Categorieën
Reizen & Toerisme Wonen in Brussel

Wordt de MIVB-metro geplaagd door Murphy…

… of is er meer aan de hand? Want mijn metro-ervaringen van gisteren en vandaag zijn, samen genomen, op zijn minst wel een beetje bizar.

U moet weten, mijn werkgever betaalt mijn MIVB-abonnement, ondanks het feit dat ik mij maar één metrohalte ver moet begeven om de werkplek te bereiken. Maar omdat ik des ochtends nogal moe ben, en een beetje opzie tegen de bergop, neem ik dan toch maar de metro, van De Brouckère naar het Centraal Station. En als het koud is of regent, des avonds het omgekeerde traject(je).

Nu was het mij de afgelopen weken al opgevallen dat je tijdens het spitsuur soms lang moest wachten op een metrostel. Nu ja, lang, vijf minuten is niet echt lang, maar tijdens de spits is het resultaat meestal een overvol perron voor een bomvolle trein. In veel gevallen neem ik dan gewoon de volgende, die er doorgaans vlak achteraan komt.

Maar terug naar mijn bizarre ervaringen. Gisterochtend kende het stel waar ik was opgestapt nogal wat moeilijkheden om te vertrekken: de deuren werden gesloten, en weer ontgrendeld. Opnieuw gesloten, opnieuw ontgrendeld. Dit ging zo even door, tot de bestuurder uitstapte, enkele oranje stickers in de hand, om een deur definitief buiten gebruik te stellen. Zo komt het dus, dacht ik, dat je af en toe van die langere wachttijden hebt. Het hele proces heeft namelijk iets van een vijf minuten geduurd.

Gisteravond nam ik de metro in de omgekeerde richting. Enkele ogenblikken na vertrek uit Centraal Station, stopte de trein, de lichten doofden en enkel de noodverlichting bleef branden. Het moet gezegd: er werd onmiddellijk, in twee talen, omgeroepen dat er een probleempje was, en dat de trein na een paar minuten weer zou vertrekken. En inderdaad, na een minuut of drie en wat gestommel in de bestuurderscabine waarbij ik toevallig stond, werd er weer gereden. Al kwam wel onmiddellijk de mededeling dat iedereen verzocht werd in De Brouckère af te stappen, omdat wegens technische problemen de trein uit bedrijf zou worden genomen.

Deze ochtend verliep mijn metroritje geheel normaal, maar vanavond op de terugweg was het weer prijs: na erg lang wachten, meer dan vijf minuten ditmaal, kwam er eindelijk een metro toe in Centraal Station. Op het aanduidingsbord waarop met lichtjes duidelijk wordt gemaakt waar de stellen zich bevinden, was op dat moment al een sliert van vijf of zes volgers zichtbaar. Eenmaal opgestapt, vertrok de trein…. niet. Even later kwam het bericht (enkel in het Frans ditmaal) dat het stel wegens technische problemen uit bedrijf werd genomen. Iedereen eruit, een overbevolkt perron als gevolg, en een overbevolkte volgende trein gaf aanleiding tot best wat chaos op het zo al drukke perron van het Centraal Station.

Nu kan de befaamde Wet van Murphy in het spel geweest zijn, al heb ik niet de neiging om al te veel te geloven in toeval daar waar het op technische mankementen aankomt. Hebben ze bij de MIVB dezer dagen een probleem met technisch onderhoud? Of is er onvoldoende bekwaam personeel? (Overigens geen kwaad woord over de MIVB-mensen die dagelijks de metro doen rijden, ik ben me bewust dat het een hele onderneming is waar zoals overal af en toe wel eens iets fout kan gaan). Feit is dat de dienstverlening op de drukke lijn 1A en 1B twee dagen na elkaar tijdens de spits even mank liep.

Trouwens, on a sidenote, de rollende vloer die in het station De Brouckère het tram- met het metrostation met elkaar verbindt, is in zuidelijke richting al meer dan een week stuk. Eigenaardig, daar dit soort mankementjes doorgaans binnen de dag, of hoogstens binnen enkele dagen wordt hersteld. Deze ochtend viel me echter een aankondiging op dat het betreffende toestel pas ergens halfweg april weer in gebruik zal worden genomen. Exemplarisch? Of alweer toeval?

Share