Nood aan een Brussels ruimtedeelplatform

Mijn vrienden en ikzelf hebben de leeftijd bereikt waarop zondagen niet meer benut worden om terdege te ontkateren, maar eerder om babyborrels af te schuimen om elkaars kinderen te gaan keuren en bejubelen en bijgevolg de zondagochtendkater te verschuiven naar de vroege vooravond.

Zo was ik vorige zondag nog op zo’n babyborrel in het pittoreske Diest, in een prachtig zaaltje pal in het begijnhof in de schaduw van de Sint Catharinakerk. Er stonden wat taarten op tafel, frigo’s werden door de kersverse ouders zelf gevuld en door de bezoekers gretig geledigd. Licht aangeschoten liet ik me door mijn vrouw weer naar Brussel rijden om Anderlecht te zien verliezen van KRC Genk. Nog een kater erbij.

Toen mijn vrouw en ik begin dit jaar trouwden in het Karreveldpark in Molenbeek, zochten we een locatie om na de 15 minuten durende ceremonie onze gasten een glas te bieden en beseften we dat er in Brussel weinig accommodatie door de gemeenten zelf wordt aangeboden. Bevriende politici verwezen ons door naar een bruine kroeg die misschien een achterzaaltje had. Via de gemeente zelf vonden we uiteindelijk een ‘formulier’ dat eigenlijk een reglement bleek te zijn over hoe en onder welke voorwaarden een gemeentelijke zaal kon aangevraagd worden.

http://www.molenbeek.irisnet.be/nl/bestanden/gemeentelijke-reglementen/festiviteiten-evenementen/reglement-salles-20150923-nl-affiche-20151027.pdf

Omdat we al ervaring hadden met de snelheid van handelen van de gemeente Molenbeek lieten we dit plan ook varen. Het was ook eerder voor verenigingen en vzw’s. Uiteindelijk hebben we eieren naar de Clarissen gebracht wat ons een stralende dag opleverde in april en wat flessen champagne opengetrokken in het Karreveldpark.

Binnen enkele maanden wordt onze dochter geboren en zouden wij in principe de volgende in lijn moeten zijn om zo’n drinkgelag te organiseren onder het mom van babykeuring. Helaas is het zo moeilijk om een zaal te vinden. Of het is enorm duur, of het is niet beschikbaar, of je woont niet in de juiste gemeente om er gebruiksrecht op te hebben…

Daarom ijver ik voor een soort ruimtedeelplatform à la AIRBNB, dat wordt ter beschikking gesteld door het Brussels Gewest en waar alle gemeenten kunnen op intekenen en hun panden kunnen in onderbrengen, met tags van de voorzieningen en hun eventuele kostprijs. Zo kunnen scholen in het weekend of ’s avonds hun polyvalente zaal verhuren aan verenigingen die een vergadering willen doen en een projector nodig hebben, of kan de refter van de school gebruikt worden om een babyborrel in te organiseren – nu kan dat soms als je de leerkracht of directrice van deze of geen school kent ook wel eens lukken, kan de gemeente haar vrije zalen aanbieden en makkelijk verhuren. Geef het aantal personen in, laat weten of je een keuken en/of tafels nodig hebt, frigo’s en een bar,… en hup, de resultaten verschijnen en de aanvraag wordt verstuurd binnen de app of een webplatform. Bied het ineens ook aan aan je verenigingen die wel al een interessante ruimte hebben, zodat zij ook een centje kunnen bijverdienen. Zo kan de voetbalclub haar kantine verhuren tijdens de week om te sparen voor die broodnodige nieuwe keuken! Elke nieuwbakken vereniging vindt vaak ook dat ze recht hebben op hun eigen accommodatie, aangeboden door de gemeente. Op deze manier kun je hier ook een oplossing aan bieden.

Ja, er bestaan al initiatieven. Zo is er Sparespace maar zij bieden eerder zakenruimtes aan. Ook de verschillende CC’s hebben zich verenigd om hun zalen aan te bieden. Maar toch, een overkoepelend initiatief, dat gemeentelijke ruimtes en bestaande ruimtes van vzw’s samenbrengt en ter beschikking stelt voor een zacht prijsje wanneer ze niet in gebruik zijn, zou een welkom initiatief zijn. En het zou perfect passen in een nieuwe, ecologische visie.

Share