“We hebben andere prioriteiten dan Charleroi”

Brussels Airport heeft dit jaar een vliegende start genomen. De luchthaven ontving in januari 2015 1,4 miljoen passagiers en vervoerde 38.000 ton. Dat is respectievelijk 13% en 9% meer dan een jaar geleden. Het cargovervoer blijft echter het zorgenkind.

© Brussels Airport

Het vrachtvervoer lijdt onder de grillige economische conjunctuur. In 2014 zit het met 454.000 ton nog altijd 5% onder het peil van 2010. Het cargovervoer via de weg, goed voor 270.000 ton, is daar niet bijgerekend. Luik blijft met 590.000 ton de onbetwiste nationale marktleider voor luchtvrachtvervoer.

Het aantal passagiers is sinds 2010 met 28% gestegen en bereikte in 2014 met 21,9 miljoen een record. Het aantal vluchten neemt minder sterk toe omdat luchtvaartmaatschappijen grotere toestellen inzetten. Brussels Airlines verwelkomde in 2014 een recordaantal passagiers: 6,6 miljoen. De Ierse prijsvechter Ryanair is sinds een jaar actief op Brussels Airport, het Spaanse Vueling breidde zijn aanbod uit. Concurrent Charleroi lokte in 2014 circa 6,5 miljoen passagiers, 5% minder dan in 2013. Persverantwoordelijke Anke Fransen geeft tekst en uitleg bij de cijfers.

Het aantal passagiers in Zaventem stijgt jaar na jaar. Zit er nog rek op die groei?

We stellen vast dat  alle segmenten van het passagiersverkeer groeien: de lowcostmaatschappijen, Brussels Airlines en de langeafstandsvluchten. Brussels Airport ligt in het hart van Europa. Onze strategie is om een Star Alliance hub te worden, waardoor we onze connectiviteit kunnen verhogen en meer passagiers lokken. Brussel blijft met 228 bestemmingen een grote aantrekkingskracht hebben voor reizigers in de Benelux en Noord-Frankrijk.

Het vrachtvervoer slabakt daarentegen. Hoe verklaart u dat?

De economie heeft al betere tijden gekend. Ook het luchtvrachtvervoer voelt daarvan de gevolgen. Toch zijn we blijven investeren in Brucargo omdat het vrachtvervoer een essentiële pijler is binnen onze onderneming. We zien de laatste maanden positieve signalen op de markt. In januari startte Ethiopian Cargo met vier vluchten per week. Qatar Airways pakte uit met extra vliegroutes. DHL investeert 114 miljoen euro in een nieuw sorteercentrum en een kantoorcomplex. We geloven ook in belly transport. Zo heeft GSK met een passagiersvliegtuig vaccins verstuurd naar Liberia, omdat ze dan meteen ter plaatse waren in het getroffen gebied.

Hoe reageert u op de kritiek van Ryanair als zou de kostenstructuur van de luchthaven de inzet van kleine, halflege vliegtuigen stimuleren?

De luchtvaartsector is sterk gereguleerd. De luchthaventaksen worden om de vijf jaar onderhandeld met de luchtvaartcoördinator en de maatschappijen die actief zijn op onze luchthaven. Momenteel loopt het huidige tarief nog tot en met 2016. De onderhandelingen voor de tarieven vanaf 2017 zijn net opgestart. Ryanair betaalt dezelfde tarieven als alle andere maatschappijen.

Koerierdienst DHL verhuisde zijn intercontinentale hub in 2008 naar Leipzig na een aanslepend conflict over nachtvluchten en geluidshinder. Ziet u DHL nog verder groeien in Zaventem ondanks het beperkte aantal nachtvluchten?

Tijdens de onderhandelingen met DHL hebben we erop aangedrongen dat de wettelijke bepaling van 16.000 nachtvluchten per jaar strikt gerespecteerd blijft. We willen de impact op de omwonenden immers niet verzwaren. Toch investeert DHL nu volop omdat het veel potentieel ziet in onze luchthaven. Die beslissing versterkt onze positie als logistieke draaischijf in Europa.

Hoe is uw relatie met Charleroi en Luik?

Zeker niet slecht. De luchthavens hebben verschillende strategieën en dus ook een totaal andere aanpak. Brussels Airport hecht veel belang aan de verbetering van de passagierservaring, de kwaliteit van de diensten, een breed netwerk van bestemmingen en een globale cargostrategie in het centrum van Europa. Met een tewerkstelling van 20.000 directe en 40.000 indirecte jobs hebben we andere uitdagingen en prioriteiten dan de twee andere luchthavens.

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich beroepsmatig bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid.