20 miljoen kilometer van Brussel

Vanochtend om 10.00 uur startte aan de Naamsepoort het project “20 miljoen kilometer van Brussel”. Initiatiefnemer is Mobiel Brussel, één van de zes besturen van het Ministerie van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. Mobiel Brussel werkt de mobiliteitsstrategie van het gewest uit en probeert zo een bijdrage te leveren aan de levenskwaliteit en de duurzame en harmonieuze ontwikkeling van Brussel.

Met het project “20 miljoen kilometer van Brussel” wil Mobiel Brussel ertoe bijdragen dat Brusselaars meer gaan stappen en fietsen, en minder hun auto gebruiken. Het project wil mensen aanmoedigen om zeker bij korte afstanden te voet te gaan of de fiets te gebruiken.

Iedereen die in Brussel woont of werkt kan meedoen om de 20 miljoen kilometer te halen. Om jouw kilometers te laten meetellen kun je inschrijven via de projectsite en manueel je kilometers invoeren, of de applicatie voor je smartphone downloaden die elke afstand registreert die je te voet of met de fiets aflegt. Jouw kilometers worden dan van de totale 20 miljoen kilometer afgetrokken.

20 miljoen kilometer van Brussel

Alle informatie over de “20 miljoen kilometer van Brussel” vind je op de projectsite www.20miljoenkm.be.

Opgelet! Eens je een account hebt aangemaakt op Endomondo (manueel of via de app), moet je jezelf ook nog toevoegen aan de campagne 20millionkm. Alleen zo worden jouw kilometers afgetrokken van het totaal van 20 miljoen kilometer. Via de geolocatie met de GPS van je smartphone weet de app of jij je in Brussel bevindt of niet.

Share

AboutPatrick

Voorouders in West-Vlaanderen en de Kempen. In 1968 geboren in Wilrijk (Antwerpen). Woont sinds midden 2001 in Brussel en werkt er sinds 2002. Woonde tot eind 2013 in Laken, sindsdien in Sint-Jans-Molenbeek. Vindt Brussel een moeilijk lief, maar houdt toch vooral van de schoonheid, de meertaligheid en de diversiteit van het gewest. Ondersteunt beroepshalve de Nederlandstalige openbare bibliotheken in Brussel.
  • Half werk: om je prestaties mee te laten tellen, moet je je ook nog inschrijven in de juiste Endomondo-campaign, en daarover wordt op de site verder niets gezegd. Tenzij ze dat nog aanpassen, is dit initiatief gedoemd te falen…

  • Gelukkig dat het hier wél staat! 😉

  • @Martijn: Je hebt helaas gelijk. Ik heb de initiatiefnemers gecontacteerd omdat ik het niet logisch vond dat je alleen maar de app zou moeten downloaden en verder nergens zou moeten aangeven aan welk ‘doel’ je meedoet. De initiatiefnemers geven ook toe dat ze zich hierin hebben vergist en ze zeggen dat ze er wat aan gaan doen. Wat ze dan precies gaan doen om het recht te zetten, weet ik niet.

  • Tom

    In twee weken tijd zijn er volgens de website circa 5.000 autokilometers uitgespaard, dat zijn er nog 19.995.000 te gaan. In dat tempo is het doel in 7.998 weken of 666,5 jaar bereikt. Te ambitieuze doelstelling of gebrekkige uitwerking?

  • @Tom: Ik denk dat het probleem vooral zit in het feit dat veel mensen gewoon de inspanning niet doen om zich te registreren. En als ze het wel doen, dat ze dan hun kilometers vergeten in te voeren. Ikzelf gebruik bijvoorbeeld de app voor iPhone. Maar ik vergeet heel vaak om het ‘tellertje’ aan te zetten als ik buitenshuis ga en op straat wandel. Dat is geen slechte wil, ik vergeet het gewoon.

    Een ander probleem is eerder technisch van aard: de kilometers worden maar geteld (en dus afgetrokken van de 20 miljoen) als iemand zich inschrijf op de campagne op Endomondo. Dit stond echter nergens duidelijk uitgelegd. Dus ook zo doen heel wat mensen nu wellicht kilometers die helemaal nooit worden geteld.

  • Christine P.v.B.

