Villo op de goede weg?

Sinds ruim een jaar kun je gele Villo-fietsen huren in Brussel. Aanvankelijk bleef het systeem beperkt tot de Vijfhoek, maar langzamerhand breidt het netwerk zich uit. Ik zag bv. enkele dagen geleden in Etterbeek een nieuwe fietsverhuurhalte opduiken, vlakbij place Jourdan. Voor wie Villo wil uitproberen, loopt er nu een uitstekende aanbieding: je kunt een gratis abonnement nemen tot het einde van het jaar, zodat je enkel verplaatsingskosten betaalt (eerste halve uur gratis, tweede halve uur 0,5 euro, derde halve uur 1 euro, vanaf vierde halve uur 2 euro).

Zelf ben ik nog geen abonnee omdat ik ofwel mijn eigen fiets van stal haal ofwel het openbaar vervoer neem, maar ik wil er alvast bezoekers voor warm maken. Wat zijn jullie ervaringen met Villo? In positieve en negatieve zin? Twee reacties kregen we al bij het Collecto-artikel:

Mijn alternatief voor Collecto : Villo. Je mag niet té zat zijn, maar anders brengt het je op max. 25 minuten van centrum Brussel naar ergens buiten het centrum.

De gemeenten op de uithoeken worden nog niet bediend en dat zal ook geen prioriteit zijn voor JC Decaux aangezien er daar minder mensenstroom is.

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.
  • Bart

    Ten eerste is het niet correct om te zeggen dat er een gratis abonnement loopt, want de personen die hun inschreven zeiden dat je verplicht bent om te tekenen dat je het jaar erna een normaal abonnement ook zal nemen.

    Dat er dus geschermt wordt in bepaalde artikels dat Villo plots explodeert aan gebruikers, ligt ook aan dit soort acties natuurlijk.

    Verder: Het is heel erg leuk om overal haltes te plaatsen, maar dan moet de fietsvriendelijkheid van Brussel dringend ingekeken worden. Zoals ik al in andere artikels aanhaalde, is er een stevig probleem bij het Kunst-wet kruispunt, 1 locatie begon met het vernieuwde voetpad als terras te gebruiken (liet nog slechts 20 a 30cm over voor voetgangers), raakte er mee weg, en zodoende neemt elke zaak dat over. Resultaat, Pulp, wall street café, e.d. gaan allemaal nu een robbertje ‘lok zoveel mogelijk klanten met aantrekkelijk terras’ aan en palmen steeds meer het voetpad in, waardoor voetgangers dus op het fietspad terecht komen. Geloof mij, de business mensen van de ambassade, Europese unie, of grote bedrijven daar gaan niet uit de weg voor een bel die rinkelt.

    Dit is maar 1 voorbeeld. Er zijn haltes waar je op de 40 meter tussen de 2 villo stations gewoon je nek riskeert. Anneessens halte bv., veel succes met Anspach op te rijden rekening houdend met de rijstijl én dan nog de voetgangers die overal, lichten of niet en indien wel, rood of groen, oversteken. Rij eens tot Rogier om 17u, pret gegarandeerd.

    Tot wanneer er een deftige regelgeving komt met een goede uitbreiding van fietspaden én een legale opvolging als er zaken de goede werking belemmeren uit winstbejag (tenslotte ook waarom koning auto blijft heersen op zoveel plaatsen, dankzij het lobbyen van de winkels), vind ik Brussel niet aangewezen als fietsstad, Villo of gewone fiets.

    Pas op, het stuk tussen pakweg Maalbeek tot Merode en dan verder in om het even welke richting is wél leuk rijden. Maar iets verder als Merode staan er heden geen Villo stations meer tot op heden.

  • Jos

    Ik gebruik het nu al een jaar, en het enige probleem is dat sommige standplaatsen leeg zijn als je er toekomt.

    Ik heb zelf ook een fiets, maar om naar de film of theater te gaan is Villo handiger. Ook om naar het station te fietsen als je de trein neemt. En als er problemen zijn met de metro, heb je een alternatief…

    Zoals reeds gezegd is Brussel zelf nog niet fietsvriendelijk. Ook veel autobestuurders zijn nog niet gewend aan fietsers in Brussel: rechts afslaan zonder te kijken, parkeren op het fietspad, fietssluizen aan de verkeerslichten niet vrijlaten…

  • Ik vind de Villo geweldig. Een mooie deal tussen commercie en mobiliteit. Het eerste half uurtje is gratis dus ik hop van punt naar punt, fietsend door Brussel zie je zoveel meer. Jammer dat er niemand achterop kan !-) Het heeft heel wat parkeerplaatsen gekost, en dat is dan ook de bedoeling.
    Laat je auto thuis en pak de fiets!

