Nieuwe taxitarieven gaan goeie richting uit

Brandstofprijzen duurder, of anders moeten de prijzen aangepast aan de tariefverhogingen van de MIVB, maar het lijkt wel dat de taxiprijzen gewoon met een zekere regelmaat de lucht in moeten.
Volgens dit artikel in Brusselnieuws gaat de prijs van 1.35€/km naar 1.50€/km, ofte een verhoging van ruim 11%. Vorige verhoging, met vorige minister, was in 2008 en bedroeg toen 7%. Het wachttarief wordt zelfs een volle 20% duurder (vorige verhoging +/-8.3%).
Bij de toekenning van de vorige verhoging bedroeg de dieselprijs 1.30€/l en dat daalde vrij snel na die toekenning naar 1.20€/l. En sindsdien zijn de prijzen niet meer boven de 1.30€ gestegen, bij mij hier om de hoek wordt er momenteel zelfs 1.20€/l gevraagd. De diesel ging tussen 2006 en 2008 van 1.09 (einde zogezegde prijzenstijging volgens De Standaard in 2006?) naar 1.30.
Ik besef terdege dat niet enkel de prijs van de brandstof dient in acht genomen te worden, maar het valt niet te ontkennen dat het net dàt is wat taxichauffeurs constant aanhalen als reden om de prijzen te laten verhogen. Dus om dit alvast eventjes samen te vatten:

Dieselevolutie Taxiprijsevolutie
’06-’08 +19% 9% wacht + 7% rij
’08-’10 -8.8% 20%wacht + 11% rij

Bovenstaande zijn geen exacte cijfers (vooral de diesel omdat die zo kan fluctueren), maar zelfs al zit ik er telkens 3% naast, spreken de cijfers nog boekdelen!
Maar waarom beweer ik dan in de titel dat het de goede richting uit gaat? Begin 2008, nog voor de vorige prijsstijging, zou een theoretische taxirit van Centraal Station tot bij mij thuis ‘s nachts 10.5€ kosten, met de nieuwe tarieven wordt dat 12€. Dat gaat dus al meer in de richting van de reële prijs die ik betaal voor die rit (sinds jaar en dag tussen 12€ en 14€). Kijk, als de reële prijzen nu ook niet in de lucht gaan, en de voorwaarden van het ministerie worden nageleefd, ben ik een tevreden man.
Jaja, het is niet al kommer en kwel. Er komen ook tegenprestaties.

  • naleving van de taxireglementering (transparante tarieven, beleefde houding van de taxichauffeur, nette voertuigen, correcte route, …)
    (in tegenstelling tot vroeger?)
  • Aangepaste taalopleidingen voor de taxichauffeurs.
  • Nieuwe en verbeterde visuele identiteit om de Brusselse taxi’s zichtbaarder te maken.
    (was dat al niet in een vorige legislatuur beslist?)
  • Verhoogde mobiliteit, bijvoorbeeld door busbanen ook open te stellen voor de taxi’s.
    (da’s nieuw 😉 )
  • Meer aandacht voor ecovriendelijke voertuigen.
    (de concrete invulling van aandacht lijkt mij een interessant gegeven om over na te denken)
  • Invoering van nieuwe digitale taximeters om essentiële informatie over de rit te kunnen afdrukken voor de klant.
  • Verhoogde controles door de overheid tegen misbruiken binnen de sector.
    (dit is de facto hetzelfde als eerste puntje, gezien ze het niet vanzelf zullen gaan doen)

Iets anders wat ik niet meteen terugvond op de website van de minister, wél op Brusselnieuws, is dat de taxiprijzen zullen worden gekoppeld aan de index. Dan is het ook de laatste keer geweest dat in een jaar waarin wij allen moeten inleveren, de taxichauffeurs meer mogen gaan vragen…

En over het argument dat Brussel niet bij de duurste taxisteden is? Dan vraag ik me af waarom iedere buitenlander (zélfs Londoners) vinden dat het hier duur is. Mijn theoretisch taxirit van hierboven kost in London evenveel als de prijs die ik nu reeds de facto in Brussel betaal. En daar krijg ik reeds jààren voor in de plaats:

  • naleving van de taxireglementeringen
  • Goede visuele identiteit van de voertuigen
  • Open busbanen voor taxis
  • digitale taximeters
  • zware overheidscontrole op misbruiken
  • goede kennis van het terrein (10x zo groot als Brussel)

In Stockholm, ook niet meteen bekend omwillen van z’n goedkope taxiritten, kost een taxirit naar de luchthaven een goeie 50€. Als Zaventem zo ver van Brussel had gelegen, als Arlanda van Stockholm, dan was je hier al ruim 100€ kwijt. Dus als zowel vorige als huidige minister beweren dat Brussel zo duur niet is, cijfers graag! En dat mag best wat uigebreider dan mijn zeer gelimiteerde persoonlijke onderzoekje, u heeft daar ambtenaren voor.

Share
  • Bart

    Beleefde houding, houdt dat dan in dat we geen kans meer maken ghetto hiphop in ons gezicht te krijgen als we instappen bij sommige chauffeurs? En als we vragen om een bonnetje als bewijs we het in ons gezicht geflikkerd krijgen met de melding vul het maar zelf in? 🙂

    Aangepaste taalopleidingen vind ik wel lollig. Betaalde werkuren waar ze normaal hun shift zouden moeten doen dan? Want die lopen al kapot van de stress en lange uren. Het is wel een feit dat ik nog nooit in het NL ben kunnen bediend worden, maar dat deert mij niet; Het is eerder een probleem dat er velen geen Engels kunnen en vaak maar gekuntseld Frans.

    Over het feit of ze de stad kennen, het is nu eenmaal een publiek geheim dat de Brusselse taxi’s graag een loopje nemen met personen die duidelijk de stad niet kennen. Ik kom wellicht ook zo over, maar als een taxi uit de stad richting Elsene moet en ik rij langs de vijvers van Woluwe of via het Zuid eerst, dan maak ik toch even een opmerking. Vaak wordt je dan afgesnauwd. Tsja.