Schoolmaaltijd van eigen kweek

What’s in a name? Directeur Stef Colens investeerde in een moestuin op het dak van zijn nieuwbouwschool in hartje Schaarbeek. Van de oogst eten elke dag 160 ‘warme eters’ een vegetarische maaltijd. Bovendien krijgt Stef zo ook diverse ouders op zijn dak. Letterlijk. “Ook een hooggeschoolde middenklasser zit graag met zijn polle in de aarde.”

Kok Patrick in moestuin Heilige Familie (c) Radio 1

Foto: Kok Patrick in de moestuin, (c) Radio 1, #BEL10, Met groene vingers op school

De scherpe geur van prei en ui slaat je meteen in de neus wanneer je om 10 uur ’s ochtends de deur van basisschool Heilige Familie openzwaait. In de keuken staat de soep van de dag al broederlijk te pruttelen naast een gigantische kom couscousgroenten.

Met die soep is het allemaal begonnen?

Stef Colens: “Chef Patrick en zijn vzw organiseerden al soepvoormiddagen met de ouders op onze school via het duurzaam wijkcontract hier in de Helmet-wijk. Toen dat afliep, zijn we gaan praten over een bestendiging en uitbreiding van het bestaande soepproject. Zo kwam ook Karima, die eerst opvangjuf was, in het verhaal. Haar achtergrond werkt drempelverlagend voor de ouders. Wij hadden intussen ook gekozen voor een eigen keuken en de aanleg van een dakmoestuin in ons nieuwbouwproject.”

En dat terwijl de meeste scholen net de omgekeerde beweging maken naar externe catering?

Stef Colens: “Het is natuurlijk financieel niet evident voor een school, maar het past helemaal in ons pedagogisch project. We willen een echte buurtschool zijn en daarom kopen we zo veel mogelijk dingen lokaal aan. Dus ook de extra groenten die we nodig hebben om onze eigen oogst aan te vullen. En ja, dat is wat duurder, maar daardoor hebben we ook een sterk netwerk dat ons zeer geregeld van pas komt.”

Is het ook voor de leerlingen duurder, zo’n duurzame maaltijd?

Stef Colens: “De prijs is wat gestegen: van 3,5 naar 4,5 euro, maar dat houdt ouders klaarblijkelijk niet tegen, want we gingen van 40 naar 160 ‘warme eters’. Voor wie dat moeilijk ligt, past de school overigens bij. De voordelen van onze ‘eigen kweek’ wegen door: kinderen leren door zelf te zien en te doen opnieuw waar onze voeding vandaan komt, het komt hun gezondheid ten goede – zeker bij leerlingen uit een kansarme omgeving – en, een onbedoeld neveneffect, ‘halal of niet’ is geen issue meer voor onze moslimleerlingen.”

Klinkt als een troef waarmee je je als school kan profileren.

Stef Colens: “Ik geef dat grif toe: uitpakken met zo’n daktuin en duurzame maaltijden ís een vorm van marketing. Maar niet in termen van concurrentie. Ik zou niet liever hebben dan dat alle naburige scholen ook met een moestuin beginnen. Moeilijk is dat niet: elke tuinzaak heeft van die 1m²-bakken en elke school kan wat dals uitgraven op de speelplaats.”

“Het is zo’n eenvoudige manier om ouderbetrokkenheid en –verbondenheid te stimuleren: ouders van heel diverse achtergronden vinden elkaar dankzij de groenten. Want tuinieren is iets wat iedereen kan en graag doet (enfin, de meesten toch). En geen enkele ouder kan ertegen zijn dat zijn kind gezond eet op school.”

Was het dan echt zo makkelijk om ouders mee te krijgen?

Stef Colens: “Dat ging in stappen. Eerst was er het soepverhaal. Toen stelden we de vraag ‘wie doet er mee aan een proefproject vegetarische maaltijden de laatste week van juni?’ Veel ouders die nog nooit warme maaltijd bestelden, stapten mee. Daarna deden we een bevraging. Na die positieve testfase konden we niet meer terug.”

“Het vraagt wel wat engagement van je ouders, het onderhoud van zo’n moestuin. Ook voor de vakanties moet er een beurtrol worden opgesteld. Die zomeroogsten worden direct bereid en ingevroren. Het teveel wordt verdeeld. Ouders op ons dak tijdens de zomervakantie, ook dat lukt dus. Als je mensen materiaal en vooral verantwoordelijkheid en kansen geeft, komt de rest meestal vanzelf.”

Wat zijn de plannen voor dit schooljaar?

Stef Colens: “Binnen het oudercomité is er een werkgroep opgericht die aan alle klassen workshops gaat geven op vaste namiddagen, tijdens de lesuren. Op die manier worden ook de leraren meer meegetrokken in het verhaal. Ik verwacht enthousiasme bij hen: ze kunnen hun lessen verrijken, leerlingen worden ‘natuurslim’, ze werken aan attitudes … Je staat ervan versteld hoeveel leerplandoelen je met zo’n moestuin op je dak bereikt. En we willen de leerlingen vanaf nu trouwens ook tijdens de speeltijd ‘vrij’ op het dak laten om in de tuin te werken. Misschien toch de tuinslang even opbergen dan?”

 Klasse, een multimediaal communicatieplatform dat onderwijsprofessionals, ouders en leerlingen in Vlaanderen versterkt en verbindt.
Share