De magie van de billboard

In de jaren zestig en zeventig sierden reusachtige, kleurrijke reclameborden voor rockgroepen de Sunset Strip in Los Angeles. Robert Landau, zelf een fan van Pink Floyd, Neil Young en The Beatles, nam er gretig foto’s van. Zijn werk is nu tentoongesteld in het Photo House in de Marollen. “MTV maakte een einde aan de betoverende billboards”, zegt de fotograaf, die vandaag aanwezig was op de voorstelling.

Robert Landau Photo House Brussels

Jimi Hendrix, The Band, Crosby, Stills & Nash, Santana, Cher, The Rolling Stones, David Bowie en Kiss, ze figureren allemaal in de expositie ‘Rock’n’Roll Billboards’. In zijn jonge jaren legde Landau de tijdelijke kunstwerken vast op de gevoelige plaat. “Het was een geslaagd huwelijk van kunst en reclame. De unieke beelden creëerden vooral een vibe. De nadruk lag nog niet op verkopen.” Hij herinnert zich hoe de mysterieuze  affiche voor Tommy van The Who als een schilderij dag na dag vorm kreeg. Het was niet eens duidelijk om welke groep het ging. De tijden waren niet op consumptie gericht in het stukje van Sunset Boulevard in West Hollywood, dat vooral bekend is om zijn boetiekjes, restaurants en clubs.

Voor Landau markeert 1981 het einde van de klassieke billboard. MTV begon non-stop videoclips uit te zenden. De stijlvolle, vaak surrealistische reclameborden in het straatbeeld konden niet op tegen het dagelijkse televisiegeweld in de huiskamer. De tentoongestelde foto’s roepen een tijdperk op dat voorgoed voorbij is, al heeft Landau in de catalogus ook modernere voorbeelden van reclameborden voor Madonna en Lady Gaga opgenomen. De magie is echter uitgewerkt.

Rock’n’Roll Billboards loopt nog tot 30 oktober in Photo House, Blaesstraat 96, 1000 Brussel.

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.