De Brusselse blogosfeer is als een huis met vele kamers. In de rubriek blog.bxl wandelen we door de verschillende vertrekken. Vandaag werpen we een blik op Culture Trip Brussels, een Engelstalige website die grossiert in lijstjes van te ontdekken adressen en informatie verstrekt over het ruime culturele aanbod in Brussel en België.
Waar kun je in Brussel gezelschapsspellen spelen? In welke metrostations vind je de mooiste kunstwerken? Wie was Peyo, de vader van de Smurfen? Welke kastelen in de regio zijn een bezoekje waard? Wat kun je ondernemen als je maar 12 uur in de stad bent? Wat valt er te beleven in Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe, Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek? Waarmee beleg je je broodje: martino, garnaalsla, plattekaas, kipkap of speculaaspasta? Bezoekers en toeristen, maar ook Brusselaars kunnen iets opsteken van de goed gedocumenteerde en aantrekkelijk geformuleerde antwoorden, die prompt viraal gaan op de sociale media.
Opvallend is dat de harde kern van vaste medewerkers bestaat uit expats. Aan het hoofd van de Brusselse sectie staat Anne Boyle uit Massachusetts. Ze kwam in 2011 naar België om zich te verdiepen in Europese studies. Andere leden van de Brusselse hub zijn geboren in Griekenland, Bulgarije, Portugal, Italië, Rusland en Hong Kong. De artikels krijgen daardoor vaak het verfrissende perspectief van een buitenstaander: hij of zij heeft meer afstand en schrijft daardoor minder bevooroordeeld en vaak nog met meer enthousiasme over het nieuwe thuisland. Je vergeeft een Poolse auteur als Ewa Bianka Zubek dat ze een kleverige Luikse wafel verkiest boven een Brusselse. De website doet ook een beroep op heel wat lokale gastschrijvers, zodat de hiaten in de kennis worden gevuld.
Het internationale hoofdkwartier van Culture Trip ligt in Londen. Sinds 2011 presenteert de internationale site naar eigen zeggen het beste van kunst, cultuur, gastronomie en toerisme in elk land van de wereld, van Afghanistan tot Zimbabwe. De oprichter en ceo is een Belg. Kris Naudts is psychiater van opleiding, maar zijn passie voor reizen, boeken en films verleidde hem tot een radicale carrièreswitch. Intussen bereikt zijn webstek 2,5 miljoen unieke bezoekers per maand. Het commerciële model houdt samenwerkingen in met partners die een artikel in opdracht kunnen geven: hotels, reisbureaus, luchtvaartmaatschappijen, toeristische bureaus, evenementen en cultuurhuizen.
Culture Trip Brussels is actief op Facebook, Twitter en Instagram.
In de rubriek Blog.bxl vind je onze besprekingen van Brusselse blogs.