Verbale agressie op de MIVB, een vak apart

Gisteren diende ik eenmalig de bus 34 te nemen richting Naamsepoort op de hoogte van de Vorstlaan. Het beginpunt van de rit ongeveer en meestal een vrij lege bus, maar dat bleek om 17u50 toch even anders. Er staan een tiental mensen voor mij die ik maar laat voorgaan, ik heb toch slechts 4-5 haltes te gaan. Ik merk dat 2 allochtone vrouwen met een kinderwagen de chauffeur kennen en elkaar begroeten. Ik probeer hetzelfde maar krijg geen respons van de man. Nou ja, dan maar niet.

Ik begeef me naar achter in de bus. De 2 vrouwen nemen elk 1 van de openklapbare stoelen, en zetten de kinderbuggy op de plaats waar alle overige stoelen openklappen. Mij niet gelaten, ik ging toch niet zitten. De volgende halte stapt een andere vrouw op met een kinderbuggy, alsook een man die mogelijk een lichte mentale handicap heeft (of gewoon een bijzonderling is, dat zal ik wel nooit weten). Hij murwt zich tussen de eerste buggy die over de gang staat en de doorgang blokeert, en zet zich voor 1 van de stoelen voor gehandicapten, en probeert teken te doen of hij mag zitten. De vrouwen kijken de andere richting uit. De man neemt de wagen dan maar zelf vast en vraagt met vriendelijke stem of hij die enigzins wat mag verpl.. – De vrouw steekt zich af in een Franse colère, geeft de man een duw, en begint te vertellen dat zij een abonnement heeft zoals iedereen en ze haar baby wel vaker meeneemt, dat het haar niet kan schelen dat de andere mensen wat dan ook dan moeten doen, en die plaats gereserveerd is voor buggies. Ik merk dat de man volledig verbouwereerd zit, terwijl andere reizigers hem eerder uitlachen.

Goed, wellicht kennen sommigen mijn mening over kinderbuggy’s ondertussen. Spitsuren, de MIVB-voertuigen, en die buggy’s op 1 bordje presenteren is vragen voor een zieke maag. Ik heb soms al voertuigen 5 minuten weten verliezen in haltes louter omdat de mensen niet konden uitstappen en de personen weigerden zelf te bewegen, vaak met meldingen als ‘attention au bébé merde!’. Hier gaat het mij dan ook een tikkeltje te ver, aangezien er plaatsen over zijn en ik niet zeker ben of de man er dan nog daadwerkelijk ook recht op heeft.

Ik wijs dus de vrouw er ook vriendelijk  op dat de blauwe verf duidelijk een man in een rolstoel aangeeft, niet een kinderwagen, en de man mogelijk echt moet zitten. Plots krijg ik beide meiden over mij. Ik ben de advocaat van de duivel, mijn kop staat hun niet aan, ik kan maar best zien dat ik ze nooit meer tegenkom, ‘ta geule’, elke Brusselaar kent het wel zeker? Nu, ik woon niet ver van waar die personen wonen (ik meen ze nog gezien te hebben), dus voor hetzelfde geld voegen ze de daad bij het woord als ik ze volgende keer met hun man op straat tegenkom.

Goed, ik stap zonder veel hoop (hij kent hen, remember) op de buschauffeur af. Die vertelt mij, wel op vriendelijke toon, kort eigenlijk ‘whatever’, en dat ik het maar bij de dispatching moet melden. Nu goed, ik moet toch uitstappen. De centrale duurt mij ongeveer 5 tot 10 minuten om aan de lijn te krijgen (een 070 nummer dan nog, chapeau) en die geven mij ook een omfloerste ‘whatever’ en zeggen mij dat ik maar op de website de rubriek vragen en klachten moet invullen. Dat formulier ken ik, ik ken ook mensen die ervoor werkten. Dat is volledig nutteloos, enkel wat stagiairs die het nalezen en geprefabriceerde antwoorden de lucht in gooien, maar goed, dan doe ik dit toch.

Ik beslis om toch even naar de politie te bellen om te vragen of ik wel veilig zit, maar verbale agressie blijkt in Brussel geen grond te zijn voor een klacht. Ik moest terugbellen wanneer ik ze daadwerkelijk was tegengekomen en zodra ik iets als een bloedneus had (letterlijk de woorden van de politie van Elsene!).

Iemand soortgelijke ervaringen? Ik viel toch enigszins van mijn stoel. De hoofdstad van Absurdistan slaat weer toe.

