Roger Ballen in de Centrale

Het probleem

Je vraagt je heimelijk af of kunst toch niet overbodig is, gedreven door moeilijke kunstervaringen en recente sociale-media-posts (in het zog van de omstreden besparingen op cultuur).

De oplossing

Ga naar Roger Ballens werk kijken in de Centrale (Sint-Katelijneplein). Deze fotograaf, die volgens zichzelf de sociale, politieke en culturele vraagstellingen reeds lange tijd achter zich heeft gelaten, tovert een “absurdistisch theater” op het fotopapier. Hij zal je overtuigen, voorgoed, dat dat soort kunst niet deugt. Moeten ze nu eeuwig de mens als een debiel voorstellen? Ofwel zal je hartig geraakt worden, door de nieuwe emoties die verschijnen, de aanvaardbare zwaarte, de vervagende schoonheid, de ontluikende onaanvaardbaarheid.

Algemene tip: benader een tentoonstelling als iets achter een gordijn, met nieuwsgierigheid en onrustige kalmte. Wil bloot zijn en beginnen.

En daarna: sterf of leef op.

Bij het buitenkomen en de stad inwandelen, troffen mij hangende dode vogels in uitstalramen, een man met zijn zoontje die poseerde naast het grote koehoofd van restaurant Amadeo in de Sint-Katelijnestraat (hij streek, nog snel overbodig naar schoonheid en harmonie hengelend, zijn haar goed), en tenslotte een groepje zittende en liggende huislozen, eentje geeuwend naar me opkijkend, nota bene pal voor het uitstalraam waar de tentoonstelling een extensie heeft, die me dadelijk uit mijn droom hielpen. Wat ik gezien had in de Centrale, werd weggeveegd. En kunst leek me plots toch weer flauw, in vergelijking.

Roger Ballen is geboren in 1950 in New York en woont en werkt in Johannesburg.

Roger Ballen Expo 14.11.19 ——–14.03.20 Ronny Delrue – Correspondances

Concert Die Antwoord 25.11 in AB

Centrale for contemporary art www.centrale.brussels

Share