Categorieën
Foto Reizen & Toerisme

Gespot: de eerste T4000’s

Daarjuist gezien in mijn ‘voortuin’: de eerste T4000’s op de Brusselse sporen. De T4000 is de nieuwste tram van de MIVB, die nog een stukje langer is dan de T3000, die al een paar maanden rondrijdt. Goed nieuws dus voor de regelmatige gebruikers van tram 23, want daar zal de T4000 in eerste instantie ingezet worden, naast de T3000.

Hier is de T4001 te zien, de eerste tram uit de levering dus. Een paar minuten later kwam ook de T4002 langs. Na wat rondtoeren zijn ze uiteindelijk verder gegaan op het traject van lijn 23, waarschijnlijk naar het depot in Elsene. Tot nu toe stonden ze in de stelplaats in Haren (bij Bordet), daar worden ze geleverd.

T4000

De sticker van Bombardier plakt er zelfs nog op:

T4000

Hier niet goed zichtbaar, maar op de film stond ‘Startup’.

Share

5 reacties op “Gespot: de eerste T4000’s”

Weet er iemand wanneer die zullen beginnen rondrijden?

Zullen die ook op andere lijnen worden ingezet? Heb de indruk dat men de oude trams waar de verf afbladdert maar blijft gebruiken …

Bart: Naar verluidt zijn ze nog bezig met de ‘ecolage’ met de T4000, maar waarschijnlijk zal hij binnenkort ingezet worden op lijn 23.

In 2008 komt er een grote herschikking van het hele net, dan zullen de T3000 en T4000 ook (en vooral) op andere lijnen ingezet worden, onder meer de 3 (Churchill-Noord) en een nieuwe 51 (Esplanade – Stalle). En om iets aan de afbladerende verf te doen zijn ze alle oude trams nu langzaam aan aan het herschilderen. Niet dat de kleuren er mooier op worden, maar goed.

Op het Meiserplein zijn ze nu de perrons voor lijn 90 (afslag naar noordstation) aan het verlengen. Blijkbaar toch ook voor de komst van de 4000.

Heb het ook al opgemerkt. Maar het zou me verbazen als ze (nu al) 3000/4000 gaan inzetten. Verschillende perrons zullen daarvoor nog langer gemaakt moeten worden (bijvoorbeeld Wijnheuvelen).

Misschien is het al een voorbereiding voor de herschikking van het net. Volgens de huidige plannen zou de 90 (vanaf dan lijn 25) vanaf Meiser het traject van de huidige tram 24 overnemen, dus dan zou het Rogier-Boondaal worden. Misschien willen ze daar dan 3000/4000 gaan inzetten. Of de MIVB wil bepaalde ritten van de 23 beperken tot Meiser (er is richting Noord een mogelijkheid om te keren, een derde spoor) en heeft ze dat perron dan nodig voor de terugrit.