Share
  • Ik weet niet, waarop je precies hoopt, maar juridisch kan je verbale agressie nergens ter wereld ten lijve. Zoiets valt toch onmogelijk te bewijzen? Het zal altijd de versie van de ene partij tegen de andere zijn. Ze hebben gelijk bij de politie daarop niet ingaan.

    Dat wil natuurlijk niet zeggen, dat er niet vaak ergerlijke situaties zijn waar veel mensen samenkomen, ik word er soms ook agressief van…

    Maar het is voor veel dingen onmogelijk er een juridisch antwoord op te geven.

  • Bart

    Hoe vervolg je stalkers dan? Wachten tot ze effectief iets komen doen dat je kan bewijzen? Dus iemand die pakweg een jaar heel de tijd voor je deur voorbijloopt en met de auto ergens staat doet dan ook niets fout?

    Ik weet niet hoor, als ik iemand zou met de dood bedreigen in mijn appartementsgebouw, zou ik toch verwachten dat ik binnen de kortste keren de politie op bezoek krijg. Maar het is goed om weten dat dat niet zo is 🙂

  • Iemand vragen om zijn mond te houden is nog niet hetzelfde als doodsbedreigingen uiten hé Bart. Ook als wordt dit vrij agressief verwoord…

  • TOm

    Die plaats is wel degelijk bedoeld voor gehandicapten en kinderkoetsen. Het is de BEDOELING dat koetsen daar staan ipv in het gangpad. Als er mensen zitten en er is een kinderkoets, moeten de mensen opstaan om plaats te maken voor de koets.

    Dat geeft ze geen reden om grof te doen natuurlijk.

  • Bart

    @Mike: Tegen de persoon waren ze grof. Tegen mij, omdat ik me mengde, bedreigden ze wel degelijk. Alleszins, zeggen dat je kop hun niet aanstaat en maar beter oplet in het vervolg en dergelijke, is al wel een stap verder dan enkel grof zijn, neen? Zeker gezien we in dezelfde, betrekkelijk kleine gemeente wonen. Ik zou ze maar eens om 23u ergens moeten tegenkomen beiden met manlief en zonder kindje erbij bv., wat dan? De politie zei me dat ik mij effectief moest laten in elkaar slaan en dan klacht neerleggen en dat die commentaar op de bus dan ging als extra bezwarende omstandigheid gelden.

    Misschien slaan ze me beter gewoon helemaal murw in het ziekenhuis, dan kan ik geen kik meer uitbrengen en heeft de politie minder papierwerk 🙂

  • Bart

    En trouwens, laat ons wel wezen, een niet-opplooibare kinderwagen neemt gemakkelijk 2 tot 3 van die zitjes in beslag. Als er een persoon moet gaan zitten die gehandicapt is en die mag dat niet en krijgt duwen, dan voel ik mij in mijn recht om deze bij te staan en vind ik dat het aan een buschauffeur is om daar ook op te wijzen.

    En heb je je al in de situatie bevonden in een metro dat bv. een kinderwagen aan beide uitgangen van de zitplaatsen (4 links, 4 rechts) staat en geen van beide moeders een meter wil bewegen en je er uit moet op een drukke halte als de brouckère? Ik wel. Je hebt dan de keuze te proberen over die wagen te klauteren of ergens later af te stappen en een metro terug te nemen. Wat doe je dan?

  • Dee

    Die gigantische kinderwagens zijn overigens een soort statussymbool – moeders met een kind in een draagtas op de borst of op de rug worden gewoon uitgelachen. Dat je met die belachelijke buggy’s de tram nauwelijks opgeraakt en plaats voor drie inneemt kan hen niets schelen.
    (Alhoewel Afrikaanse moeders hun kind steeds meer in een traditionele doek dragen denk ik)

  • Bart

    Ik denk dat het ook iets te maken heeft dat een opplooibare buggy iets minder evenwicht heeft en zoiezo het structuur iets gammeler. Die grote buggies zijn als een tank. Ze rijden daarmee gewoon tegen en over iedereen en de baby kan rustig verder slapen.

  • Willen jullie a.u.b. stoppen met het gezeur over kinderwagens? Dat die ene of andere kinderwagengebruiker grof is, mag toch geen reden zijn om alle in een zak te doen?

    Krijgen jullie eerst eens kinderen en we praten terug erover.

    Ik heb ook lang met kinderwagens rondgelopen en gereden en ik kan jullie zeggen, dat het héél moeilijk is, daarmee het Brussels openbaar vervoer te gebruiken. We moesten er toen al ervoor strijden dat die buggy-plaatsen er kwamen en dat we niet vooraan ermee moesten instappen, in de meeste voertuigen is er gewoonweg niet genoeg plaats (in de oude trams zijn de meeste deuren nog te smal bovenop) en de frequentie van de lijnen is te laag.

