Regisseur en scenarioschrijver Jan Ole Kersten stelde gisteren zijn film Oh Boy in Brussel voor. In Duitsland werd de prent dit jaar overladen met prijzen: hij kreeg Lola’s voor beste film, beste regie, beste scenario, beste acteur en beste filmmuziek. Terecht, want de volledig in zwart-wit opgenomen tragikomedie is een pareltje. Oh Boy tovert een glimlach op je gelaat en laat je nadenkend achter.
De kijker volgt een buitengewone dag in het leven van de twintiger Niko Fischer. Het is net uit met zijn vriendin. Hij is twee jaar geleden gestopt met zijn studie rechten, maar zijn rijke vader schrijft hem nog maandelijks geld over tot hij uiteindelijk ontdekt dat zijn zoon hem belogen heeft. Zijn rijbewijs is hij kwijt omdat hij onder invloed heeft gereden. De dromerige antiheld doolt doelloos door de straten van Berlijn, de cafés, de stations. Zijn vriend Matze, een getalenteerde acteur die niet aan de bak komt, begeleidt hem. Niko botst op een oude schoolvriendin die hij vroeger gepest heeft wegens haar zwaarlijvigheid, een buurman die zich terugtrekt in zijn hobbykelder omdat hij het niet meer uithoudt met zijn vrouw, een oude man die mijmert over zijn kindertijd in de naziperiode. Intussen mislukken al zijn pogingen om ergens een koffie te bestellen.
De charme van de film ligt in de laconieke humor, de onderhuidse melancholie en de elegante retrostijl, die tot uiting komt in het soms gezapige tempo, de zwart-witfotografie en de jazzmuziek. De prent is bovendien een poëtische liefdesverklaring aan Berlijn, waarop de uit Hagen afkomstige regisseur verliefd is geworden toen hij er in 2000 ging wonen. Die alternatieve, eigenzinnige en kleurrijke stad, waarvan graffiti, undergroundtheater, kraakpanden, punks, clochards en alcoholisten onlosmakelijk deel uitmaken, dreigt echter te verdwijnen. En waarom zwart-wit? “Die vraag wordt bij fotografie veel minder gesteld. Ik vind het gewoon mooi. Het maakt de film tijdloos en creëert afstand tot mijn dagelijkse leven,” aldus de regisseur op de avant-première in UGC Toison d’Or. De film komt in België in de zalen op 5 juni.