MIVB staakt

Door een staking rijden er vandaag geen metro’s, geen trams en geen bussen in Brussel. De metrobestuurders legden gisteravond spontaan het werk neer na een incident in metrostation Koning Boudewijn. Een metrobestuurder is na het verlaten van zijn stuurpost achtervolgd door een passagier. Zowel hij als een preventieagent die tussenbeide kwam, kregen vuistslagen. Agressie in de metro is al een tijdje een heet hangijzer. Alle trambestuurders en ook de meeste buschauffeurs sloten zich dinsdagmorgen aan bij de actie van de metrobestuurders. De MIVB meldt op haar homepage dat ze een attest op de site zal zetten voor scholen en werkgevers.

Ik reed vanmorgen zoals gewoonlijk met de fiets naar het werk. Ik zag drommen wandelaars in de Wetstraat tussen Schuman en Kunst/Wet. Er waren ook meer fietsers onderweg en het autoverkeer was , zoals altijd in het spitsuur, erg druk.

Hoe ben jij op het werk geraakt? En heb je begrip voor de actie van de MIVB-werknemers?

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.
  • Thijs

    Wel eens bijzonder om al die ‘metro-molletjes’ bovengronds te zien komen. Zo krijgen ze ook eens de kans om Brussel IRL te zien.
    Op persoonlijk vlak ging fietsen door Brussel vlotter dan anders… géén bussen die de breedte van de rijbaan blokkeren.

  • Bart

    Ik vind het echt schitterend om alle media nu het blijkt dat de chauffeur zelf de ruzie is begonnen, al hun artikels die al waren opgedoken over hoe de agressie tegen MIVB-mensen een verlengde waren van de maatschappij enz. enz. snelsnel gewist hebben op alle websites.

    Los daarvan is het dus staking omdat een reiziger heeft durven terugslaan toen een bestuurder door het lint ging.

    Voor zover ik weet, en ik zal het weten want ik we hebben op 28 Januari nog met camerabeelden gewerkt, zou dit onmiddelijk moeten gemerkt zijn door de personen bij de bewakingsdienst. Blijkbaar heeft het geduurd tot die beelden bij de politie kwamen dat zij die informatie bliksemsnel hebben in de media gelanceerd.

    We zijn nu 2 uur verder en naar het schijnt rijdt er nog niets. Chapeau.

  • En dan is men verwonderd dat jan-met-de-pet geen begrip meer wil tonen voor stakingen!
    Ik kan alleen maar hopen dat die wilde stakers nu niet nog eens beloond worden voor hun staking door uitbetaald te worden.

  • Ik ben gewoon te voet gegaan vanuit Elsene. Heb er amper 5 minuten langer over gedaan dan met de bus. 🙂
    En inderdaad, heel veel volk op de kunstberg en in de Naamsestraat.

    Binnen een week verhuizen we naar het westen van Brussel… Dan zal het effect van stakingen een stuk meer voelbaar zijn.

    Vandaag was dan de aanleiding wel niet juist, ik heb er toch begrip voor dat er zo nu en dan gestaakt wordt. Als je ziet wat de bestuurders allemaal over zich heen krijgen soms…

  • Bart

    Kijk, dat snap ik dus niet. Op andere media zie ik ook reacties van ‘och, laat die man met rust, dit gaf ons een excuus om onze fiets boven te halen’. Mensen, een CHAUFFEUR sloeg iemand en een HEEL openbaar netwerk lag plat. Op dat moment interesseert het mij echt geen knetter of jij graag fietst, of iemand anders er makkelijk te voet raakte. Ik raakte ook makkelijk te voet op mijn werk maar denk verder dan mijn eigen egoïsme en ben me bewust dat VEEL mensen dat niet deden en dat er iets héél fout zit in deze situatie.

    Los van de fouten van de conducteur en de steward is het volstrekt onmogelijk dat niet meer mensen op de hoogte waren hoe de vork precies in de steel zat. En TOCH de hele stad plat laten leggen. Iedereen die kan aangetoond worden op de hoogte te zijn geweest, verdient opvolging.

  • Peter V

    Dat doet me een beetje denken aan de staking bij Net Brussel van enkele jaren terug. Toen legde één vakbond ook alles stil nadat 2 van hun leden ontslaan werden omdat ze afval tegen betaling opgehaald hadden. Betaling in eigen zak dus. Dat heet fraude en de mannen in kwestie waren al gewaarschuwd na vorige fraudes. Toen de nieuwe fraude (het ging om vrachtladingen) werd vastgesteld en op video vastgelegd, werden de daders om “dringende reden” ontslaan.
    Dat een vakbond die leden dan bijstaat is normaal. Maar niet dat een hele hoofdstad enkele dagenzonder ophalingen zetten.

