Wie houdt er van de Nieuwstraat?

“Het is er zo vuil. Het is een echte schande voor Brussel!” Mijn vriend uit Sint-Niklaas had het niet over een verwaarloosde stationsbuurt of een aankomstwijk in Molenbeek of Anderlecht, maar over de Nieuwstraat, in Monopoly een van de duurste straten van het spel. Een handelaar betaalt er een fortuin voor de huur van een winkelpand, gemiddeld 1.850 euro per vierkante meter per jaar volgens vastgoedconsultant Cushman & Wakefield.

(c) Eric Ostermann

De Nieuwstraat is inderdaad een banale winkelstraat die prestige en flair ontbeert. Je stoot er niet op grandioze façades zoals op de Meir in Antwerpen. Voor groene oases of kunstwerken ben je aan het verkeerde adres. En je laveert er ‘s avonds wel eens tussen zwerfvuil en kartons die de handelaars hebben buitengezet, ambulante verkopers die hun twijfelachtige waren op een deken uitstallen en de obligate bedelaar zonder benen.

En er valt wel meer kritiek te geven. De alom bekende winkelketens à la H&M domineren het aanbod. Meerwaardeshoppers komen van een kale reis thuis. De bediening is meestal eentalig Frans, terwijl een aanzienlijk deel van het cliënteel bestaat uit Vlamingen en toeristen. De veiligheidsagenten die prominent voor de winkels staan, al lang voor er sprake was van terreuralarm, zien er niet bepaald uitnodigend uit. En de openingsuren – sluitingstijd om half zeven – zijn een metropool onwaardig. Je moet je haasten om na het werk nog een boodschap te doen.

De Vlaamse bouwmeester Leo Van Broeck voegde er nog een schepje aan toe bij Friedl’ Lesage in het radioprogramma Touché. Hij noemde de Nieuwstraat niet veel beter dan een vermaledijd shoppingcentrum als Docks. Het is immers monofunctioneel. “Waarom is er geen crèche? Het ontbreekt in de Nieuwstraat aan woongelegenheid en ontspanningsmogelijkheden.” Hij laakte ook dat de straat ‘s avonds op slot gaat. Er valt geen hol meer te beleven als de winkels toe zijn.

Bij al die Nieuwstraat-bashing:  toch enkele puntjes van verdediging. De straat is bijzonder centraal gelegen in Brussel en zeer goed bereikbaar met de trein, de tram en de metro. De auto is er gelukkig gebannen. Het publiek is superdivers zoals de Brusselse bevolking. De drempel ligt laag. Ook veel jongeren komen er rondhangen. En het verzamelde aanbod in City2 en de hele straat – van Armani tot Primark –  blijft praktisch als je weinig tijd wilt verliezen aan winkelen.

Maar enthousiast, nee, dat word je niet van de Nieuwstraat anno 2017, exact 50 jaar nadat de Innovation, het warenhuis van Victor Horta, in de vlammen opging.

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.