    En hopelijk in Brussel weldra ook eens fietspaden, en daarmee bedoel ik niet een fiets/bus/taxi-baan, want dat is nog steeds levensgevaarlijk. Bestuurders zijn hier geen fietsers gewoon, maar dat verandert hopelijk op deze manier. De vrijheid van het fietsen, en de hoeveelheid villo-punten is te gek. Nu zie ik wel allerlei vervuilende wagentjes en bussen van Villo rondrijden om de fietsen weer gelijk te verdelen over de stad. Ze zouden met kortingen de gebruikers kunnen motiveren hun fiets op bepaalde (lege) stallingen te plaatsen.

  • Johan

    Ik heb al een abonnement sinds de start van Villo. Ik ben dan ook heel enthousiast. Ik heb mijn eigen fiets maar zoals gezegd door Bart is het vaak handiger om een Villo te gebruiken als je naar een concert of naar de film gaat.
    Dat Brussel niet erg fietsvriendelijk is, is jammer genoeg een feit. Ook Bruno de Lille is niet bereid hier iets aan te doen. Zo vertelde hij onlangs aan de pers dat men volgend jaar slecht 6 miljoen wil investeren in de fietsinfrastructuur (of maar 1 % van het mobiliteitsbudget!) Hopelijk zal een volgende minister meer aandacht en geld aan de fiets besteden, want voorlopig is het huilen met de pet op.
    Sommige aanpassingen hoeven echter helemaal niet veel te kosten. Zo kan men op de centrale lanen gemakkelijk een fietspad schilderen en een rijstrook opofferen of op de zuidlaan/poincarrélaan waar onlangs een fietser is verongelukt zou men één van de drie rijstroken kunnen afsluiten met betonblokken om er een fietspad van te maken. Maar ja daar is politieke wil voor nodig, wat de huidige fietsonvriendelijke regering duidelijk niet heeft…

  • Bart

    Sommige aanpassingen hoeven helemaal niets te kosten, gezien sommige gewoon plaatsen inpalmen die ze juridisch niet zouden mogen. M.b.t. de problematiek die ik aanhaalde specifiek kunst-wet had ik Mr. De Lille daar ook over aangesproken, hij heeft daar toen notities van gemaakt, maar tot op heden is er niets veranderd, sterker met het zonnige weer staat er steeds meer.

    Ik heb een foto genomen toen een terras buiten stond en de wagen van de zaak er naast geparkeerd stond op het fietspad. Toen kon niemand nog door. Wanneer ik mijn bluetooth van mijn GSM eens aan de praat krijg hoop ik die door te geven om foto bij woord te kunnen plaatsen.

  • Tom

    @Bart: Op de website van Villo las ik dat het abonnement op 27 december automatisch met een jaar verlengd wordt tenzij je vooraf door middel van een brief je abonnement opzegt.

    Ik hoop ook dat Villo ertoe bijdraagt dat Brussel fietsvriendelijker wordt. Meer fietspaden, meer fietsenstallingen en een mentaliteitswijziging bij politici en automoblisten zijn daarvoor nodig. En fietsendiefstal is ook een ellendige plaag. Ik heb al twee fietsen verloren in Brussel. Wat een extra reden kan zijn om een Villo-abonnement te nemen.

  • @Tom
    alsof die Villo fietsen niet worden gestolen? Eéntje werd deze week gestolen en gebruikt als vluchtmiddel voor een eerder gepleegd misdrijf 😉

    Géén idee hoe Villo daar mee omgaat in de prijzenzetting…

  • Bart

    In een artikel van enkele weken bleek dat ongeveer 40 Villo fietsen per maand worden gestolen. JC Decaux vindt dit een acceptabel en te verwachten cijfer in een stad als Brussel.

    Ik heb nog niet geteld hoeveel fietsen er per halte staan, maar ik schat dat er binnen 1-2 jaar met zo een cijfer toch een gigantisch probleem gaat zijn en heb mijn twijfels of ze nieuwe zouden blijven leveren. Betekent ook veel minder rondrijden om die fietsen naar de juiste, legere haltes te krijgen. Ondertussen draait hun promotiemolen op volle kracht.

