Brussel heeft 6.238 fans en ik ben er één van. Althans op Facebook. Op de officiële fanpagina van de stad, beheerd door de toeristische dienst Brussel Internationaal, heb ik blijkbaar ooit geklikt op de knop “Word fan”. Brussels, zo heet de pagina, informeert over tentoonstellingen en evenementen, toont foto’s van stripgevels in de stad en presenteert enkele video’s over Brussel Bad en het Brussels Summer Festival. Bovenaan op de pagina prijkt een foto van het Atomium, al kiezen de bezoekers in een poll voor de Grote Markt als hun favoriete plaats. Op de muur bezingen fans hun liefde voor de stad in drie talen. De zoekrobot van agenda.be geeft tips voor activiteiten in Brussel.
Maar is 6.238 Facebook-fans niet wat weinig voor de Europese hoofdstad? Inderdaad, Gent heeft 40.000 fans, Antwerpen 20.000, Luik bijna 17.000 en ook Brugge scoort met een kleine 9.000 fans beter dan Brussel. Ter vergelijking: Berlijn heeft 80.000 fans, Amsterdam 160.000 en Parijs zelfs een half miljoen. Nogmaals een bewijs dat Brussel geen sant in eigen land is en met veel vooroordelen en aversie te kampen heeft?
Blijkt dat het kosmopolitische Brussel fanclubs in verschillende talen heeft! De Nederlandstalige heeft 4.888 fans en de Franstalige 23.439. Beide kiezen dezelfde combinatie van stadhuis en Atomium als uithangbord van de stad.
Kritische kanttekening: In de fanfoto’s van Brussel/Bruxelles duiken afbeeldingen van de nieuwe Ikea-catalogus op. De marketeers hebben sociale netwerksites en meer bepaald de walls van fanpagina’s ontdekt als reclamemedium. En bij een Australisch reclamebureau kun je sinds kort 10.000 Facebook-fans kopen voor een spotprijs van 1.167,30 dollar. Als dat het Brusselse bureau voor toerisme maar niet op ideeën brengt.