    Na mijn ervaring zijn er meer onhoffelijke reacties van mensen zonder kinderwagens op mensen met dan in de andere richting.

  • Bart

    @Malte: Het gaat hier niet alleen over hoffelijkheid. En al zeker niet over frequentie. Veel toestellen zijn niet aangepast aan die wagens.

    Elke jonge moeder of moeder die er ooit mee heeft moeten zeulen kan hier komen uit zijn kram schieten, maar dat verandert niets aan de feiten. Overigens, jouw reactie is vrij typerend: ‘Allemaal zwijgen, en wij hebben gelijk’. Neen? Maar toch bedankt voor je opinie.

    Overigens in dit geval: Ik was beleefd. De persoon die wou gaan zitten was ook beleefd. En voor het overgrote deel van de gevallen die ik zelf al meemaakte in andere voertuigen was het ook altijd ‘pardon, je pourrais passer svp’ van de persoon die doorwou om verwelkomd te worden met een ‘aller vous faire *** j’ai un bébé ici!’ van de moeder. Dus sja…

  • Bart

    En trouwens als ik een kind zou hebben, er is geen haar in mijn hoofd die ook maar zou overwegen in vol spitsuur met een kinderwagen op iets van de MIVB te kruipen…

  • Mijn laatste reactie was niet op jouw artikel, maar wel op jouw en dees commentaren. Ik weet ook niet, waarom die van boven naar beneden almaar onhoffelijker worden? Met jouw artikel heb je gelijk, ook vroeg ik me af, wat politie en justitie met zulke dingen te doen hebben.

    En de laatste kommentaar laat me spraakloos: Waar wil je dan naartoe met jouw buggy, als je in de spitsuur jouw kinderen naar de creche moet brengen? Moeten die mensen van jou dan allemaal te voet gaan? Zou het dan niet beter zijn, de bussen voor ouders met buggies te reserveren terwijl onnozele jongmannen zonder lasten dan maar te voet gaan? Waarvoor dient openbaar vervoer dan nog?

    Waarom zo veel woorden? Er zijn mensen die met hun buggies de deuren versperren en er zijn mensen zonder buggys, die mensen met buggy eraan hinderen de buggy-plaatsen intenemen. Ik zeg helemaal niet, dat jouw verhaal verzonnen zou ziijn, ik zeg enkel, dat het eenzijdig is, en dat zoals vaker een groot deel van zulke conflicten het resultat van foute kaders is (hier: slechte bus- en tramtoestellen). Hoffelijkheid zou alle kanten goed aanstaan.

    Als mijn kinderen nog klein genoeg zouden zijn, zou ik nu kunnen zeggen: Ik geef je eens de kinderwagen, en in een halve uur zien we elkaar op terrasje aan Flagey. Dan zal je zelf zien, dat de onhoffelijkheid niet enkel aan een kant zit zoals jij het lijkt te denken. Misschien heeft er iemand anders eens eentje over voor Bart?

  • Luc

    De oorzaak van al deze frustratie is in se alleen dat de mensen steeds boertiger lijken te worden: niet even uit de weg gaan maar de hele doorgang versperren, mensen niet laten uitstappen, mensen die wat hulp kunnen gebruiken niet helpen…

    Ik verbaas me er elke dag weer over hoe sommige mensen al hun manieren en gezond verstand lijken te verliezen als het gaat om een vrije zetel of MIJN plek op de bus/tram/metro. Opvallend daarbij: het zijn zeker niet de jongeren die op dat vlak het meest onbeschoft zijn.

  • Bart

    Malte: Ik heb je kinderwagen niet nodig. Het interesseert me niet hoe moeilijk je bij Flagey raakt. Als ik binnen 6 maanden een baby zou krijgen, dan is het aan mij om in te zien dat een tram met een piepkleine doorgang bijzonder moeilijk is om op te raken, of dat ik met een kinderwagen gesperd tussen mensen in een metro niet alleen de metro vertraag, maar ook het risico loop bij drukke uren dat iemand zich niet goed vastheeft en op mijn baby valt.

    En in dat geval ligt de keuze aan mij om een andere oplossing te zoeken of het nu auto, te voet, taxi of per space shuttle is, of iedereen ermee te hinderen en er mij geen zak van aan te trekken hoeveel last ik berrokken, zoals jij duidelijk deed en zoals zovelen en steeds meer doen. En dan nog een grote mond open te trekken ook.