    @Tom: Personen die zo een abonnement aanvragen zouden een ‘contract’ moeten ondertekenen voor betalend abonnement het volgende jaar. Of je dat kan opzeggen of niet zou ik niet weten. Je moet je credit card opgeven, correct? Indien wel zou ik dat schrijven dan al maar aangetekend richten 🙂

    Of misschien las je op de website dat een gewoon abonnement automatisch wordt verlengd in plaats van specifiek die gratis abonnementen?

    Anyway, als ik mijn bluetooth eens aan de praat krijg van mijn telefoon zal ik eens een postje maken van foto’s met betrekking tot fietsvriendelijkheid in Brussel. Heb er zo al wat knappe.

  • Steve

    Lege stations zijn een probleem op sommige specifieke plaatsen (bovenaan een helling, …) en op sommige momenten (vooral tijdens de spitsuren), maar wat ook heel storend is: volle stations! Hier in Schaarbeek schieten de stations ook als paddenstoelen uit de grond, maar het is me al meer dan eens gebeurd dat ik bij drie of vier alternatieve stations moest langsgaan om een vrije paal te vinden. Heel leuk als je net 5 km hebt afgelegd vanuit het centrum…

    Ik dacht dat de ideale verdeling ongeveer 3/5 was (bijvoorbeeld 15 fietsen op 25 fietspalen), maar daar zitten we dus heel ver van. En vanuit Decaux zie ik erg weinig initatief om er iets aan te doen (de bekende bus heb ik hier nog nooit gezien). Misschien rekenen ze volop op het natuurlijke verloop van de fietsen, maar voorlopig volstaat dat absoluut niet.

  • jo

    En wat vinden jullie van de ware reden van dit Villo-project ? JC Decaux heeft nu ongeveer carte blanche gekregen om bijzonder veel bijkomende reclameborden te plaatsen en snijdt daarmee zijn concurrenten de pas af. JC Decaux krijgt bijna een monopolie voor het plaatsen van 2m2 en 20m2 (dat zijn die grote) borden waar dat voorheen onmogelijk was. De gemeente Etterbeek heeft zich hier lang tegen verzet, en toen dacht ik ook dat zo’n een affiche bij een Villo station niet echt kwaad kon. Maar nu blijkt de ware schaal van de reclame-deal.
    Op ontelbare plaatsen in mijn buurt verschijnen die borden. Uiteraard op de meest open en mooie plaatsen : A-locaties die bijzonder veel visibiliteit opleveren en dus veel advertentie-inkomsten. Het is te begrijpen dat Decaux niet maalt om 40 gestolen fietsen per maand. Ze hebben hun publicitaire oppervlakte zien vermenigvuldigen (en de inkomsten).
    Perverse kant aan het verhaal : zowel de politici als Decaux verspreiden het hoeranieuws over Villo. Politici claimen hiermee het fietsvriendelijke karakter van Brussel (kuch, kuch) en JC Decaux gebruikt het momentum van het zelfverklaarde succes om de overblijvende gemeenten over de streep te trekken.

    Ik heb niets tegen een reclame bord, maar de schaal waar deze nu zo agressief verschijnen vind ik wansmakelijk. Het stadsbeeld wordt weer eens minder Brussels en begint bijzonder veel te lijken op steden in Frankrijk (die al verzadigd zijn door JC Decaux).
    Nu wordt duidelijk dat Brussel deze borden blijkbaar lang heeft kunnen tegenhouden, maar voor een project als Villo alle terughoudenheid heeft laten varen.

  • Bart

    Het loopt inderdaad de spuitgaten uit en het is vrij duidelijk dat JC Decaux de fietsen zelf geen prioriteit vindt en ze maar al te graag beschadigd of gestolen ziet. Waarschijnlijk zijn ze goed ingedekt als er dan later stations gewoon leeg zijn.

    Volle station zijn er ook. Momenteel konden VUB studenten of inwoners van Oudergem enkel het dichtste station, Etterbeek station, gebruiken. Dan kom je van het centrum en….is de halte vol. Wat doet een student gezien hij de andere haltes niet kent, hij zet die op zijn kot en brengt die de volgende morgend terug. Resultaat, naar het schijnt een exorbitant bedrag. Komt dan ook goed uit.

    Etterbeek was al een tijd een uitzondering, waar sommige gemeenten gemeentelijke aanplakborden hadden heeft die gemeente een afspraak met clearchannel: Affiches bij trams e.d., maar achterkant een plan van Brussel. Verenigingen konden die affiches (1m20 op 1m60) ook verkrijgen zonder meerkosten voor de periode van een maand, clearchannel ging ze hangen voor hen. Dat strookt natuurlijk niet met een machine als Decaux. En dankzij dat villo contract hebben ze hun dus er tussen kunnen murwen.