    Er zit toch iets grondig mis bij die overheidsvakbonden.
    Begrijpen die mannen niet welke woede ze veroorzaken als ze enkele honderduizenden zonder aankondiging zonder openbaar vervoer zetten ? En dan verbaasd zijn dat er iemand door het lint gaat…

    Het lijkt er bij die bonden niet in te gaan dat al die stakingen één van de sterkste argumenten is voor privatisering. Het telkens weer pesten van de burger schept een draagvlak voor privatisering. En daar waren die bonden toch tegen ?
    Nu spreekt de MIVB ook weer over het inzetten van privé bewakingsdiensten. Zegt veel over het vertrouwen in hun eigen veiligheidsdienst.

  • Ik ben niet op mijn werk geraakt. Ik ben momenteel namelijk minder mobiel: flink zwanger en zenuwpijn in mijn been. Wandelen zit er dus niet in. Ik kan wel fietsen, maar niet bergop (en ik moet alleen bergop). Heb een taxi-poging ondernomen, maar aan De Brouckère stond deze morgen geen enkele taxi te wachten, wel een heleboel mensen aan het aanschuiven voor… een taxi die nog komen moest. Dan maar thuis gewerkt!

  • @ Bart

    Zo, wordt er nu ineens in hoofdletters geschreven en met grote woorden gegooid?

    Het enige wat ik wilde zeggen is dit:
    – Nee, de staking van vandaag is niet gerechtvaardigd, want de reden bleek uiteindelijk onbestaande. Daar heb je volledig gelijk in.
    – Ja, ik kan er wel begrip voor opbrengen dat chauffeurs op een bepaald moment staken tegen agressie. Vergeet niet dat er deze week ook al ruiten ingegooid werden. En dan zwijgen we nog over alle verbale agressie en intimidatie die je niet in het nieuws ziet verschijnen.

    De vraag in het blogbericht was individueel gericht, dus ik antwoord persoonlijk: “ik laat er mijn dag niet door verpesten.”
    Het hele probleem van de vakbonden, ambtenarij, (on)terechte ontslagen, werkdruk, pesterijen etc… aankaarten… Daar had ik niet meteen zin op in deze dinsdagochtend.
    Als jij daar egoïsme in wilt zien, mij ook goed.

  • Bart

    Blijkbaar maakt het niet uit voor de MIVB of de chauffeur zelf de klappen uitdeelde en doen ze gewoon door met de staking. 2 feiten die nog niet vaak vermeld werden: De reiziger had kinderen bij (vinden meestal niet zo tof, papa die slaag krijgt) en de chauffeur was n.b. een 29-jarige vrouw.

  • Johan

    @ Bart: De chauffeur was helemaal geen vrouw. Waar heb je dat idee vandaan?

  • Bart

    Stond op online media gisterenavond, net zoals er in de middag een hele filosofische uitleg online stond over hoe de agressie tegen zo een metrobestuurder een verlengde was van de Brusselse maatschappij.

    Al die artikels worden heel de tijd aangepast of gewist, dus ik vermoed dat het, alweer, een sterk staaltje ‘plaats rotzooi online en we checken laten wel of het klopt’ was 🙂

  • Ik heb gisteren ongeveer 16 km te voet afgelegd en daar heb ik 195 minuten (3 uur 15 minuten) over gedaan (gemiddeld dus 5 km/uur, wat normaal is). Niet alleen om van thuis naar het werk en terug te wandelen, maar ook om alle verplaatsingen gedurende de dag (werk en privé) te doen die ik anders minstens gedeeltelijk met het openbaar vervoer zou hebben gedaan. Ik woon in Brussel en loop er genoeg rond, dus een ‘metro-molletje’ kun je me bezwaarlijk noemen.

    Reken eens uit tot wat een tijdverlies een algemene staking van het openbaar vervoer leidt, niet alleen in werktijd (op kosten van de werkgevers), maar ook qua privétijd.

  • bartje

    Ik moest dinsdag niet werken. Gelukkig, alles stond blijkbaar stil. Op RTBF geeft de metrobestuurder zijn versie, op brusselnieuws is de vriendin van de reiziger te lezen. Geen idee wie van de twee gelijk heeft, beide verhalen klinken te mooi om waar te zijn. Wellicht zal de waarheid ergens in het midden liggen, zeker? Ik wil dus afwachten om de bestuurder met pek en veren door de straten te sturen.
    Wel lijkt me een hele dag de boel platleggen overdreven als actiemiddel. De vakbonden mogen dringend wat inventiever zijn in hun acties. Ze vergeten maar al te gemakkelijk dat de reiziger een heel belangrijke stakeholder is, en dat je die best aan je kant hebt.

