Nieuwstraat als serre?

Nieuwstraat

Nieuwstraat © Squonk11

Brussels schepen van Toerisme Philippe Close (PS) heeft plannen om de Nieuwstraat in glas te overdekken en op die manier om te vormen tot het grootste shoppingcentrum van Europa. +/- 7000 vierkante meter aan glas zouden ze nodig hebben om de overspanning te vervolledigen. Ik stel me direct de vraag wie hier eigenlijk zit op te wachten. Handig tijdens de wintermaanden, maar lijkt me een stuk minder aangenaam tijdens warme zomerdagen.
Voorlopig zijn er -gelukkig- géén centen voor… dus geniet nog even tijdens het winkelen van de echte zon en regendruppels!

Share
  • De Nieuwstraat… Ik kom daar enkel als het moet. Zo’n smalle, drukke en lelijke straat met in alle winkels hetzelfde en nooit stopt het bouwlawaai van nog een winkel die een “opknapbeuert” krijgt. Waarom kan men niet van de Anspachlaan een voetgangrszone maken (met enkel fiets- en tramsporen in het midden) – dat zou eindelijk een mooie winkelstraat kunnen zijn!

  • @malte

    omdat je dan de binnenstad in twee snijdt. Als het een voetgangerszone wordt, kan je dus ook niet meer van oost naar west en omgekeerd.
    Of dacht je dat te regelen met lichten die toch worden genegeerd door een horde voetgangers en fietsers?

  • Johan

    @ Mike: Als het een voetgangerszone wordt kan je toch zonder problemen van oost naar west: te voet, per fiets, of met het openbaarvervoer. En als je toch absoluut met de auto wil, dan rij je toch langs de kleine ring?
    En ik heb de indruk dat je – zoals je spreekt over een “horde” voetgangers en fietsers – een lage dunk hebt van de zwakke weggebruikers.
    Ik vind het idee van Malte gewoon schitterend: de centrale boulevards verkeersvrijmaken zou van Brussel een menselijke stad maken. Maar waarschijnlijk is dit niet haalbaar want Brussel is de laatste stad van Europa waar het autogebruik belangrijker is dan de leefbaarheid. Dat men bezig is om op deze manier de winkelende mensen naar Antwerpen of Leuven te jagen dat vergeet men veel te snel.

  • Ik heb inderdaad een zeer lage dunk van de gemiddelde voetganger en fietser (hoewel ik voor deze laatste véél meer begrip kan opbrengen).
    Ik heb ook een zeer lage dunk van de gemiddelde taxichauffeur, gewone autobestuurder, trambestuurder en buschauffeur.

    Over het algemeen wordt met lichten géén rekening gehouden (en dit nog veel meer bij voetgangers dan andere weggebruikers). Dus als er zo’n horde voetgangers het licht negeert, heb je daar als chauffeur geen verhaal tegen (tenzij je snel in het nieuws wil komen).
    De idee om de centrale boulevards vrij te maken is inderdaad een zegen voor voetganger, maar toch wel heel erg kort door de bocht wanneer men verkeersgeleiding in de buurt (met al die kleine éénrichtingsstraten) moet gaan inplannen, ofwel moet men doorgaan en van de ganse binnenstad een wandelzone maken.

    Waar heb je trouwens dat idee vandaan dat Brussel de laatste stad van Europa is waar autogebruik belangrijker is…? En ìs dat überhaupt wel zo?
    En dat mensen liever in Antwerpen en Leuven gaan winkelen ligt écht niet aan de Nieuwstraat of de Anspachlaan (ik zie dit zelfs niet als een winkelstraat!). Misschien zou een vriendelijke bediening in de winkels in A’pen daar wel eens voor iets kunnen tussen zitten (althans zo voor mij).

  • Bart

    +1 voor Malte haar idee

    +1 hilarische lach voor het idee van de schepen. Ik lachte mij een breuk toen ik het las.

  • Johan

    @ Mike. Waar ik hett idee vandaan heb dat Brussel de laatste stad van Europa is waar autogebruik belangrijker is…?
    Wel ik zal het zo zeggen: ik heb nog nergens in Europa een stad gezien met zo weinig verkeersvrije straten en met zo’n autovriendelijk infrastructuur als in Brussel. Ik heb gewoon nog nooit in Europa een stad gezien die zo voetgangers- en fietsersonvriendelijk is als Brussel. En ik heb toch heel erg veel Europe steden gezien. Telkens als ik dan terug thuis kom vraag ik mij af waarom wij in Brussel in hemelsnaam onze stad zo laten verpesten en verloederen door de alomtegenwoordige auto.
    Als je voorbeelden kan noemen die op iets anders wijzen dan zou ik dat graag vernemen.

