Daar is de flessenpost

Het jonge Brusselse bedrijf Contaynor moest snel schakelen tijdens de coronacrisis. Het transport voor bedrijven, vooral catering voor personeelslunches, viel weg van de ene dag op de andere. Nu levert de start-up dranken aan huis. Een gesprek met Andreas Van Assche (28), een van de twee oprichters.

Wat is het verhaal achter Contaynor?

Ik en Pieter-Jan (Wouters, nvdr) zijn oude schoolvrienden. We hebben allebei een economische richting gevolgd en het kriebelde om samen een zaak op te starten. In november 2019 hebben we Contaynor opgericht, een duurzaam transportbedrijf voor B2B. We leaseten bestelwagens en investeerden in een magazijn in Grimbergen.

We werkten al samen met traiteurs die aan bedrijven leverden tot de coronacrisis toesloeg. Dat verplichtte ons om het concept te veranderen.

Hoe kwamen jullie op het idee om dranken aan huis te leveren?

Heel simpel. We vroegen ons af wat bij het inkopen het lastigste is om naar huis te dragen. We dachten meteen aan zware bakken water, frisdrank of bier of kisten wijn. We contacteerden leveranciers en boksten snel een website in elkaar.

Bij ons bestel en betaal je via de webshop. We leveren aan huis, de dag na je bestelling. Je kunt je bestelling gemakkelijk volgen via track & trace. We bieden ook een extra service aan: we halen het leeggoed op als je opnieuw bestelt.

Jullie bieden opvallend veel Brusselse producten aan.

Klopt, we verkopen bier van Brasserie de la Senne en Brussels Beer Project en biologische limonade van Simone a Soif. We zetten lokale producten graag in de kijker.

Ik woon zelf in Molenbeek en Pieter-Jan in Brussel-stad. Ik kom uit Leuven, maar dat werd me te klein. Brussel geeft me meer prikkels.

Jullie streven naar ‘zero emission city delivery’. Hoe doen jullie dat?

We gebruiken elektrische bestelwagens van het Chinese merk Maxus EV80. Die zijn ideaal voor stedelijk transport. Nee, geen cargofietsen, omdat we grotere volumes in één bestelronde willen leveren. We laden onze vloot op in ons distributiecentrum, dat zonnepanelen op het dak heeft.

Hoe ver reikt jullie ambitie?

We hopen dat ons nieuwe concept aanslaat en dat we kunnen groeien, eerst in Brussel en de randgemeenten en daarna in andere Belgische steden. Ons voorbeeld is Flaschenpost, dat in Duitsland erg succesvol is. Het potentieel is er.

Contaynor heeft een eigen website, Facebook– en Instagrampagina.

Share

AboutTom

Nieuwe Brusselaar met een passie voor taal, cultuur en journalistiek. Geboren in Sint-Niklaas. Studeerde Germaanse talen in Gent en woonde na zijn studie zes jaar in Berlijn. Houdt zich bezig met beleid en communicatie binnen de Vlaamse overheid en is journalist in bijberoep.