De cultuurbrouwerij aan het kanaal

Een lichtpunt voor het fel geplaagde Molenbeek. Drie weken later dan gepland – de terroristische aanslagen in Brussel gooiden roet in het eten – opent vrijdag in de voormalige Belle Vue-brouwerij het Millennium Iconoclast Museum of Arts, kortweg MIMA. Vijf kunstenaars uit Brooklyn bundelen hun krachten in de eerste tentoonstelling City Lights. BrusselBlogt mocht vandaag al een kijkje nemen.

La vie en rose

De verfgeur komt je tegemoet als je in het ruime industriële pand het onthaal achter je laat. De uitgenodigde Amerikaanse kunstenaars, die voorheen nog nooit met elkaar samengewerkt hebben, hebben hun stempel gedrukt op de verschillende zalen. Swoon beplakte de muren van de muffe kelderverdieping met geometrische patronen, vreemdsoortige koppen en tekeningen van voornamelijk zwarte personages. Het duo Faile speelt op de eerste verdieping een virtuoos spel met Amerikaanse iconen en vertelt over de neergang van de Verenigde Staten sinds de ontploffing van de Challenger in 1986. In een Tibetaans aandoende tempel staat een reclamezuil vol krachtige beelden en slogans.

De Oekraïens-Amerikaanse Maya Hayuk heeft zich op de tweede etage gedurende drie weken uitgeleefd in gigantische abstracte muurschilderingen in psychedelische kleuren. Ook de ramen kleuren roos, geel en blauw. Momo maakt ten slotte grootschalige grafische werken, gekenmerkt door klare lijnen en pure primaire kleuren.

Maya Hayuk

Van de straat geplukt

Het nieuwe museum aan het kanaal wil een vrijplaats zijn voor actuele kunst uit het internettijdperk. Urban art die vlotjes disciplines overstijgt, van graffiti en muurschilderingen over installaties en videokunst tot muziek en zelfs strips. Kosmopolitisch ingestelde kunstenaars creëren vandaag tijdelijke, niet reproduceerbare interventies waarmee ze zich in het collectieve geheugen willen nestelen. Ze communiceren rechtstreeks met het publiek. New York geldt als de bakermat van deze 2.0-cultuur. Dichter bij huis is de Nederlander Parra een exponent. Hij is skateboarder, kledingontwerper, plastisch kunstenaar, graficus, regisseur van videoclips en muzikant. Hij ontwierp het MIMA-logo en toont in de vaste collectie een grappige installatie uit kunststof in de vorm van een tomaat met een blauwe broek en rode hakjes.

De initiatiefnemer van het MIMA is de creatieve ondernemer Michel de Launoit, die werkte als muziek- en theaterproducent en een van de oprichters was van de platenmaatschappij Akamusic. Aan De Tijd vertelde hij over zijn liefde voor urbane kunst: “Streetartists zijn voor mij de kunstenaars die de toekomst van de samenleving vertellen. Vandaag werken ze vrij anoniem: in de beslotenheid van hun atelier, op straat, op sociale media. Gevestigde kunstgaleries en klassieke musea kijken op hen neer.” De Launoit liet zich omringen door Raphaël Cruyt en Alice van den Abeele van de Brusselse galerie Alice. Voor de financiering van het museum rekent hij op de ticketverkoop, sponsors, mecenassen en subsidies.

Swoon

Drempelvrees

Het museum heeft zeker kansen op slagen. Het is er aangenaam vertoeven door het gevoel van ruimte en de knappe opstelling van de kunstobjecten. Een extra troef is het dakterras waar je een mooi uitzicht hebt op Brussel, zelfs tot de koeltoren van Drogenbos. In het restaurant op het gelijkvloers kun je je tegoed doen aan de voortreffelijke pizza’s van Mamma Roma. De internationale klanten van het aanpalende backpackershotel Meininger zullen ongetwijfeld hun weg vinden naar deze cultuurbrouwerij, net als de Brusselse kunstliefhebbers. De centrale ligging aan het kanaal, op een boogscheut van de Vlaamsepoort, opent perspectieven.

De vraag is enkel in hoeverre het museum geworteld is in zijn buurt. Het kan geen toeval zijn dat het Engelstalige foldertje met geen woord rept over Molenbeek. In de collectie ontbreekt voorlopig elke verwijzing naar lokale artiesten. De toegangsprijs (9,50 euro normaal of 7,50 euro voor studenten, senioren en werklozen) zou minder bemiddelde wijkbewoners kunnen afschrikken. Voor kunst van de straat zou de drempel nochtans laag moeten liggen.

Het Millennium Iconoclast Museum of Art (Henegouwenkaai 33) is open van woensdag tot zondag, van 10 uur tot 18 uur. Op de openingsdag, vrijdag 15 april, is de inkom gratis. City Lights loopt nog tot 28 augustus

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.