U heeft het misschien ook vernomen : de grootbanken (Fortis, KBC, ING, Dexia,…) stellen vanaf afgelopen week hun selfbanks open voor klanten van andere banken. Dit als gevolg van een akkoord met de uitbater van het Bancontact/Mister Cash systeem, Banksys.
Inderdaad, op sommige plaatsen was het aanbod van geldautomaten aan de muur wel bijzonder schraal geworden, zo ook in onze hoofdstad (de dikwijls lange rijen op de Anspachlaan, het Rogierplein, u kent dat wel). Goeie zaak, zou je denken, en geen hoofdbrekens meer voor de toeristen, die dat exclusieve van selfbanks totaal niet begrijpen. Maar is dat wel zo?
Afgezien van het feit dat de extra kosten mogelijk zullen doorgerekend worden aan de eindgebruiker, u en ik dus (zie bvb. dit artikel uit De Standaard), hoe zit dat met die toegankelijkheid? Als medewerker van een bank die niet over zo’n uitgebreid kantoornetwerk beschikt als de grootbanken, besloot ik gisteren, zaterdag 4 februari even na 19.30, de proef op de som te nemen bij het Dexia-kantoor op de hoek van de Jacqmainlaan, Brouckereplein en Adolphe Maxlaan. De Bancontact terminal aan de buitenmuur displayde het zo gehate “geld afhalen tijdelijk onmogelijk” dus begaf ik mij naar de deur van de selfbank, waarop een papier was aangebracht met de melding dat deze inderdaad toegankelijk was voor niet Dexia-klanten. Fijn, dacht ik, maar de deur zat wel op slot. Mijn bancontactkaart door de gleuf van het openingsmechanisme naast de deur halen, bracht geen zoden aan de dijk. Fantastisch. De automaten in de selfbank zijn toegankelijk voor niet-Dexia klanten, maar de deur kan enkel door Dexia-klanten geopend worden. Tot zover de nieuwe toegankelijkheid en het hogere aanbod van geldafhaalautomaten.