Verzoek niet voltooid

Wat is er in hemelsnaam aan de hand met de routeplanner op de MIVB-site?

Woensdag wilde ik een vriendin uitleggen hoe ze met het openbaar vervoer van Brussel Zuid naar Flagey komt. Ik ging een kijkje nemen bij de MIVB en verbaasde me erover dat ik niet op de homepage terechtkon om het vertrekstation en de bestemming aan te geven. Of ben ik nu zo verwend door De Lijn en de NMBS dat ik dat verwacht? Toen ik de knop “traject” gevonden had, wachtte mij een boze verrassing. De pagina “Aanvragen reisweg” verbond meteen door naar een pagina met de mededeling “Verzoek niet voltooid. Uw verzoek kon niet uitgevoerd worden. Gelieve opnieuw te proberen.” Een vicieuze cirkel kwam tot stand, zodat ik uiteindelijk bij De Lijn moest gaan kijken welke MIVB-bus of -tram de beste optie was. Vandaag hetzelfde liedje.

Of ligt het misschien aan mij? Het probleem doet zich voor bij de Nederlandstalige en de Franstalige versie, maar niet bij elke browser. Bij Internet Explorer en Safari krijg ik nul op het rekest, maar bij Google Chrome opent het venster met de trajectformuliertje (“Een reisweg opzoeken”) wél. 

Ik vind het in ieder geval onbegrijpelijk dat de belangrijkste functie het niet doet op de site. Staat klantvriendelijkheid niet in het woordenboek van de MIVB?

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.

  • De normale MIVB site is -in tegenstelling van wat de beleidsmakers beweren- een regelrechte ramp, de routeplanner daar is van hetzelfde niveau als de rest van de site.
    Ik gebruik tegenwoordig Google Transit: http://www.google.com/transit – die werkt trouwens met officiele MIVB data.

    Daarnaast is er ook nog http://m.mivb.be/ Die site is normaal voor mobiele gebruikers, maar ze is tenminste gebruiksvriendelijk. Als je weet welke lijn je nodig hebt of de wachttijden aan de haltes zoekt is die zeer sterk aan te raden. Terzijde: je vindt soms ook nog wachttijden aan haltes op de mobiele site wanneer de aankondigingsborden aan de haltes geen info geven. Blijkbaar is die site stabieler dan de basisinfrastructuur op het net…

  • 1-0 voor outsourcing?

  • Bart

    De routeplanner zitten een groot aantal fouten in. Je zal o.a. sommige haltes niet kunnen vinden omdat ze in beide landstalen zijn ingegeven onder de Franse naam.

    Hou dan ook nog rekening dat sommige stations zullen blijken er tien keer te verschijnen. Elke weergave is wel degelijk verschillend: Petillon kan de metro zijn maar kan je even goed bij een andere klik op de straatkant zetten waar de tram is. Als je dus ingeeft bij Petillon dat je naar pakweg Merode moet, gaat hij je soms zeggen neem de metro rechtstreeks, en bij de andere neem de tram tot Montgomery en stap over op de metro.

    Die vicieuze cirkel, ik heb al meerdere errors gekregen en ik heb zelf gemerkt dat de gekozen reisweg toch nooit correct is, dus ik zou aanraden gewoon het plan per lijn te raadplegen en te gissen. Anders maakt je vriendin bv. veel kans dat ze website haar op een propvolle bus 71 plaatst zonder ook maar enigzins files mee te rekenen en ze misschien meer dan 1,5 uur doet tussen Zuid en Flagey…kan je haar al even goed een Villo aansmeren 🙂

  • Die niet-werkende routeplanner is iets van de laatste 2 maanden. Daarvoor was het ook niet je dat, maar toen werkte hij tenminste. 🙂

  • Pieter

    ik ben het eens met Luc,
    gebruik gewoon google.. gebruik gewoon google maps. Van, naar en selecteer openbaar vervoer. is snel en zeer gebruiksvriendelijk

    Gr,
    Pieter

  • bartje

    Ik zoek het meestal op met de planner van de NMBS, daar zitten de MIVB-haltes ook in (maar dan moet je die wel kennen). Ik heb het nog niet gemerkt, maar het zou kunnen dat je hier ook de Franse naam moet ingeven in het Nederlands.

  • Tom

    De MIVB-klantendienst heeft een antwoord gestuurd op mijn klacht. Ik citeer: “De reiswegplanner zou volledig actief moeten zijn. Wij hebben geen enkel probleem vastgesteld en het aantal (succesvolle) aanvragen ligt op een heel normaal niveau.” Het zou volgens de standaardtekst een technisch probleem bij mij moeten zijn (cookies, firewall, browser, etc.). “Voor de volledigheid” krijg ik als
    alternatief de reiswegplanner van Google Maps aangeboden, maar “het nadeel is dat de gegevens van de NMBS, De Lijn en de TEC (nog) niet ingebracht zijn, in tegenstelling tot onze eigen routeplanner”.

    Ik verkies inderdaad een niet helemaal volledige routeplanner boven een helemaal niet werkende.

  • Heb hier exact hetzelfde probleem als Tom. MIVB routeplanner werkt inderdaad niet meer.

    UPDATE: op Mac werkt het niet met Safari. Op mijn werkcomputer (Linux) lukt het met zowel Firefox als Chrome.

    Toch blijft het bizar dat er blijkbaar vanuit de server een error wordt getoond.

  • Bart

    Haha, zo te zien zelfde mentaliteit over hun routeplanner als over problemen op hun lijnen: Zolang zijzelf maar geen hinder ondervinden 🙂

  • Vreemd, hier werkt alles vlot.
    Een tweetal weken geleden wel problemen ondervonden, maar nu werkt alles zoals het hoort.
    Ik gebruik hier trouwens IE7.

  • Peter V

    Of hij nu werkt of niet, hij is bijzonder gebruiksonvriendelijk. Daarom gebruik ik Google Maps, zowel thuis als onderweg (mobile).
    Helaas gaat het in beide gevallen om theoretische informatie die niet overeenstemt met de realiteit van files, tijdelijke omleidingen en stakingen.
    Maar het allerstrafste vind ik dat je met Google de routes kan vergelijken in duurtijd. Met de auto, met de MIVB of te voet. En wat blijkt : als je geen Metro in de buurt hebt dan liggen te voet en MIVB beangstigend dicht bij elkaar. Als te voet maar 5 – 10% trager is dan MIVB, reken er dan maar op dat die voetganger in realiteit sneller zal zijn dat de MIVBganger.
    Besluit : de routeplanner van de MIVB is zo performant als het vervoer zelf…