    Nogmaals: Mij interesseerde het echt niet dat die mensen met een wagen instapten, dit was een lange bus en de wagen kon makkelijk door de doorgang. Dat ze deze zijdelings hebben gezet en zo 3 plaatsen innamen (heb je al eens gekeken hoe groot 3 van die openklapbare plaatsen zijn? Eender welke kinderwagen kan je ook naast of voor je zetten…) EN iemand niet laten plaatsnemen die het nodig had, EN dit soort reactie krijgt en daarna ik omdat we het vriendelijk vragen, ja DAAR heb ik een probleem mee. So what? Jij vindt het normaal dat mensen zo gaan doen omdat het oh zo moeilijk is om door de stad te raken met kinderbuggy?

    Wanneer er in een volledig potdichte bus 71 of dergelijke eens mensen zitten gekneld tussen 2 van die wagens in en iemand een baby plet zodat hij op kritieke toestand ligt, ben ik eens benieuwd naar wat voor reacties dat gaat geven. Ze hadden hun maar beter moeten vasthouden? Ze hadden maar moeten wachten op de volgende en mensen met die kinderbuggies laten eerst gaan?

    Als je even rekent kan je in een bus waar honderd mensen in recht kunnen staan en zitten, misschien 20 personen met zo een kinderwagen bergen als ze die een beetje om het even zetten. Moeten we echt de rekensom maken? Jezus…

  • Luc

    @Bart: één van de basiseigenschappen van openbaar vervoer is dat het openbaar is. Dus ook voor wie kinderen heeft, bejaarden etc. Persoonlijk vind ik het ook geen best idee om met een kinderwagen in de spits op een overvolle bus te gaan, maar mensen die dat wel doen hebben waarschijnlijk weinig andere opties om zich te verplaatsen?
    Als jij hen de toegang tot de bus gaat ontzeggen, dan ben je zo ongeveer even sociaal en begripvol voor je medemens als diegenen die de stoeltjes blokkeren.

  • @Bart: Jouw reacties tonen dat je sowieso niet leest wat ik schrijf, dus stop ik met antwoorden.

  • Huug

    En dan hebben we het nog niet gehad over die monsterlijke duo-kindervoitures (de 4×4 “hummel”-versie)…

  • tommy1975

    Mannekes, de reden waarom sommige ouders zo een 4X4 kinderbuggy hebben (wij hebben er 2, een “Hummer” voor in Bxl, een “gewone” voor in de rest van de wereld) is omdat als je met een gewone stoep af en op (soms dik 20/30 cm hoge stoepranden), over de kasseien en alle gaten in de trottoirs, door modderplassen in de parken etc moet gaan stappen, het risico op shaken-baby-syndroom gewoon te groot is.
    Draagdoeken, allemaal goed en wel, maar daar kan je je delhaize boodschappen ook niet in kwijt natuurlijk. En he is niet iedereen gegeven om dat 7m lang gordijn op een passende manier rond zich te wikkelen.

    Dat er een beetje begrip voor elkaar moet zijn op bus & tram, akkoord. Om jonge ouders te overladen met alle zonden Israëls (jullie lijken Karel de Gucht wel) is erover.

  • Het is wel vreemd om vast te stellen dat jullie discussie over en “pro” verdraagzaamheid erg onverdraagzaam lijkt te worden. Wat Luc zei, klopt volgens mij, maar mensen worden niet alleen steeds boertiger, ze worden ook steeds egoïstischer. Dat zie je op straat, in de winkels, op het openbaar vervoer… zelfs in de bibliotheek waar ik werk. Sommige mensen zouden elkaar de kop inslaan voor een zitje aan een internetcomputer.

    Hoe ga je om met al die vormen van egoïstische onverdraagzaamheid? Tussenkomen in discussies en ruzies? Dat is erg riskant. Voor je het weet krijg je een vuist op je gezicht of een mes tussen de ribben? Is dat laf? Ja, waarschijnlijk. Maar als er alleen sprake is van verbaal geweld, riskeer ik mijn vel niet. Ik kom alleen tussen (of roep er de openbare orde bij) als iemand echt in gevaar dreigt te komen.

    Ik loop al tweeënveertig jaar op deze aardbol rond en in die vier decennia heb ik het egoïsme en de onverdraagzaamheid alleen maar zien toenemen. Een vreemde vaststelling in een regio van de wereld waar in al die tijd de materiële welvaart toch ook is toegenomen. Blijkbaar ten koste van het solidariteitsbeginsel. Blijkbaar met negatieve gevolgen voor het vermogen van de mens om zich te verplaatsen in de ander.

    De mens leeft in een cocon die hem vervreemdt van zijn medemens en van de wereld.

  • Bart

    Bijna elke pro positie is hier tot nu toe relatief aanvallend geweest. Het argument is ook altijd ‘je moet maar zelf kinderen hebben, en anders zwijg je’. Ik plan kinderen, mogelijk binnenkort. Dat houdt mij niet tegen om nuchter na te denken. Zoals bovenstaande persoon aangeeft zijn de wegen bijvoorbeeld niet in een goede staat waardoor je je baby alle kanten mee schudt. Wat betreft het openbaar vervoer vind ik de voertuigen gewoon niet aangepast, en ik denk dat zo ongeveer iedereen het daar mee moet een zijn, moeder of niet, neen?

    Nu, mijn punt was vooral, er ZIJN plaatsen bestemd voor babies; Als er zo een kinderwagen kwijt kan op een plaats voor gehandicapten dan is het probleem opgelost. De metro’s hebben ook de eerste wagon voor fietsers, maar ik zie bijna nooit iemand opstappen om hun baby daar te zetten, want de moeder wil graag die enkele ritten zelf zitten. Het resultaat is vaak: Buggy in de middengang, moeder op de stoel.

    En daar begint het probleem, als iemand er naast er uit moet dan moet hij al voorbij haar en o wee zijn gebeente als hij die wagen aanraakt. Datzelfde was hier gebeurd in mijn geval in deze bus. En de kinderwagen die gebruikt was, het kind kon zonder problemen bijvoorbeeld opgepakt worden en de buggy voor de persoon (plaats genoeg), of gewoon de buggy verticaal op de buslijn op 1 (één) plaats voor die stoeltjes en het probleem was opgelost. Maar in dit geval had de moeder zich dus neergesmeten met de buggy diagonaal over de plaats voor 3 stoelen. Dus als die man even erbij wil heeft hij overschot van gelijk, het is toch spitsuur, waarom beschikbare plaatsen uit pure luiheid belemmeren?

    Ik snap die logica bij de MIVB niet. Fietsen moeten vooraan, honden moet je effectief een extra abonnement voor hebben tenzij het kleine zijn, voor te grote pakken moet je überhaupt een extra ticket aankopen. Maar als ze zo pro-kinderen zijn en bijhorende wagens, waarom is dan geen enkel voertuig buiten misschien de nieuwe boa daar enigzins op voorzien?

    Voor Patrick: Jouw reactie is de Brusselse. Ook op politiek vlak overigens ongeveer hetzelfde ‘we wachten wel tot er wat echt erg gebeurd’. Ik ben dat zelf kotsbeu. Ik had zelf al langer problemen met hoe ik soms problemen had met die buggies en nu trad ik een persoon bij die voor mij volledig gelijk had. En deze discussie maakt mij er in volharden eerlijk gezegd. Waarom zou iemand niet mogen zich verbaal verzetten wanneer iemand anders er van lang krijgt? Bij roken in een voertuig? Bij wildplassen? Enz.

  • @Bart: Ik had toch het antwoord al gegeven: het is pure lafheid van mijn kant. Er wordt in Brussel nog altijd meer Frans dan Nederlands gesproken, dus als je bij verbaal geweld wilt tussenkomen, is de kans groot dat dit in het Frans zal moeten gebeuren. Ik ben helaas onvoldoende Franstalig om “ruzie te maken” of een vlotte en snelle discussie te voeren in het Frans. Dan kan ik dus maar beter zwijgen, want een tussenkomst zou niks oplossen of het alleen maar erger maken. In Nederlandstalige gebieden zal ik al sneller tussenkomen als ik iets hoor of zie dat volgens mij niet door de beugel kan.

  • bruno

    betreffende de buggy’s:
    @Malte: groot gelijk.
    @Bart: je weet niet waarover je spreekt.

  • Bart

    Bijzonder constructieve post, bruno. Ongeveer op dezelfde hoogte als je eigen verslaggeving.

  • johann

    Het verhaal van Bart is jammer genoeg geen alleenstaand geval. Ook ik krijg het nogal eens aan de stok met het soort sujetten die met een kinderwagen meer plaats innemen dan mogelijk en wenselijk is voor een goede circulatie in de tram en bus. Dat de rijtuigen van de MIVB doorgaans niet aangepast zijn voor buggy’s klopt en dat het op- en afstappen daardoor soms wat moeizaam verloopt evenzeer. Alleen zijn die omstandigheden nog geen vrijgeleide voor boertig gedrag op de tram of bus zelf.

