De koninginnen van Jan Fabre

Een ensemble van marmers genaamd My Queens dat Jan Fabre in 2016 maakte voor een tentoonstelling in de Hermitage in Sint-Petersburg is al een aantal  maanden te bekijken in de Jordaanszaal van het Oldmasters Museum aan de Regentschapsstraat in Brussel. Nog een kleine maand heb je de tijd als ook jij ze er wilt zien.

Sophie van Ghent

Jan Fabre is een veelzijdig kunstenaar die naast beeldend kunstenaar ook theatermaker is. Een kunstenaar heeft best een stevig ontwikkeld gevoel voor eigenwaarde. Bij Fabre is de slinger van artistieke introspectie naar doorgedreven zelfpromotie doorgeslagen. Op het toneel laat hij vaak de honneurs waarnemen door wie hij graag zijn krijgers noemt. Nu gaat hij ook in zijn beeldend werk andere dan de eigen beeltenis gebruiken bij het wereldkundig maken van ideeën. Vergist u zich echter niet. Hij blijft ook hier een hoofdrol opeisen bij de regie.

Met My Queens brengt Fabre een ode aan acht vrouwen uit de eigen omgeving en een Belgische prinses die bij de erfopvolging op de eerste rij staat. De vrouwen die hem in de loop van zijn carrière door dik en dun steunden, vereeuwigde hij in bas-reliëfs, de prinses als losstaand beeld. Burgervrouw of jonge dame van adel, allen krijgen ze eenzelfde feesthoedje aangemeten. Ook al is het beeld van de eerste koning van België uit hetzelfde Carrara-marmer gemaakt en zichtbaar vanuit de Jordaenszaal, het  feestje kwam er niet  ter ere en glorie van het koningshuis. Het is de kunstenaar die het feestvarken is en die in een wolk van vage verantwoordingen en met gebruik van het prestige van een koningshuis zijn naam op internationaal vlak zoekt te bestendigen.

Net als in de Hermitage moesten de marmers van Fabre door ze te integreren in het museum een bijkomende dimensie meekrijgen. Hier werd geopteerd om ze tussen schilderijen van Jacob Jordaens te plaatsen. Het contrast tussen het werk van Fabre en dat van de oude meester kan niet groter zijn. Het poneren van theoretisch onderbouwde overeenkomsten kan hier niets aan veranderen. De barokke taferelen van Jordaans met volkse personages en allegorische figuren hangen er naast de statische afbeeldingen van solitaire vrouwen uit Fabres inner circle. De oude man op het schilderij ‘De koning drinkt’, zittend, met kroon op, glas in de hand en omringd door een uitbundig Bourgondisch volksfeest, kijkt naar een prinses in profiel die in het ijle lacht. Laten we hopen dat de Bumbahoedjes grappig bedoeld zijn.

Barbara of Bruges

Ivana of Zagreb

De focustentoonstelling ‘Jan Fabre – My Queens’  loopt nog tot 26 augustus in het Old Masters Museum (Regentschapsstraat 3, 1000 Brussel). Het Old Masters Museum is een van de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België (KMSKB) en is open van dinsdag tot vrijdag van 10 tot 17 uur. Tijdens de weekends van 11 tot 18 uur.

De toegang tot de tijdelijke tentoonstelling is gratis bij aankoop van een ticket voor het museum. Een gewoon toegangsticket kost 10 euro maar verminderde tarieven zijn van toepassing.

Illustraties: persdienst van KMSKB

Share

AboutMichel

Heeft een boontje voor Brussel, pendelde jaren lang om er te gaan werken en komt er, ook nu nog, graag terug. Hij vindt multiculturaliteit, zeker in steden, onvermijdelijk en verrijkend. Dat verschillen zichtbaar en soms uitvergroot worden is er een consequentie van. Als ze inspiratie opleveren is het mooi meegenomen.