Nieuws voor de YouTube-generatie

Hoe kunnen traditionele media met hun nieuwsaanbod aansluiting vinden bij digital natives? Belgodysee, een door het Prins Filipfonds gesteund project ter bevordering van de samenwerking tussen jonge journalisten uit de verschillende landsdelen, organiseerde er gisteren in de Europese wijk een masterclass over. Experts uit binnen- en buitenland namen het woord.


Het einde van het gratisverhaal

Doemdenkers hebben ongelijk. Journalistiek heeft nog toekomst. Jongeren informeren zich nog altijd regelmatig over de actualiteit. Wel gaan ze meer en meer online op zoek naar informatie. Via hun smartphone of tablet kunnen ze de hele dag de nieuwsstroom volgen. Sociale media en apps spelen een belangrijke rol in de nieuwsselectie. Volgens Francesca Cimino van de studiedienst van de European Broadcasting Union definiëren Europese jongeren hun identiteit via hun mediagedrag. Uit onderzoek blijkt dat ze vooral geëntertaind en getriggerd willen worden. Ze hechten belang aan snelheid, identificatie, grenzen verleggen.

Jongeren zijn een moeilijke doelgroep voor omroepen en kranten. Nochtans zijn het de nieuwsconsumenten van morgen. De EU-28 telt 90 miljoen jongeren tussen 15 en 34. Frédéric Delvigne van 24h01, een Franstalige mook (een eigentijdse mix van boek en magazine), vindt het problematisch dat jongeren niet willen betalen voor informatie. Ze zijn gewoon geraakt aan gratis nieuwsbronnen en beseffen niet dat kwaliteitsinfo een prijs heeft. Meer en beter mediaonderwijs zou volgens hem soelaas kunnen bieden. 24h01 brengt verhalende journalistiek en lange reportages aan de man en pakt uit met een visuele meerwaarde. Kwaliteitsfoto’s, grafische elementen en een aantrekkelijk design kunnen de drempel verlagen voor jongeren. Tot de verbeelding sprekende thema’s helpen natuurlijk ook.

Formats op maat van jongeren

Alexander Pleijter, lector journalistiek in Tilburg en hoofdredacteur van De Nieuwe Reporter, signaleert een ander obstakel dat jonge nieuwsconsumenten ervaren: nieuwsverhalen zijn fragmentarisch en vereisen voorkennis. Nieuwe digitale mediabedrijven zoals De Correspondent, Nu.nl en Vox.com proberen dat te verhelpen. Op moeilijke termen kun je klikken voor een uitklapbaar scherm met uitleg. Onderaan in het artikel staat een link naar een overzichtelijke achtergrondpagina, waarin de journalist vragen van niet-ingewijden één voor één beantwoordt. Animatiefilmpjes en speelse, interactieve elementen worden ook veelvuldig gebruikt.

RTBF-journalist Alain Gerlache ziet in de Franstalige wereld overal nieuwe mediaformats opduiken. De Franse tv pakt uit met een videoblog die een andere blik op de actualiteit werpt en feiten checkt:  L’Oeuil du 20 heures. Het YouTube-kanaal Data Gueule maakt een animatiefilmpje over big data. De Zwitserse tv laat jongeren reageren op de actualiteit in #Tasvulactu?, een aparte rubriek die een pagina heeft op Twitter, Facebook en Instagram. Politbox is als quizapp gelanceerd in de aanloop naar de nationale Zwitserse verkiezingen van 18 oktober 2015. francetv zoom is een app waarmee je zelf kunt zappen door het beste van de Franse tv en filmpjes kunt laten afspelen op basis van de tijd die je hebt.

Het proeflabo van de VRT

De VRT blijft niet achter bij al dat digitale geweld. Het huis van vertrouwen investeerde als log media-instituut in een wendbaar, autonoom team van creatievelingen: VRT Start-up. De jonge tv-makers experimenteren onder leiding van Ezra Eeman met nieuwe formats die aansluiten bij het ritme van jongeren en in de sociale media geïntegreerd zijn.

Uit gesprekken met de doelgroep en pretests bleek een voorkeur voor video’s van nog geen halve minuut. Dat resulteerde in Ninjanieuws, korte, hapklare filmpjes die nieuws en duiding op een visueel aantrekkelijke manier brengen. MNM verspreidt ze intussen via haar sociale mediakanalen. Het platform Sambal zet dan weer in op grafische elementen, filmpjes, quizzen en Snapchat-stories. Zo ondertitelde het in een hilarisch filmpje de Engelse speech van Eli Di Rupo bij het bezoek van president Obama. Nuuus is ten slotte een concept voor een nieuwsapp voor 12-jarigen, die een mengeling van grappig en ernstig nieuws aanbiedt.

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.