Waar is mijn Villo?

Brussel Villo!Lezers met een Villo-abonnement zullen het kunnen beamen: niet bij elk Villo-station zijn er plaatsjes of fietsen vrij. Het kan frustrerend zijn als je net omwille van het gemak en de snelheid zo’n fietsje hebt gehuurd. Als blijkt dat alles vol zit dan sta je daar toch wel een beetje voor pietsnot. Enige oplossing is om dan te wachten of naar een nabijgelegen station te gaan. Niet echt een opbeurende situatie.

Kwatongen beweren dat het bevoorradingsprobleem voor JCDecaux géén prioriteit vormt, zolang de reclamepanelen aan de stations maar op volle toeren draaien. Of dat zo is laat ik in het midden. Intussen heeft JCDecaux wel ploegen ingeschakeld om de stations ook ‘s nachts te bevoorraden. Daarnaast werd er een Smartphone-applicatie gelanceerd waarop je kan zien hoeveel plaatsen/fietsen beschikbaar zijn in Villo-stations. Of dit voldoende zal zijn om het probleem op te vangen lijkt mij de grote vraag.

Heb je zelf ideëen voor een oplossing dan is er sinds kort de onafhankelijke website www.wheresmyvillo.be. Ontwikkeld door enkele geëngageerde Villo-gebruikers. Where’s My Villo? streeft ernaar JCDecaux aan te moedigen om aan het bevoorradingsprobleem iets te doen. De website biedt verder ook een overzicht aan van de 10 grootste probleemstations, maar je kan ook nagaan hoe het is gesteld met de stations in je buurt. Een mooi initiatief die functioneert als publieke denktank en tegelijk wat druk op de ketel zet.

Share
  • Céline

    Is idd een goed idee dat app voor smartphones maar er bestaat er eentje op Android (VilloHelper!) dat veel gemakkelijker en overzichtelijker is!
    FYI 😉

  • Bart

    Het initiatief is mooi, maar waarom zou JC Decaux zich laten beïnvloeden? En met 40 fietsen die worden gestolen per maand (http://www.brusselnieuws.be/artikels/stadsnieuws/villo-40-diefstallen-per-maand) lost het probleem zich binnen een aantal jaar vanzelf op. Dan kan JC Decaux de regering doorverwijzen naar zijn verzekering, maar zitten ze wel warm met een jarenlang contract voor hun reclame.

    JC Decaux is een reclamefirma. Als er in een stad ter wereld, ook bijna Europa, ergens een gigantisch paneel dezer dagen wordt opgehangen ongeacht de klachten van de buren, zijn zij het die het toch er door krijgen. Overigens mekkert JC Decaux dan naar het schijnt nog over o.a. de gratis aanplakdienst van stad Brussel, alsook concurrenten als clearchannel.

    Mensen zeggen, in Parijs werkt een fietssysteem veel beter, maar in Parijs hebben ze een exclusiviteitscontract er door gekregen voor DUIZEND ZESHONDERD panelen in ruil. 1600. http://en.wikipedia.org/wiki/JC_Decaux

    Het is een firma die geen interesse heeft in daden die goed zijn voor de burger, tenzij die goede daad tegenover een financiële investering staat. Blijkbaar zijn er nog problemen voor JC Decaux om er zich volledig in te storten, o.a. dat de 19 niet allemaal worden bediend zeker?

    Het argument dat ze nog moeten wennen kan dus ook wel ondertussen worden weggeveegd, getuige Parijs. Ook het argument dat mensen enkel bergaf fietsen, want Parijs heeft geen hoogteverschillen?

  • Die andere dag las ik in de krant dat er ondertussen mensen zijn die de reklaampanelen van Villo! overplakken met posters “No Villo No Pub” daar waar stationnen leeg of vol zijn. Dat lijkt me een aantwoord op jouw vraag te zijn, hoe men het best een reklaamfirma aanpakt…

  • Bart

    Ja, en dan zijn ze in 5 minuten ter plekke. Ondertussen zijn er met spuitbussen begonnen. Werkt effectiever, glas vervangen is moeilijker.

    Om maar te zeggen, als de regering idioot genieg is om blindeling een lechte deal te ondertekenen met een commerciëel bedrijf voor iets van algemeen nut, blijkt de bevolking toch eens zelf wat actie te ondernemen. Chapeau aan die mensen.

    Volgens mij zal JC Decaux nog eerder geld uitgeven aan camera’s om dat tegen te gaan, dan ook maar te denken om fietsen te vervangen of meer personeel in te schakelen voor de distributie, maar goed.

  • Het kan natuurlijk ook snel omslaan in anti-pub-radicalisme, en als de mensen dan álle reklaamborden besprayen zonder nog naar de fietsenstallingen te kijken zal er ook voor JCDecaux geen samenhang meer zijn. Het zou in ieder geval beter zijn, JCDecaux presenteerde een helder programma hoe het netwerk constant aantepassen om meer capaciteit te schapen waar het nodig is.

  • Bart

    Malte: Er worden 40 fietsen gestolen per maand en dat loopt zo al maanden. Heb jij al enige vorderingen gezien om dat tegen te gaan, als voorbeeld?

    Indien neen, trek de lijn door naar de distributie. Nogmaals, JC Decaux is niet aan zijn proefstuk toe hier. De problemen vallen heus wel te anticiperen.

    Da’s zoals collecto die al zijn taxi’s zou samentroepen in een centraal punt in Watermaal: Niet efficiënt en niet strokend met de realiteit.

    P.S.: De kostprijs voor een particulier om zo een grote JC Decaux affiche te laten hangen is ongeveer 30 euro per week. Reken gerust zelf…

  • tommy1975

    Los van het feit dat je er eigenlijk niks mee kan aanvangen, hoe steel je trouwens een Villo fiets?

  • Bart

    Dat vroeg ik me ook af. Ontwaarden en niet terugbrengen en geen opvolging? Lijkt me onmogelijk. Losmaken zonder ontwaarding lijkt toch ook niet simpel. Gestolen Villo fietsen door gebruikers die ermee op kaffee gaan en hem zonder slot lieten staan, of zo?

    Zelfs indien dat laatste: Volledig in te calculeren probleem, net zoals MIVB de defecte poortjes inrekende voor het gebruik.

    En wat je met zo een fiets voor jezelf ben zie ik ook niet in, tenzij je gaat modificeren 🙂