  • Thijs

    Goh, een discussie over het al dan niet goed of slecht gedrag van zwakke weggebruikers doet er hier niet toe, maar het is een feit dat de centrale lanen er heel slecht bij liggen. Stilletjes aan zijn ze een tweede pittastraat aan het worden, alle speciaalzaken of zaken met een zeker allure zijn of trekken weg. Dat dit afstraalt op de Nieuwstraat is logisch. Naast het ballonnetje dat de schepen van Toerisme opliet zijn er voorlopig géén plannen of een duidelijk geformuleerde visie.

    Als men zich als winkelstad wil profileren dan moet men de winkeltrajecten vernieuwen en als het kan met elkaar verbinden. Moet er daarvoor een stukje autozone omgevormd worden naar voetgangers -of autoluwezone dan moet men dit gewoon doen. Voor mijn part mogen ze daarvoor de gehele Anspach & Lemonnierlaan gebruiken. Tenslotte gebruiken het merendeel van de automobilisten deze route als een shortcut en moeten er zelfs niet zijn. Daarnaast zal de nodige citymarketing de rest van het werk doen. Brussel moet vooral werken aan z’n imago.

  • Bart

    @Johan: Buiten dan wanneer er een Europese top is, natuurlijk. Dan sluiten we wel eens wat straten en pleinen af 🙂

    Overigens verlengde nieuwstraat dit weekend frappant staaltje Brusselse mentaliteit gezien: Stond een nadar op de straat om auto’s tegen te houden verder te rijden. Autobestuurder stapt uit, zet nader opzij, en rijdt straat in. En de rest kon toen gewoon volgen, natuurlijk.

    Da’s zo een beetje het probleem dat er wel zou zijn aan brussel proberen autovrij te maken. Probeer met je auto kriskras over de Meir te scheren in Antwerpen en je bent binnen de kortste keren op de bon en/of meegenomen, in Brussel zal men eens zuchten en met een ‘Stop daar nou toch eens mee’ mentaliteit zitten i.p.v. actie te ondernemen. Net zoals idd wel zoals aangehaald de lichten (wie lét er daar nu nog op in Brussel?)

  • Bart

    Dat die mensen er niet moeten zijn weet ik nog niet zo. Er zijn toch vaak genoeg mensen dubbel geparkeerd e.d., neen? Het feit is wel, zelfs al moet men er zijn, is dat niet onmogelijk zelfs als een straat autovrij is gemaakt. Het gebeurd in andere steden, zelfs in eigen land, toch zonder probleem? Hoe worden winkels op de Meir in Antwerpen pakweg anders bevoorraad?

    Daarin zijn we nogal een stad die te gemakkelijk alles maar laat gebeuren. Er heerst te veel een ‘alles mag’ mentaliteit, in het slechtste geval krijg je een berisping.

    In het verlengde van de nieuwstraat (het stuk net achter beurs, ben eigenlijk niet zeker hoe dat stuk er noemt ;)) zag ik dit weekend weer zo een opmerkelijk stukje Brusselse mentaliteit, een nadar barrière was geplaatst om de auto’s de weg te versperren, maar een automobilist stapt gewoon uit en zet die vrolijk aan de kant. En zo was de straat weer ‘open’.

    Om Brussel autovrij te maken ga je automatische systemen nodig hebben zoals palen die de weg versperren en enkel naar beneden kunnen door bv. codes van politie of ambulance. Duur speelgoed en er zullen er tientallen op kapot rijden maar veel andere oplossingen zouden niet baten.

  • Thijs

    Ter aanvulling staat er vandaag een artikel op Brusselnieuws dat de nagel op kop slaat: http://www.brusselnieuws.be/artikels/economie/te-veel-auto2019s-te-weinig-leuke-terrassen

  • Bart

    Mooi geformuleerd artikel. En bijna over de hele lijn overschot van gelijk. Hij lijkt jammer genoeg ook wel niet de oplossing te hebben, maar ja, wie wel.

    (Hoeveel ‘sultans of kebab’ en aanverwanten tellen we ondertussen eig. al in de straten rondom nieuwstraat?)

  • tommy1975

    En met een tweede Fnac binnenkort aan Louisa zal er voor veel mensen weer een reden minder zijn om zich in het feestgedruis van de nieuwstraat te gooien.

  • Bart

    Dat weet ik niet. Louisa is iets minder ‘in’ voor dagjesmensen en toeristen e.d.; De winkels zijn er misschien beter, maar het volk dat er rondhangt is niet veel beter dan de nieuwstraat, en dus ook de bijhorende sfeer. Maar een goed pak van dat volk heeft er dan ook in spé niets te zoeken.

  • Pingback: Brusselblogt » Blog Archive » 2010: een terugblik()