenk mij toch even dat het even goed een nog iets meer beschonken en agressieve, brullerige of doodzieke persoon zou kunnen zijn.

De jongen blijkt naar Schaarbeek te moeten richting VRT-toren, ik moet naar Oudergem. De taxi neemt enkele, weliswaar kleine, opmerkelijke beslissingen met betrekking tot de reisweg, waardoor ik uiteindelijk rond 03 u of iets later thuis arriveer. Een dik halfuur of iets langer onderweg, vermoed ik. Kostprijs: 5 euro.

Conclusie: Collecto lijkt interessant als je alleen bent, niet gehaast, en geen problemen hebt met random mensen van allerlei pluimage. Als ik mijn vriendin had meegehad, die geen Mobib heeft, kwam het op 11 euro voor de rit, een normale taxi kost me gemiddeld 15 euro, en ben ik toch makkelijk tien minuten of een kwartier sneller mee thuis als ze de juiste weg weten. M.a.w., de formule is relatief oninteressant als je met 2 bent, en vanaf 3 tot 4 personen wordt het al gauw duurder dan een normale taxi.

Maar het voornaamste minpunt blijft toch wel: Welke informatie staat op mijn Mobib-kaart, waar houdt de MIVB zich mee bezig en welke informatie heeft Taxis Verts nu van mij? Ik ben geen privacy-freak, maar ik vernam dat de MIVB nu toch al screent wanneer ik mijn Mobib waar gebruik, gaan ze deze Collecto-ritten ook bijhouden? Waarom de samenwerking tussen MIVB en Taxis Verts en hoeveel informatie geven ze door? Mijn Mobib is betaald door het werk en van een taxibedrijf zou ik toch hopen dat ze niet beschikken over informatie die zwart op wit zegt ‘deze man is niet thuis tijdens de kantooruren op het volgende adres: …..’

Share
  • dM3

    je overdrijft een beetje qua privacy denk ik – als je iemand belt zien ze je nummer op een schermpje (zoals op een gsm) en aangezien het collecto systeem vanuit de MIVB wordt georganiseerd is het toch logisch dat ze kijken of je telefoonnummer aan een mobibabo is verbonden? dat bespaart hun tijd en jou ook.
    het feit dat ze je verplaatsingen ‘screenen’ is een beetje overdreven; ze bekijken anonieme data (eerder stromen) van personen om zo hun aanbod te verbeteren.

  • Bart

    Mijn werk bestelt al jaren mijn abonnement. Ik geef nooit ergens mijn GSM nummer op. Als dat ergens al opgeslagen stond bij taxis verts of in de MIVB databank van jaren geleden en die informatie wordt samengebundeld, dat zou ok zijn als dat bij de MIVB zou blijven. 1 keer een privé taxibedrijf die gegevens in handen krijgt stel ik mij toch liever vragen. Voor de duidelijkheid: Als je collecto dispatching belt is dit de dispatching van taxi verts, niets meer niets minder.

    Als deze personen mijn GSM, naam en adres opsloegen dan kan ik er nog ergens inkomen (alhoewel, als een taxibedrijf zo iedereen toevoegt kan een rotte appel nogal snel te weten komen wie er wanneer waar is en er van gebruik maken..), maar als ze daar nog informatie van de MIVB bovenop krijgen hoop ik ten stelligste dat dat niet werkplaats/job is.

    Laat ons wel wezen, de Brusselse taxi’s zitten een paar rare gevallen tussen. Case in point, de laatste privé taxirit die ik zei een papiertje te maken voor de VZW op 25 Juni smeet mij een papier toe en zei dat ik het zelf mocht invullen, zelfs foefelen met het bedrag als het me beter uitkomt.

  • dM3

    volgens mij geeft je werkgever toch een telefoonnummer mee – misschien hebben ze gezocht op naam toen je die zei aan de telefoon?
    maar idd, je hebt een punt. misschien eens navragen bij de MIVB?

  • mijn alternatief voor collecto : villo. je mag niet té zat zijn, maar anders brengt het je op max 25 minuten van centrum brussel naar ergens buiten het centrum 🙂

  • Bart

    De gemeenten op de uithoeken worden nog niet bediend en dat zal ook geen prioriteit voor JC Decaux gezien minder mensenstroom en minder kaching.

    De haltes die relatief bereikbaar voor me zouden zijn zoals op een kleine kilometer de VUB in Elsene staan er al maandenlang de affiches (vanzelfsprekend), maar de halte is er nog niet. De eerste halte die werkt is Etterbeek station, iets te ver voor me, en bovendien zou die ook soms vol staan.

  • Pingback: Brusselblogt » Blog Archive » Villo op de goede weg?()

  • Pingback: Brusselblogt » Blog Archive » 2010: een terugblik()