    Het begint al vaak bij het opstappen: je helpt zo’n buggy meezeulend figuur al eens spontaan op een voertuig te stappen, maar nooit of te nimmer kan er een woordje van dank of zelfs nog maar een hoofdknikje aan af. Eens op het voertuig verbetert dat meestal niet. Altijd is er wel plaats te kort om die buggy te plaatsen zoals de beheerster ervan die meent te moeten plaatsen, liefst uiteraard op een wijze dat minstens een in- en uitgang wordt versperd. De algemene houding van moeders ten aanzien van hun a priori heilig verklaarde infans en alles wat daarbij hoort, helpt de zaak ook niet vooruit.

    Mijn reactie op zoveel wangedrag is dan maar gewoon meer wangedrag, maar dan van mijn kant uit. Sinds een tweetal maanden ben ik in staking gegaan: ik heb me voorgenomen niemand meer te helpen met een buggy en op een voertuig zet ik die hele handel gewoon zonder pardon opzij om tenminste terug te kunnen uitstappen. Reken mij dus maar tot de buggyhaters, in de hoop dat er zovelen mij volgen dat de veroorzakers ervan eindelijk weer eens wat beleefdheid aan de dag leggen en/of de handleiding van zo’n ding lezen, want normaal zijn die toch opklapbaar, of geldt dat enkel voor de goedkoopste modellen?

  • Christine P.v.B.

    Ter info: uit de voorwaarden van de MIVB zelf – rubriek “ouders en kleine kinderen”.
    http://www.mivb.be/enfants-kinderen.html?l=nl

  • peter V

    Ik zou de zaak nog durven open trekken. Ik merk gewoon overal een totaal gebrek aan respect en opvoeding. Daar zijn geen buggys voor nodig. Kom ik op een pad waar twee mensen naast elkaar kunnen lopen een duo tegen, dan blijven die doodleuk naast elkaar lopen. Om een botsing te vermijden en uit pure reflex spring ik dan gewoonlijk op zij (bloemperk in of soms erger), of ga zijwaarts (dan ben ik iets smaller). Maar het duo geeft geen krimp. Ik ben 1,90m en breder dan gezond is. Het is dus niet dat ze mij niet zien aankomen.
    Sinds een tijd probeer ik die reflex te onderdrukken en blijf ik vlak voor de botsing staan. Meermaals wordt ik toch gewoon aangelopen en krijg ik reacties alsof ik dat veroorzaak. (met scheldwoorden er bovenop).
    Telkens weer blokkeren mensen doorgangen en hinderen ze andere mensen : in de metro, in de supermarkt, bij de schoolingang, dwarsparkerende auto’s versperren het voetpad met overhangende neus of achterkant. Vandaag ook weer met de autoloze zondag : groepjes fietsers blokkeren fietspaden, rijwegen, …
    Ik kan maar niet begrijpen wat de drijfveer is van zoveel domheid, lompheid, egoïsme,…
    En eigenlijk mag je er niet op reageren, want dan breng je je eigen veiligheid in gevaar.

  • Bart

    Ik heb het voorgeval doorgemaild via het formulier van de MIVB website zoals de dispatching mij had doorgegeven en er volgt een intern onderzoek. Ze geven mij ook over de volledige lijn gelijk en verwijzen naar de regels voor kinderwagens op hun eigen website: http://www.mivb.be/enfants-kinderen.html?l=nl

    Het was aan de chauffeur om in te grijpen (met micro, niet persoonlijk) en te zeggen deze kinderwagen verticaal te zetten zodat er 2 plaatsen vrijkwamen. Doet deze dat niet, kan de dienst opgebeld worden. Wordt deze agressief, kan deze ontzet worden uit het voertuig.

    Kijk eens aan. En ik wist niet waarover ik het had 🙂

  • Bart

    Misschien leuke stof voor Bruno? Alhoewel misschien niet even interessant als pakweg het merk van zijn nieuwe jas of de kleuren van zijn schoenen.

  • Thijs

    Pff, op de man af. Netjes. Laten we nu terug objectief reageren aub?

  • kitty barrea

    Ik hoorde onlangs een zeer gelijkaardige klacht over de buggies op de Zuidmarkt die het vlot verkeer van kuierende wandelaars hinderen.

    Hmm, als je dus in Brussel woont en ouder bent van kleine kinderen, kan je er maar best voor zorgen dat je het openbare leven niet hindert (vooral tijdens de spitsuren maar ook op zondag – de Zuidmarkt!) Best is misschien nog om helemaal binnen te blijven met dat (krijsend) grut.
    Jonge ouders die persé willen deelnemen aan het openbare leven, kunnen er voor opteren zich met de auto te verplaatsen, maar dan ook liefst niet tijdens de spitsuren, dat spreekt.

    Tiens en nu ik er aan denk, iemand al eens geprobeerd een buggy op te vouwen met een kind op de arm in een rijdende tram of bus?

