Business as usual in Brussels Airport

Vier maanden na de verwoestende aanslag op de luchthaven van Zaventem mag het opnieuw over routinewerkzaamheden gaan. Deze week zijn grondige renovatiewerken gestart aan de start- en landingsbaan 01/19. Het asfalt wordt heraangelegd en de afwatering en de verlichting worden aangepast. Tijdens een bezoek ter plaatse van de pers benadrukte de woordvoerster van Brussels Airport Anke Fransen vrijdag dat de hinder beperkt blijft, aangezien de baan maar in 15 tot 20 procent van de gevallen gebruikt wordt, vooral in het weekend en ‘s nachts.

Renovatiewerken luchthaven

Het busje dat de journalisten van het luchthavengebouw naar de startbaan brengt, is goed gevuld. Aan Nederlandstalige kant tekenen VRT, VTM en Ring TV present met camerateams. Hun komst loont de moeite, want er valt die dag nog ander nieuws te rapen op de luchthaven: Brussels Airport beleeft een recorddag met 90.000 passagiers en de Belgische atleten vertrekken naar Rio voor de Olympische Spelen.  De busrit duurt al gauw een kwartier. Het terrein is maar liefst 1.245 hectare groot en ligt op het grondgebied van drie gemeenten: Machelen, Steenokkerzeel en Zaventem.

De dwarsbaan waar nu kranen, graafmachines en vrachtwagens aan- en afrijden, is drie kilometer lang. De laatste grote renovatie van de baan dateert van 1998, toen er nieuw asfalt gelegd werd. De werken nu zijn uitvoeriger, met een renovatie van de riolering en vervanging van de verlichting. Er komen energiezuinige LED-lampen in plaats van halogeenlampen. Om de veiligheid te garanderen, moet het tarmac minstens om de dertig jaar vernieuwd worden.

De werken nemen twee maanden in beslag. In de eerste maand wordt 24 uur per dag gewerkt, in de tweede maand enkel tussen 22 uur en 6 uur. Als het weer geen spelbreker is en er geen technische problemen opduiken, is op 25 september alles klaar. De luchthaven kiest voor de zomer, omdat de weersomstandigheden dan gunstiger zijn en het risico op vertragingen op de werf daardoor kleiner is.

De renovatie van startbaan 01/19 valt tussen die van twee belangrijkere start- en landingsbanen. Vorige zomer was baan 07R/25L aan de beurt. Baan 07L/25R, die door 80 procent van de opstijgende vliegtuigen gebruikt wordt, volgt vermoedelijk in 2018. Het is nog niet duidelijk hoe de werken aan die laatste baan kunnen gebeuren zonder al te grote hinder voor het luchtverkeer. Dat belooft nog “een stevige oefening” te worden, zegt Filip Van Bouwel, die de werken op Zaventem opvolgt.

 

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich beroepsmatig bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid.