Quinze verlaat Brussel

Dat kunstenaar Arne Quinze niet overal graag gezien is, hoeft misschien niet echt te verbazen. Zijn constructies in de openbare ruimte zijn immers vaak imposant, groot en kleurrijk. Het lijdt geen twijfel dat dergelijke kunstwerken een impact hebben op hun omgeving, dat ze talk of the townworden.

Tussen het Vlaams Parlement en het Huis van de Volksvertegenwoordigers heeft Quinze ook in Brussel een reusachtig kunstwerk neergezet. Op een stuk van de Leuvenseweg, een klein en rustig kasseien straatje, staat sinds 2008 een immens werk van 15 meter hoog en 80 meter lang. Bovenop enkele metalen steunpilaren, beweegt een wolk van duizenden oranje en bruine houten blokjes van gevel naar gevel.

The Sequence, want zo heet het werk, trekt je aandacht. Je moet het weten staan, en je moet zelfs je best doen om in die kleine stadswijk van kronkelende en meanderende wegen tussen de Wetstraat, de Koningsstraat en de kleine ring je weg niet te verliezen. Zodra je oog valt op de welvingen die boven de bomen uitpriemen, is er evenwel geen weg terug.

De kasseien, het eenzame straatje en de potsierlijke bomen zijn nietsvermoedend aanwezig. Het licht valt op een merkwaardige manier op de straatstenen. Door de wirwar aan houten latten krijg je licht dat nu eens diffuus doorheen het kunstwerk valt, dan weer zeer intens een bepaalde hoek accentueert. Werkelijk een wonder om op een zonnige dag de lijnen van de zon te volgen. Als je het pad van de houten constructie volgt, merk je bovendien dat het de omliggende gebouwen lijkt aan te raken, maar het nooit echt durft. Ingetogen, een teken van respect voor twee van de weinige gebouwen die een symbool vormen van onze democratie.

Dat The Sequence nu moet verdwijnen, is een spijtige zaak. Blijkbaar staat in het contract van het bouwwerk dat het na vijf jaar wordt afgebroken. Anderzijds is dit ook de manier waarop hedendaagse kunst in de openbare ruimte moet worden gebruikt, lijkt me. Want die openbare ruimte is altijd onderhevig aan verandering, is elke dag weer anders. In een dynamische stad lopen dagelijks andere mensen rond, rijzen voortdurend nieuwe gebouwen op en zwerft de nietsvermoedende Brusselaar of toerist langs telkens nieuwe winkels. Laat daarom niet alleen de contouren van de stad evolueren, maar ook de inkleuring.

Het afscheidsfeest is al voorbij. Niet minder dan duizend mensen kwamen in juli feesten om het gewelfde houten dak uit te wuiven. Afgelopen vrijdag 8 augustus werd The Sequence definitief afgebroken.

Deze bijdrage verscheen eerder op BXLen.

 

Share