  • tommy1975

    Vergeet je boodschappen niet die onderaan in de buggy zitten, en die je als ecologisch verantwoord consument niet in een plastic zakje hebt gestoken.

  • Bart

    Ja, nou ja, als je nu eenmaal je boodschappen hebt gedaan en zo een buggy heeft plaats, dan vind ik het wel logisch om te proberen 2 in 1 te maken. Een apart pak zakken en dan met 2 handen besturen is minder evident

    @Kitty: Waarom gaat iedereen er direct vanuit dat mensen die uit PRAKTISCHE redenen, en hier dan nog vooral over een voorval van agressie apart reageren tegen die buggies, direct tegen kinderen zijn, tegen sociale integratie, tegen… waarom is het zo moeilijk om in te zien dat er problemen zijn met kinderen in Brussel? Mijn eerste bekommernis in mijn hoofd is al om een Vlaamse school te vinden; Of ik met mijn kleine om 17u op een dik bezaaide metro raak is voor mij niet de belangrijkste zaak, maar ik zal zeker 2 keer nadenken met ook dat in mijn achterhoofd. Misschien verhuis ik wel?

    Er is een wezenlijk probleem tussen enerzijds de mogelijkheden (openbaar vervoer, kleine trottoirs, enz.) en anderzijds de mentaliteit, die er steeds meer mensen van doet nonchalant voor zich uit staren zolang ze zeker zijn dat hun buggie het aankan en liever over je rijden dan even uitwijken.

    En net zoals iemand hierboven help ik mensen met een buggy als ze in mijn halte staan. Het zou absurd zijn dat niet te doen en er is geen reden om iets tegen die dingen te hebben. En er IS plek voor vooraan de metro’s bij de fietsen, maar als moederlief dan instapt in het achterste stel (vaak het meest bemand) dan vind ik dat er een probleem is. Zeker als daarmee de metro in vertraging raakt of mensen vallen. Shoot me.

    @Thijs: Ik kan hier blijven typen en mijn relaas uit de doeken doen net zoals sommige anderen, maar als er mensen blijven toekomen met weinig onderbouwde kritiek als ‘je zou beter zwijgen’ en ‘je weet niet over wat je het hebt’, en de moderatoren grijpen niet in, heb ik het recht om als originele poster insgelijk te reageren. Zeker tegen mensen die worden verondersteld beter te doen. Als de moderatoren willen kuisen, ga je gang! Maar dan graag een beetje gelijk erin snijden (was overigens mijn bedoeling…schiet eens wakker)

  • @Bart; Wie kwetst hier wie? Zou het mogelijk zijn, ook eens te lezen wat men becommentarieerd? Wil je eindelijk stoppen te pretenderen, iemand anders dan jou zou hier in de discussie geschreven hebben ‘je zou beter zwijgen”? Bedankt.

    Je vecht hier met schaduws of windmolens of ik weet niet wat. Men kan herhalen zo vaak men wil, je zult het sowieso niet lezen, maar ik probeer het toch nog een laatste keer:

    1) Je hebt volkomen gelijk, het ageren van de moeders in jouw verhaal helemaal boven te bekritiseren. Ze lijken egoïstisch en onverdraagzaam. Iedereen heeft zulke mensen al ontmoet.

    2) Jouw hoop op juridische oplossingen voor conflicten onder burgers zonder bewijzen voor dezelfde conflicten is ongegrond.

    3) Wat jij als even onverdraagzaam en egoïstisch laat schijnen dan de beschreven moeders, is dat jij in jouw commentaren het kind met het badwater uitkiept en plots alle mensen met buggy’s onverdraagzaam en egoïstisch zijn omdat die twee beschreven dames het zijn. Het zijn de veralgemeningen die kwetsen, en jouw “oplossingen” voor deze veralgemeningen, die protest uitlokken.

    We kunnen natuurlijk ook verdergaan op jouw pad: Ik heb fietsers gezien, die op autoloze zondag aan het rode licht stopten en ik heb fietsers gezien die het niet deden en daar de voetgangers probeerden overhoop te rijden. Omwille van het bestaan van de laatsten bestaan de eersten niet meer en alle fietsers zijn onbeschofte egoïsten. Ik het notoire autobestuurders gezien, die deze zondag hun auto hebben laten staan en zware lasten te voet dwars door Brussel droegen. Ik heb autobestuurders gezien die met 80 km/h en zonder vergunning door de stad reden, omwille van het bestaan van de laatsten, bestaan de eersten niet meer en alle autobestuurders zijn van boze wil en dwarsbomen de autoloze zondag. Ik ken er meerdere mensen met namen Bart, die enen zijn zo, de anderen zo, maar omdat die laatsten bestaan, bestaan er enkel Barts die … ??

