Op restaurant voor late beslissers

Karine Caimo ontdekte de gloednieuwe Brusselse start-up Restolastminute. Ze testte het concept uit en was aangenaam verrast. Van de initiatiefnemers Matthieu Geelhand en Christophe Clerjaud kwam ze te weten waar ze de mosterd vandaan hebben gehaald.

Toen ik de promo voor Restolastminute op mijn Facebookwall zag passeren, dacht ik in eerste instantie: Groupon voor restaurants, de zoveelste reclame die als ik er één keer gebruik van maak me begint te spammen. Ik klikte toch eens door. Misschien was het wel een manier om nieuwe plaatsen te ontdekken. Je weet maar nooit. De restaurants die aangeprezen werden, lokten mijn aandacht. Het leken de klassevollere restaurants en niet de pizzeria’s en pitabars zoals je er in Brussel op elke hoek wel vindt én bovendien adresjes die ik nog niet kende.

Meestal beslissen we met ons gezin pas op het allerlaatste moment om iets te gaan eten in de stad en bellen we op goed geluk de adresjes die we kennen om een plaatsje te reserveren. Op een vrijdagavond kan het dan al wel eens gebeuren dat we pas na de vierde telefoon beet hebben en dan meestal pas wat later in de avond. De website leek me dus wel handig. Je filtert op locatie of op type restaurant: van Indisch over Italiaans naar eenvoudigweg Belgisch. Je bekijkt de kaart of de website van het restaurant en je ziet meteen hoeveel plaatsen er nog ter beschikking zijn. Je boekt je plaatsen en ontvangt desgewenst een sms met het adres. Snel én eenvoudig. Een keer uittesten kan geen kwaad, leek me.

De eerste keer testten we Le Fils de Jules uit in de buurt van het Kasteleinplein en dat was meteen een schot in de roos: heel lekker Baskisch, vriendelijke bediening en nog een korting op onze maaltijd erbovenop. Eén nadeel: op de dranken is er geen korting. Maar bon, als je ergens gewoon reserveert krijg je helemaal geen korting. De deelnemende restaurants zijn wel allemaal wat prijziger, maar bij de twee restaurants die we uittestten zat de prijs-kwaliteitsverhouding wel goed.

Zelf ben ik actief in de webwereld en dus steeds geprikkeld door zulke online initiatieven. Ik wou dus ook wel eens weten wie het idee verzonnen had en wie de website gemaakt had. Ik trok mijn stoute schoenen aan en vulde het contactformulier in. Dezelfde dag nog belde een van de initiatiefnemers me op: Matthieu Geelhand. Hij deed me zijn relaas en ik kwam te weten dat ze de mosterd hadden gehaald bij een Franse site: Lafourchette.com. Alleen wilden hij en zijn medevennoot Christophe Clerjaud het eenvoudiger aanpakken: korting op heel de maaltijd exclusief dranken en niet op maar een gedeelte van de kaart bijvoorbeeld op pasta wel, kreeft niet. Eenvoudige succesvolle online ideeën, daar ben ik wel jaloers op. De site werd ontwikkeld door een Luiks bureau Intotheweb, waar ik nog nooit eerder van hoorde.

Op vraag van de restauranthouders werken ze momenteel aan een mobiele applicatie en willen ze ook nog lunches kunnen aanbieden. Momenteel kan je dus alleen nog maar ’s avonds reserveren.

Ben je dus op zoek naar een nieuwe ontdekking, een last minute reservatie voor de avond zelf en pik je graag een korting mee, kan je het zeker eens uitproberen: restolastminute.com

Je kan hen ook volgen op Facebook en  Twitter

Share
  • Leuk, maar opgepast (voor hen), LaFourchette (sinds kort eigendom van TripAdvisor) zou binnenkort ook in Brussel worden opgestart…