Brusselse sociale fietsondernemer Antoine Struelens scherpgesteld

Antoine Struelens ging van studentenactivist tegen het establishment naar fietskoerier, Lokaal & Fair. Voor hem is het duidelijk: het kapitaal moet in dienst staan van de maatschappij. Terwijl hij zich de laatste tijd minder op politiek vlak positioneert heeft hij niet stilgezeten. Tegenwoordig experimenteert hij met de circulaire economie.  

Antoine Streulens (c) Isabelle Ysebaert

Brussel is de werkplek van Antoine Struelens (°87). Als stedelijke geograaf is hij een projectenmens die de laatste jaren een metamorfose van politieke activist bij Gauches Communes tot specialist in de circulaire economie schopte.  Hij kwam ook in Bruzz en op BX1 met zijn voorstellen voor het Herrmann-Debrouxviaduct en het Brusselse E411-tracé.

Zijn beroep is sociaal fietsondernemer. Hij gidst, zorgt voor pendeldiensten met zijn rickshaw en transporteert tal van producten door Brussel, zoals het heerlijke bananenenbier voor het Vlaams-Afrikaans Huis Kuumba in Matongé. Daar stopt het niet bij, hij heeft zich helemaal laten onderdompelen in de ‘Groene Revolutie’. Het grote nog niet geoperationaliseerde idee om in een circulaire economie, een economie waar afval herbruikt wordt in de productieketen, transport organiseren van afval van de consument naar de productieketen.

Antoine denkt na over de ‘Missing Link’ om het Fordiaanse systeem van de lopende band en van een lineair productieproces een circulaire proces te maken waar er geen afval geproduceerd wordt.

Het Fordiaans systeem had het gevolg dat producten gedemocratiseerd werden voor de arbeiders van het bedrijf van Ford die deze zelf konden consumeren, dat werd een nieuw maatschappelijk model. Er ontstond een middenklasse die door jaren van arbeidersstrijd steeds groter werd.

Toch werd begin jaren 70 van vorige eeuw duidelijk dat er grenzen aan de groei waren en dat het lineaire productieproces te veel afval produceert, dat er geen tweede planeet is om nieuwe grondstoffen te vinden en geprocedeerde grondstoffen te stockeren.

Deze uitdaging heeft een product van de klassenstrijd zoals Antoine doen vervellen en ontpoppen via experimenten met de circulaire economie.  

De economie die niet alleen fair moet zijn, maar ook lokaal volgens Struelens. De vraag is natuurlijk hoe moet je omgaat met internationale solidariteit en het vraagstuk van bv. de landbouwsubsidies.

In ieder geval Antoine houdt zich bezig met transport van eerlijke en biologische producten in de circulaire economie, een sector waar we het laatste zeker niet van hebben gehoord.

Antoine Struelens is bekend van Molenbike, E411, FULL Bike, Rurban solutions, Brussels Babel of zelf van de muziekclip van Chibida: Met de fiets.

Willemjan is blogger. Bekijk zijn werk op zijn blog of zijn website

Share

AboutWillemjan Vandenplas

Willemjan Vandenplas (°86) is geboren en getogen in de rand van Brussel, maar zijn sociaal leven speelt zich voornamelijk af in Brussel zelf. Vanaf het middelbaar tot nu heeft hij veel gereisd, maar Brussel was altijd zijn veilig nest, zelfs al was dat altijd maar tijdelijk. De laatste drie jaar is hij met zijn hoofd, fysiek en mentaal, wel heel ver weg geweest, namelijk São Paulo, daarmee dat hij met deze blog zich weer wil integreren in het Brusselse stadsleven. Zeker nu dat Brussel weer eens definitief gaat aanvoelen…