Fietst Brussel weldra in het spoor van Kopenhagen?

Aan de vooravond van Kuurne-Brussel-Kuurne, de wielerklassieker die Brussel helemaal niet aandoet, kunnen we het nog eens hebben over fietsen in Brussel. In een interview met Brussel Deze Week noemde Tom Van Damme, voorzitter van de Koninklijke Belgische Wielerbond, enkele pijnpunten. Er zijn te weinig fietspaden, fietsen in de stad wordt als onveilig gezien, het ontbreekt aan een fietsvriendelijke mentaliteit. Melbourne is voor hem een voorbeeld dat navolging verdient:

Om te fietsen of om aan wielrennen te doen, heb je een degelijke infrastructuur nodig. Ik denk dat Brussel en de andere grote Belgische steden daar toch voor een inhaalbeweging staan. In Melbourne zie je elke ochtend werkelijk honderden mensen naar het werk fietsen, die daar dan ook een douche kunnen nemen. Ik zie een grote toekomst in de fietsautostrada’s. In Brussel moet dat ook kunnen, er is de kanaalzone.

Dichter bij huis is Kopenhagen een eldorado voor stadsfietsers. 40% van de bevolking verplaatst zich er per fiets. Ter herinnering: de Brusselse regering wil dat tegen 2020 20% van de verplaatsingen in Brussel met de fiets gebeuren. Nu is dat nog geen 5%. Een van de architecten van het doorgedreven fietsbeleid in Kopenhagen is Klaus Bondam. Vandaag is hij directeur van het Deens Cultureel Instituut in Brussel. Op uitnodiging van de Fietsersbond lanceert hij op dinsdag 28 februari in Vorst een aantal ideeën hoe de Brusselse overheden ook van onze hoofdstad een fietsstad kunnen maken en hun doelstelling kunnen halen. Hij doet dat in het Engels (samenvatting in het Nederlands en het Frans). Bruno De Lille, staatsecretaris voor mobiliteit, zal op een aantal suggesties ingaan. De organisatie voorziet in een gratis bewaakte fietsenstalling.

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.

  • joost r

    Die opmerking over douches vind ik raar en toont dat die meneer te zeer denkt vanuit zijn sportieve achtergrond. We moeten het pendel-fietsen promoten, niet het sport-fietsen. Ik zie niet in waarom je een douche zou moeten nemen als je tussen een half uur en een uur aan een gemiddelde snelheid van plusminus 17 km per uur hebt gefietst. Wil fietsen iets gewoons worden, dan moeten we niet inzetten op lycra en racefietsen maar op gewone mensen die in hun alledaagse kloffie naar hun werk fietsen of boodschappen doen. Dus geen douches maar fietspaden svp

  • bartje

    Niet helemaal eens, Joost. Na een halfuurtje fietsen, zeker bij warm of nat weer, willen heel wat mensen zich toch wat kunnen opfrissen, een vers hemd aantrekken, etc. Of zelfs gewoon die lage schoenen voor hoge hakken verwisselen, want laat ons eerlijk zijn, dat is toch niet echt veilig te noemen, zelfs niet op een vrijliggend fietspad.
    Wat niet wil zeggen dat extra fietspaden niet evenzeer hard nodig zijn, en voor de Brusselse overheid zelfs de eerste prioriteit horen te zijn, tenslotte is dat een van haar belangrijskte bevoegdheden: verkeer.