Segway, zeg je?

 

Heb je ze ook al gezien in het Brusselse straatbeeld? Mensen die een groepsexcursie doen met de Segway. Het ziet eruit als een plank met twee wielen en een stuur, maar het is een wonder der techniek. Je bestuurt dit geluidloze, elekronische voortbewegingstoestel rechtstaand door je lichaamsgewicht te verplaatsen. Het toestel registreert je hellingsgraad en zorgt ervoor dat je je evenwicht bewaart.

De aanbieder van groepsexcursies Segwaytour spreekt op zijn website van een originele en ecologische toeristische wandeling. De Segway vereist weinig inspanning, je bent er vlug mee vertrouwd en het is het ideale middel om de stad te bezoeken. Een excursie duurt twee uur en kost 39 euro per persoon. Van begin mei tot eind september zijn er van woensdag tot zondag drie tours per dag. Whatisbelgium, de blog van Anni Snoecx, zag de Segways alvast door Brussel rijden (met dank voor de foto) en Ludo Hogaerts van Plus Magazine deed de test en veroverde Brussel met de Segway. Zijn conclusie:

Op het einde van de tocht neem ik met een beetje spijt afscheid van mijn tweewieler. Op een uur tijd is hij voor mij uitgegroeid tot een aangenaam stadsvervoermiddel. Jammer toch dat dit elektronische juweel in aankoop al snel zo’n € 5.900 kost. En misschien is hij in de winter of op regendagen toch wat minder praktisch. Maar voor een zomerse citytrip lijkt hij geknipt. Al zou een bel of een toeter zeker welkom zijn en liefst verplicht worden.

Mijn eerste reactie toen ik de toestellen door de stad zag tuffen: wat is er in hemelsnaam mis met wandelen en fietsen? Of desnoods een tochtje met de step of met inline skates?  Maar wat denk jij van dit vervoermiddel en geloof je in het (toerististische) potentieel? Heb je het al uitgeprobeerd?

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.
  • De Segway bestaat eigenlijk al jaren. Toen ik er voor het eerst een filmpje over bekeek (in ons land waren toen nog geen exemplaren te vinden) zag ik er een enorm potentieel in. Helaas is er van een echte opmars nooit sprake geweest, ook niet in de Verenigde Staten trouwens. Hoe dat komt is niet zo duidelijk. De prijs zal zeker een rol hebben gespeeld (de Segway Gen I kostte aanvankelijk rond de 3.000 euro, nu blijkbaar al het dubbele voor de Gen II).

    Ik heb de Segway nog nooit uitgeprobeerd, maar als Segwaytour de redactie van BrusselBlogt een gratis ritje aanbiedt, wil ik het wel proberen.

    Het voordeel van een Seyway tegenover een fiets lijkt me te zijn dat je rechtstaat. Je houding komt dus overeen met die van de wandelaar, maar je kunt je sneller voortbewegen. Of sneller ook efficiënter is, betwijfel ik echter, zeker in de Brusselse binnenstad.

    Of ik me ooit een Segway zou aanschaffen als persoonlijk voertuig? Ik denk het niet. Een nadeel is inderdaad dat je niet tegen weer en wind beschermd bent. Dat ben je als voetganger natuurlijk ook niet, maar dan heb je tenminste nog een hand vrij om een paraplu vast te houden. En als het heel hard regent kun je altijd ergens een metro induiken en je reis zo voortzetten. De Segway lijkt me te zwaar (43 kg) om op te tillen en er gezwind in de metro mee af te dalen.

    Ook parkeren lijkt me een probleem. Als in Brussel de fietsen al bij bosjes worden gestolen, dan is een losstaande Segway zeker geen goed idee. Overal mee binnen nemen dus, maar dat is niet altijd handig. Mag de Segway mee het restaurant in?

    De Segway is een elektrisch voertuig en moet dus regelmatig worden opgeladen. Naar het schijnt kun je met een volle batterij ongeveer 40 km afleggen. Volledig opladen duurt ongeveer 6 uur. Als ik de Segway zou gebruiken om naar het werk te gaan, zou ik hem om de twee dagen moeten opladen. Ik woon in een appartement en in de gang is geen stopcontact. Dat wordt dus om de twee dagen 43 kg naar de tweede verdieping sleuren, wat niet echt handig is. Als je een garage hebt, of een berghok met stroom op het gelijkvloers, is opladen natuurlijk geen probleem.

    Om kort te gaan: er zijn dus nogal wat praktische bezwaren die er wellicht mee de oorzaak van zijn dat het gebruik van de Segway niet aanslaat.

  • Ik ben hun rond de Grote Markt al vaker tegengekomen. Dat wens ik niemand toe.

    Die dingen zijn veel sneller dan voetgangers en dreigen iedere moment iemand omverterijden. Als ze in groep zijn, botsen ze ook vaak onder elkaar omdat ze de snelheid niet goed kunnen regelen. En ik heb ook al mensen gezien, die het evenwicht verloren en het ding onder hun voeten lieten wegrijden.

    Voor mij moet men die dingen als motorwieler beschouwen, dus hun niet in voetgangerszones, op pleinen en voetpaden laten. Ze zijn héél gevaarlijk en wat met atoomstroom bedreven wordt is ook niet ecologisch.

  • Bart

    Ik vind elk nieuw middel om me te bewegen ergens altijd heel leuk, dus ook iets in dit type, en zoals Patrick aangeeft, bestond het al wel. Maar idem zoals pakweg die kleine electronische bromfietsjes van een paar jaar terug vind ik het minpunt altijd de waanzinnig hoge kost. Wel denkelijk een groot voordeel hieraan, is dat het nieuw is en ik vermoed dat een automobilist je al sneller gaat doorhebben én op letten dan een fietser. Het ziet er ook uit alsof het die 43 kilo weegt, dus voor de auto zelf zou het ook niet gezond zijn (iets waar ze bij een fiets al minder over denken). Enfin, los daarvan blijft het probleem: Voor duizenden euro’s ga je vroeg of laat op 1 jaar brokken hebben in een stad als Brussel, en ermee op het voetpad beginnen is al even vol respect als met een quad rijden in Brussel. Als die fietspaden er nu nog eens komen…