    Voor mensen die geen Iphone of Smartphone gebruiken (zoals ik dus) zie ik niet hoe je snel afgelegde afstanden kan berekenen. Via routeplanners is het toch wat te omslachtig. Ik neem sowieso in Brussel meestal het openbaar vervoer, dus als ik stukken wandel, maakt het niet veel verschil uit, de bus of tram rijdt toch (allez meestal, want soms wandel je net omdat hij niet rijdt).

  • @Christine: Zonder smartphone of ander hulpmiddel is het inderdaad niet zo eenvoudig om je kilometers bij te houden. Dat is inderdaad een zwak punt van deze campagne. Voor de min of meer vaste trajecten die je dagelijks aflegt, kun je één keer de afstand bepalen en die dan telkens invullen. Via Google Maps kun je ook vrij nauwkeurig de (wandel)afstand tussen twee of meer punten berekenen. Maar toegegeven: het blijft wel een extra inspanning.

  • Er waren inderdaad veel vragen over het inloggen op Endomondo etc.

    We hebben de belangrijkste vragen gebundeld op http://www.20miljoenkm.be/nl/hoe-deelnemen/
    Hopelijk neemt dat al wat verwarring weg!

  • Thierry,

    veel volk is er niet meer nodig, me dunkt. Ik zag gisteren aan Yser dat je reeds ruim over de 18 miljoen kilometer zit 🙂

  • Christine P.v.B.

    @Mike: ik dacht dat het bord laat zien hoeveel er nog te gaan (of te fietsen) is ? :s Hopelijk voor de initiatiefnemers heb ik het mis.

  • Bart

    Ja. Er is 2 van de 20 afgelegd. Maar plots blijken alle Villo’s ook mee te tellen. Of je dus pro of tegen het initiatief bent als Villo gebruiker zet je het hiermee in de kijker (en bijgevolg de organisator). Begrijpe wie begrijpe wil.

  • De hele zaak lijkt me geldverspilling te zijn. In plaats van de sinds 1996 toegezegden fietsroutes eindelijk aftewerken verspillt men geld aan andere kanten. Als ik villo gebruik, bespaar ik MIVB-kilometers, geen autokilometers, autorijden kan ik namelijk niet.

  • peter V

    Inderdaad weer weggegooid budget. Een belachelijke actie. Want wie ga je hiermee motiveren ? De personen die al fietsen zijn al overtuigd, en om te overleven als fietser in Brussel moet je al een hardliner zijn.
    Het zijn dus de niet-fietsers die je moet overtuigen.

    Het budget zou beter gaan naar uitbouw van VEILIGE fietspaden en vooral het onderhoud ervan. In mijn buurt zijn veel fietspaden en fiets(suggestie)stroken na de winter niet meer herschilderd en zijn zo goed als onzichtbaar geworden. Op het deels heraangelegde Meiserplein is Mobiel Brussel vergeten de fietsstrook opnieuw aan te brengen (of was dat het plan ?).

    En een beetje repressie voor wie het fietspad als parkeerstrook gebruikt zou ook niet slecht zijn. Opleiding en motivatie voor de politie is hier zeker nodig.
    Hard optreden is het enige wat werkt bij idiote automobilisten zoals deze :
    http://brussels.mybikelane.com/post/index/17225

  • Bart

    @Peter, ik vrees dat dit momenteel een beetje De Lille problematiek is die trots met dit type actief uitpakt en het ongevraagd plots vermengt met Villo (persoonlijk ga ik nog liever te voet nu dan met een Villo om dit te ondersteunen). Ik verlies mijn geloof in die man langzamerhand. Wat acties voor jezelf in de verf te zetten voor en na verkiezingen, ok. In je beleidsperiode daar tussenin moet je effectief aan het werk, en dat doet hij niet, hij blijft maar uitpakken met stokpaardjes (rode loper voor voetgangers bij kunst-wet, deze actie, enz.). Lees zijn jeugdbeleidsplan 2011-2015 er eens op na voor VGC bijvoorbeeld, ook al zo een bijzonder vaag document. Er is gewoon geen planning, enkel schaamlapjes om de problemen mee te verdoezelen. Het lijkt alsof ze daar in hun Botaniquetoren een rothekel aan repressie en boetes hebben maar ik vrees dat het zal nodig zijn.