Mens erger je niet aan de NMBS

Klagen over de NMBS is een nationale volkssport. Aan ergernissen geen gebrek. NMBS-klanten krijgen met de regelmaat van de klok te maken met vertragingen, stakingen, afgeschafte treinen, onderbroken trajecten, overvolle pendelaarswagons. Niet voor niets zag enkele weken geleden de spoorwegbingo het licht, een ludiek formulier waarop je je treinklachten kunt aanvinken om voor een volle kaart te spelen. Naar verluidt het ideale tijdverdrijf samen met je collega’s en vrienden op de trein of op het perron als de trein weer niet komt opdagen.

Een niet te onderschatten voordeel van in Brussel wonen, is dat je van die treinperikelen grotendeels gespaard blijft. Er zijn voldoende alternatieven voorhanden om je te verplaatsen: te voet, met de eigen fiets of met Villo, met metro, tram of bus of met de auto. Zo blijft de ergernis over de NMBS beperkt. Totdat je, zoals ik, online de Thalys moet reserveren naar Parijs. Wat een ellendig karwei, wat een irritante website! Ik heb er twee uur over gedaan.

Op zoek naar de goedkoopste verbindingen kreeg ik pas op het einde van stap drie, na de selectie van het traject, de te nemen treinen en het invullen van de persoonlijke gegevens, een enerverende foutmelding. Die geeft aan dat er niet voldoende plaatsen beschikbaar zijn aan het gewenste tarief op deze trein (dat staat er zelfs twee maal na elkaar!), dat de gevraagde plaats niet meer beschikbaar is of dat de sessie is leeggemaakt. “U kan een nieuw verzoek formuleren. Als deze fout zich blijft voordoen, kan u de meeste reisformules ook telefonisch boeken bij ons Contact Center Internationaal op +32 (0)70 79 79 79 (0,30 EUR/minuut).”

Waarop ik een andere trein voor de heen- of de terugreis koos, mijn gegevens opnieuw invulde en tot vervelens toe hetzelfde te lezen kreeg. Horendol werd ik ervan om steeds opnieuw te moeten invullen hoe ik heet en wat mijn e-mailadres is om vervolgens nog eens te horen te krijgen dat een als beschikbaar vermelde trein toch geen plaats voor mij heeft.

Uiteindelijk, toen ik helemaal murw was en de hoofdpijn voelde opkomen, vond ik toch nog een unieke combinatie die bij de NMBS genade vond. Het goedkoopste tarief van 58 euro per persoon zowaar. Het voelde aan als de bingo te winnen.

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.
  • Stijn

    Het is een gekend scenario… Zowel de Thalys- als de NMBS-website hebben mij al verschilledne keren tot de wanhoop gedreven.
    Waarom moeten eerst alle persoonlijke gegevens worden ingevuld eer ik de beschikbare plaatsen kan raadplegen? Op andere websites is het mogelijk een overzicht te hebben van alle beschikbare plaatsen op verschillende uren, waarom dan niet bij de NMBS?
    Sommige tickets kunnen niet samen aangekocht worden. Als je bvb als volwassene met een -26 jarige reist, kan je die tickets niet samen bestellen en zal je dus ook nooit naast elkaar zitten. Sommige formules zijn niet online te boeken en ben je dus verplicht naar een Travelcenter te gaan.

    De NMBS doet er echt alles aan om toch maar die 7 euro aan “dossierskosten” te kunnen incasseren…

  • Peter V

    Als je een verschillende eindbestemming hebt kan je ook niet samen boeken op de Thalys. En dus ook niet samen zitten. Wat belangrijk was omdat we veel bagage bijhadden (filmmateriaal dat ook samen met de cameraman terug van de trein moest in Antwerpen).
    Antwoord van NMBS : dat moet je regelen in het vertrekstation.
    Dat heb ik geprobeerd : 1uur wachttijd ! om dan te horen dat ze daar aan het loket daar niets kunnen aan doen en dat ik het aan de treinmanager moet vragen, op het perron, bij het vertrek.
    U raadt het al : die kon daar ook niets meer aan doen…

    Misschien kunnen ze tijdens de volgende stakingsdag eens een brainstorm, rollenspel en teambuilding doen om hun klantendienst wat te verbeteren.

    Die aggressie, ik weet waar die vandaan komt.