    Een ander pijnlijk probleem dat met deze politiek samenhangt: Die affiches zijn onbetaalbaar voor zowat elke Brusselse organisatie, dus het resultaat is dat er een soort gedoogbeleid is ontstaan voor wildplak in Brussel. Vervallen huizen, inritten van universiteiten, zelfstandig aanbrengen van affiches op panelen naast een route (rotgevaarlijk!), ik heb het deze zomer allemaal mogen zien, en het meest frappante is dat het meestal nog door erkende en gesubsidiëerde organisaties en festivals gebeurt en ze naar eigen zeggen nooit beboet worden.

    Neen, op lange termijn zie ik de VGC nog liever een ‘affichagesubsidie’ uitwerken om die JC Decaux rotzooi te kunnen behouden dan het probleem fundamenteel aan te pakken. Het enige dat ik nog enigzins kan zien gebeuren is dat er een paar Villo fietsers worden neergemaaid op een weg zonder fietspad en dat er een discussie oplaait.

    Daarom vond ik die discussie over de Shrek reclame bij Louisa heel frappant ook enkele weken terug. Een meterslange reclame op een bushalte, volgens JC Decaux had het heel veel effect. Well duh. Maar zo een reclame kan ook automobilisten afleiden, stel dat je zonen plots beginnen roepen en wijzen, je kijkt even mee met hen, en plots heb je een ongeluk? En binnenkort willen ze experimenteren met geuren. Binnen 5 jaar misschien een paar subliminal messages er tussen? Of grote flatscreens. Daar watertanden ze wellicht ook van, net zoals sommige andere grootsteden. Dat de reizigers er horendol van worden is bijzaak.

    Goed gespeeld, stad Brussel.

  • Wat ‘n gezeur hier weer!

    Natuurlijk zijn er te veel reklaamborden, en de contract met Decaux lijkt slecht onderhandeld. Afspraak over vijf jaar of zo als de kontrakt heronderhandeld wordt.

    Maar we hebben er nu werkelijk een super systeem ervoor gekregen. Ik rijdt al maanden met die dingen rond en heb zelden problemen. Villo! bevrijdt me van de MIVB, die sowieso niets anderes doet dan passagiers pesten.

    Het fietsonvriendelijke karakter van de stad is hopeloos overroepen, ik zou de laatste zijn die zegt dat het niet beter en sneller kan, maar ik fiets hier nu sinds 14 jaar en het IS verbeterd.

    Men zou er wel een Villo!-forum moeten openen, waar men klachten kan verzamelen vanwege station vol of leeg en dan met die gebundelde ervaringen naar overheden en Decaux kan stappen …

  • Bart

    @Malte: Jochei, dus jij bent content en bij definitie is al de rest een zeur als ze je mening niet volgen.

    Bon, ik heb mijn harde schijf mee, als ik mijn login nog vind zal ik eens mijn foto plaatsen met een stukje Brussels fietspad, hoeveel het gekost heeft en tot wat het nu gebruikt wordt zonder aanmaningen. Kom dan eens terug.

  • @Malte: ‘k vind wel dat je een beetje zeurt over de MIVB hoor 😉

    @Bart: ik denk dat Malte bedoelt dat we moeten oppassen om het kind niet met het badwater weg te gooien. Daar heeft hij wel een beetje gelijk in natuurlijk.

  • Bart

    Was Malte geen zij? 🙂

    De MIVB gaat in de juiste richting met de Mobib en de toeganspoorten (alhoewel er al een aantal kapot blijken). Als er wordt bedoeld de klanten pesten met zaken zoals Mobib, tsja…Brussel was 1 van de weinige steden waar je nog gewoon zonder controle elk voertuig kon opspringen. En bij controle er sommigen dan nog kwaad worden ook.

