I promised you a rose garden

Het Tournay-Solvaypark in Watermaal-Bosvoorde is een van de best bewaarde geheimen van Brussel. Het glooiende groene domein aan de rand van het Zoniënwoud lonkt deze zomer ook naar kunstliefhebbers. Naar aanleiding van het Oostenrijkse EU-voorzitterschap in de tweede helft van het jaar nodigt de vzw l’Espace Européen pour la Sculpture kunstenaars uit het Alpenland uit om in openlucht te exposeren.

Het domein was vroeger eigendom van Alfred Solvay, de broer van de beroemde grootindustrieel en scheikundige Ernest Solvay. Hij gaf in 1878 de opdracht aan de architecten Constant Bosmans en Henri Vandevelde om een landhuis in Vlaamse neorenaissancestijl te bouwen. In 1905 voegde Jules Brunfaut er een dubbele toren aan toe, zodat het gebouw – dat dringend aan renovatie toe is – nu meer op een kasteeltje lijkt. Het omliggende park werd in 1911 aangelegd door tuinarchitect Jules Buyssens. Hij benutte de sterke reliëfverschillen om een weelderig park in Engelse landschapsstijl te ontwerpen. Denk aan uitgestrekte grasperken met majestueuze bomen, kronkelende paden rond de twee vijvers,  kunstrotsen, een boomgaard met fruitbomen, een omsloten moestuin en een rozentuin.

En waarom de dubbelnaam? De Brusselse advocaat Emile Tournay trouwde met de dochter van Alfred Solvay. In de jaren zeventig van de vorige eeuw viel het park bijna ten prooi aan vastgoedontwikkelaars, maar de gemeente wist de kantoorplannen tegen te houden en liet het park erna restaureren.

L’Espace Européen pour la Sculpture organiseert sinds 1992 elk jaar een tentoonstelling in het Tournay-Solvaypark. Nu nemen Oostenrijkse kunstenaars de honneurs waar met een aantal subtiele ingrepen en fijnzinnige installaties.

Brigitte Kowanz speelt een spel met licht en taal en laat onder een boom de letters Beyond Imagination oplichten. Markus Hofer roept vragen op door een boom op een sokkel te zetten. Waar ligt het verschil nog tussen natuur en cultuur als de mens overal zijn wil oplegt? Is de kunstenaar een verzamelaar van ready mades? Dienen bomen dan toch niet enkel om gekapt te worden? De rozentuin luistert hij op met een magisch ritueel: het vergieten van rozenolie. Lois Weinberger brengt zijn visie over de relatie tussen kunst en natuur in poëtische bewoordingen tot uitdrukking en pendelt daarbij tussen verwarring en pretentie.

De expositie is vrij te bezichtigen tot 30 september in het Tournay-Solvaypark (Terhulpsesteenweg 201, 1170 Brussel). Openingsuren: van 8 uur tot 20.15 uur (juli-augustus) of 19.15 uur (september).

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.