  • Nick

    @Bart,
    Goede Vlaming precies. Ik ook, maar ik krijg het er niet van op mijn heupen dat
    -mensen kinderen hebben en die meenemen met buggy op de MIVB.
    -allochtone mensen kinderen hebben en die meenemen met buggy op de MIVB.

    -Vallen er al eens woorden, , dan begin ik geen ganse roman over “beeld je in dat ik die met hun man ooit eens tegen kom om 23:00, dan slaan ze me zeker dood”, iets dat jij in je eigen verbeelding opbouwt. Ik begin ook geen klachtenbrieven te schrijven over woorden die vielen. (je vergeet je eigen replieken te vermelden) Verwachten dat de politie van Elsene over elke woordenwisseling op de bus een PV opstelt is wat hoog gegrepen: de politie in Zemst of Poelvoorde zal dat ook niet doen.

    Zeg nu eens eerlijk, indien het twee vlaamse dames waren, ipv allochtonen, dan zou je waarschijnlijk vriendelijk en behulpzaam geweest zijn, of niet?

    Nu ben ik een slechte Vlaming, zeker? Of helemaal geen Vlaming meer?

    Denk aan ‘t Brussels: “Allemen moe leive, de witte en de zwette, il faut du tout pour faire un monde”

    neeje, ik zen giene “metteko”
    Salut van e zinneke.

  • bartje

    Deze Bart is toch ook meer op de hand van die andere Bart. Ik vond de verdedigers veel sneller op hun lange tenen getrapt, dan omgekeerd. In de aanleiding van zijn post, kan ik hem alleen maar gelijk geven, deze dames handelden onbetamelijk. Een beetje hoffelijkheid moet van twee kanten komen, en lijkt tegenwoordig ook mij vooral bij de buggygebruikers te ontbreken. Al wil ik niemand zomaar over dezelfde kam scheren, niet iedereen is even egocentrisch ingesteld.

  • bartje

    Je kan net zo goed zeggen dat er een zweem van racisme in zijn post zat. Maar ik las dat niet. Het hadden even goed ‘brave’ blanke moederkes kunnen zijn, waar je net zo goed schrik zou kunnen krijgen voor de reactie van hun eega. Die netjes in het pak zijn minstens zo gevaarlijk, hoor.

  • Bart

    @Nick: Wat maakt de kleur uit als je moet beslissen of je iemand de trap af helpt en dergelijke? Toch niets? Dus idem dito bij probleemgevallen als dit. Die zijn overigens niet kleurgebonden, of zo….waar je het van haalt in mijn post dat dat een probleem is weet ik niet, ik herinnerde me al niet dat ik het allochtone karakter er bij vermelde.

    Trouwens, voor hetzelfde geld was de man die plaats vroeg allochtoon. Als volleerd racist was ik dan wellicht niet tussengekomen, toch? 😉

    Man, om dit al door te trekken naar Vlaams of Brussels, of uberhaupt Zinneke gaan vermelden. Noem me in 1 keer NVA 🙂

  • Pingback: Brusselblogt » Blog Archive » 2010: een terugblik()

  • Spock

    Laat baby’s toch gewoon thuis!

  • @Spock: Flauwekul! Je moet je kind gewoon mee kunnen nemen op de metro. Maar zoals altijd: wederzijds respect. Dus moeders met een buggy moeten ook niet denken dat ze het centrum van de wereld zijn.

  • Bart

    Ben op een avondtrein richting mijn gemeente gestapt deze week en een zwarte dame had buggy voor de deuropening gezet. Vriendelijk gevraagd of ik doormocht, is uitgevlogen dat er nog een wagon was. Wat zo was, en iedereen moest daar dus bij elkaar gaan zitten, mevrouw had wagon voor haar alleen. 1 van de volgende keren ga ik zo een buggy eens oppakken en door de deur keilen op het perron, en gaan zitten.

    @William: kinderen kunnen en mogen op de MIVB, maar de voertuigen zijn NIET aangepast aan kinderbuggies. Die discussie draait in cirkels. Neem eens een meetlat man. Er is met de meeste buggies geen enkele manier om ze te zetten dat ze niet een doorgang blockeren. Los daarvan is het absurd dat honden die te groot zijn moeten bv. een ticket hebben voor een rit maar je met iets dat de plaats van 2-3 mensen neemt niets moet hebben. Fietsen niet op piekuren toegelaten maar met je buggy je er door rammen is geen probleem. Enz.