  • oké, oké, de mivb is hier buiten thema, ik zal hier dus zwijgen over de stommiteiten van het openbaar vervoer in Brussel. Ik wilde enkel zeggen, dat ik blij ben dank Villo minder bus en tram te moeten gebruiken, of beter: eindeloos erop te wachten en erin te zweten…
    PS: “hij” is wel gepast, hoor… 🙂

  • Thijs

    Heel wat discussies in de marge, maar ik denk dat Villo zeker voor Brussel een hefboomproject kan zijn. Kijk eens naar Parijs, daar heeft men eenzelfde project lopen. Van een verzadigde fietsloze drukke autostad heeft men dankzij het Villo-project ervoor gezorgd dat mensen terug zijn gaan fietsen. Ook op politiek vlak hebben ze enkele moedige beslissingen genomen. Haast overal liggen er momenteel fietspaden, meestal afgescheiden van de straat. Autorijstroken zijn ingeruild voor busstroken. Ook het parkeerbeleid is er mee op afgestemd: beperkt parkeren binnen de ring en een ruime keuze aan overdekte (ondergrondse) parkeergarages ter compensatie voor langparkeerders.
    Doordat ze het hebben aangepakt als totaalpakket werkt het. Het is haast onvoorstelbaar dat een stad en zijn bewoners zo snel kunnen evolueren.

    In Brussel is het totaalproject toch iets anders uitgedraaid en lijkt men gevangen te zitten tussen structuren en conservatieve gedachten waardoor alles een stuk gefragmenteerder loopt. Een visie blijkt soms wel zoek. Ik heb meestal de indruk dat ze wel willen, maar dat ze van alle kanten tegengewerkt worden. Pascal Smet liet destijds regelmatig stof opwaaien met z’n voorstellen, maar uiteindelijk toegegeven heeft hij tijdens z’n ambtstermijn wel een paar zaken in gang kunnen zetten die Brussel op lange termijn zullen veranderen. Benieuwd hoe het verder zal lopen…

  • Dee

    Ben ik de enige die vindt fietsinfrastructuur niet nodig is? Behalve voor zogenaamde fietssnelwegen langs het kanaal vind ik dat gescheiden fietswegen en paden onnodig zijn, en zelfs gevaarlijk; je moet de hele tijd in en uit het verkeer manoevreren omdat er nooit genoeg plaats is om een doorlopend pad aan te leggen. (Zie de absolute ramp op de Leopold II laan/Sainctelette)
    Fietsen kan perfect op de weg, en is zelfs heel veilig als je je angst voor de auto’s opbergt. Assertief rijden en de hele weg innemen als je dat nodig vindt zorgen ervoor dat iedereen met je rekening houdt en je niet wordt neergemaaid door rechtsafslaande automobilisten.
    Het probleem in Brussel ligt volgens mij veel meer bij de mentaliteit van de automobilisten en de grote verkeersstroom dan bij de fietsinfrastructuur…

  • Dingen in beweging gebracht, ja. Maar nooit met een totaalpakket naar voor gekomen… een gemiste kans.

  • Thijs

    Ergens kan ik de logica van Dee wel volgen, zeker als je voorbeelden van Leopold II laan/Sainctelette aanhaalt. Nu, dit is dan ook een typevoorbeeld van hoe het niet moet. Een fietspad heeft net zoals een autoweg uniformiteit nodig, in Parijs -sorry nogmaals als voorbeeld- zijn ze daar ook wonderwel in geslaagd. Alles kreeg dezelfde aanduidingen, kleuren, markeringen, etc. Herkenbaarheid dus. Afgescheiden fietspaden kregen er een volwaardige plek en moeten het niet doen met overschotjes.

    Een betere fietsinfrastructuur is wenselijk, maar het is vooral een betere totale weginfrastructuur die nodig is. Doorstroming moet absoluut beter en fietsers moeten hierin een volwaardige plaats krijgen.
    Rij maar eens de Zuidlaan op en af, je zal direct begrijpen wat ik bedoel; een vlotte doorgang voor auto’s en fietsers, maar enkel de auto’s kregen er een volwaardige plaats. Pogingen om assertief te fietsen worden er onmiddellijk afgestraft. Als fietser ben je er een paria en moet je aan de kant.
    Vlotte veilige doorgangs-en invalswegen zijn nodig om het fietsen te stimuleren. Helaas zijn haast alle grote invalswegen van dit type: Ninoofse, Bergense, Gentse, Antwerpse,… -steenwegen.

    Uiteraard speelt ook de mentaliteit van autobestuurders een belangrijke rol, maar die kan snel wijzigen. Hoe meer fietsers hoe sneller dat zal veranderen.

  • bartje

    Ik ben het niet met je eens, Dee. Tenzij je alleen de gerodeerde fietser in de stad wil zien, maar als je ook de vader of moeder die de kinderen naar school begeleidt wil zien fietsen, heb je wel degelijk fietspaden nodig op alle wegen in Brussel die breder zijn dan 3 m. Dat het degelijke fietspaden moeten zijn, dat hoeft geen betoog, denk ik.

  • Pingback: Brusselblogt » Blog Archive » 2010: een terugblik()