  • Bart

    Bart: de politie en het parket heeft de beelden geanalyseerd en het zijn zij die hebben direct vrijgegeven aan de pers dat het de bestuurder was die is begonnen met de agressie/te slaan, waarschijnlijk in het achterhoofd dat als de media ermee uitpakken, de staking wel zou gaan liggen.

    Hallucinant genoeg is die blijven duren en krijgen de vakbonden hun eis, 80 externe security, nu wel, ondanks dat het net was afgekeurd dat idee.

    Daarom is het wel héél erg raar om vanaf toen het incident gebeurde 19u tot de dag erna rond 12u geen enkele communicatie van de MIVB te lanceren terwijl zij die beelden in hun bezit toch hadden bij de eigen diensten (bekijk de camerabeelden bv. van andere agressies, de beelden zijn altijd lage kwaliteit maar duidelijk genoeg wat gebeurde). En als er al enige twijfel zou bestaan, wat volgens het parket niet zo is, dan zou men nog moeten niet direct gaan staken.

    In spé hebben de vakbonden dus gelijk gekregen voor hun staking en dus eigenlijk de chauffeur om de klappen uit te delen want, volgens het interview, ‘hij voelde zich bedreigd’. Een gevaarlijk precedent. Ik voel mij ook soms bedreigd in de Brusselse metro, tijd om een tazer aan te schaffen!

  • bartje

    Beelden zijn belangrijk, maar zijn ook maar een deel van het verhaal, geluid zit er immers niet bij. Daarom, ik oordeel niet, vooraleer ik meer gegevens heb. Het verhaal van de metrobestuurder mag mij ook wat dubieus lijken, wat de ‘andere’ kant verteld evenzeer.

  • Peter V

    Veel gekker moet het nu niet meer worden : zie de Standaard :
    “Onkelinx vraagt militaire versterking in Brussels openbaar vervoer”
    http://goo.gl/ShwTw

    LOL
    Volgens de ene PSer zijn het allemaal maar “faits divers”, volgens de andere moeten we het leger inzetten in de metro.

    Ik herrinner me de para’s op iedere hoek van de straat ten tijden van de CCC en de bende van Nijvel…
    Als dat er opnieuw komt dan zie ik de beelden al verschijnen in de wereldpers : de bananenrepubliek zonder regering onder staat van beleg…..

    Neen, veel gekker moet het nu niet meer worden.

  • Bart

    Ik ga mijn tekst van elders copiëren. Ik kan persoonlijk al helemaal niet meer volgen in die historie dus ik heb wat feiten opgezocht:

    ‘Maandag 14 Februari berichtte La Dernière Heure dat de MIVB overweegt een private bewakingsdienst in te schakelen als antwoord op het toenemende geweld in de metro en de metrostations. Volgens de krant zouden vanaf deze week zo’n 80 bewakingsagenten ingezet worden in de ondergrondse. Ze zouden alleen preventief werken en enkel de bevoegdheid hebben om de veiligheidsagenten van de MIVB te waarschuwen bij incidenten. De directie van de MIVB laat maandag weten dat de privé-bewakers in elk geval nog niet deze week aan de slag zijn, en dat dat ook deze maand nog niet zal gebeuren. Het beheerscomité moet zich op 22 februari nog over het dossier buigen en algemeen directeur Alain Flausch beraadt zich nog. Er moet ook nog overleg komen met Brussels minister van Mobiliteit Brigitte Grouwels.’

    Daarna het incident. De week er op al privé bewaking en nu ook zo eventjes het leger.

    Dit artikel is ook interessant er over: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/article/detail/1223813/2011/

    Ik ga niet beginnen over complotten e.d. want dat vind ik zelf rotzooi, feit is wel dat voor het incident het idee werd op de lange baan geschoven tot zelfs afgeknald binnen de regering en zou afgekeurd zijn geweest voor zover ik kan verstaan: http://www.brusselnieuws.be/artikel/mivb-overweegt-priv%C3%A9bewaking-metro

    En nu zou men dus ineens 2 dagen na het incident al een deal hebben met securitas, terwijl privé bewaking dus nog altijd tot nader order verboden is, en krijgt men dagen erna, op kosten van de burger, ook het leger (die er ook niet over te spreken is).

  • Bart