Maatschappijkritische jongeren en boze oudjes

Gedurende een periode die samenviel met het schooljaar 2019-2020 bood BOZAR aan zeven groepen jongeren de mogelijkheid om een politiek-artistiek parcours af te leggen. Het visueel resultaat van hun samenwerking met kunstenaars en experten is momenteel te bekijken in het Paleis voor Schone Kunsten. Een selectie.

Nu reeds voor een vierde jaar op rij loopt het project Next Generation, Please! in BOZAR. Voor de editie 2019-2020 werd er gewerkt rond klimaatverandering, gender, identiteit, intergenerationele dialoog en democratie. De deelnemers kwamen samen in eigen kring en lieten zich tevens inspireren door evenementen die in het Paleis doorgingen. Bij sommige groepen stooide Corona danig roet in het eten. Bovendien diende de afsluitende tentoonstelling uitgesteld naar het najaar. Ze was gepland om door te gaan in mei.

100% waste market
Zestien jongeren van twee scholen uit Brussel en Madrid zijn bezorgd over de toekomst en willen beleidsmakers attenderen op gevaren die onze planeet bedreigen. Ze realiseerden twee installaties en dit In samenwerking met kunstenaar Oranne Mounition en twee experten, de VUB-academicus Eric Corijn en Ecolo-parlementslid Zoé Génot. Er is een opstelling die een supermarkt voorstelt waar enkel afval te koop is. Met een tweede, een diorama waarin afval en natuur naast elkaar te zien zijn, wordt een te ver doorgedreven kapitalisme aan de kaak gesteld.
De scholen waarvan sprake zijn het Collège Saint-Michel (Brussel) en El Colegio San Maria del Pilar (Madrid).

Verborgen Europa via vrouwenwegen
Vrouwen die in een Europese context bakens verzetten en hiervoor niet altijd erkenning kregen, ze waren de inspiratiebron voor de laatstejaars van het Institut Saint-Louis uit Brussel. Om voeling te krijgen met de zoektocht naar identiteit reisden ze naar Praag waar ze leerlingen van het tweetalig Lyceum Jan Neruda ontmoetten. Hun op textiel gedrukte foto’s zijn als het ware dubbelportretten: interpretaties van generaties uit het verleden door de generatie van vandaag.

Enquête de temps (Onderzoek naar de tijdgeest)
Deze reeks werken zijn gemaakt door jonge kunstenaars die aan Brusselse kunstscholen studeerden. Ze namen elk één idee van de Gang de Vieux en Colère (Gang van de Razende Ouderen) als uitgangspunt. De leden van de Gang zijn bewuste burgers die, gepokt en gemazeld door de geest van Mei ’68, o.m. strijden voor een eerbaar pensioen voor iedereen. Ze vinden met hun standpunten aansluiting bij het gedachtegoed van progressieve jongeren van vandaag. Wat de werken zelf betreft vertrekken sommige van een eerder abstraherende interpretatie van tijd, andere gaan in op het aspect van het samenbrengen van generaties. De uitvoerende artiesten werden begeleid door Michel Huismans.

Gen Z
Wat als jongeren zich kandidaat zouden stellen bij de Europese verkiezingen? Welke slogans zouden er dan gebruikt worden? Twee kunstenaars, Salvadore Calcagno en Antoine Neufmars, maakten samen met leerlingen van het Institut de Filles de Marie verkiezingsaffiches voor een fictieve verkiezingscampagne, heel eenvoudig van opzet: een close-up foto met daarnaast een uitspraak gekozen door en in de moedertaal van de geportretteerde. De foto-installatie die aan het eind van de tentoonstelling zowel binnen als buiten de muren van het Paleis te zien is, toont nogmaals aan hoeveel taaldiversiteit Brussel in zich houdt.

De afsluitende tentoonstelling van deze editie van Next Generation, Please! loopt nog tot 1 november in BOZAR (Paleis voor Schone Kunsten, Ravensteinstraat 23, 1000 Brussel).
Openingsuren: van 10u tot 18u, gesloten op maandag.
Toegangsprijzen: 4 euro, 2 euro voor -30 j. en +65 j.

Website Gang des Vieux en Colère: www.gangdesvieuxencolere.be

Share

AboutMichel

Heeft een boontje voor Brussel, pendelde jaren lang om er te gaan werken en komt er, ook nu nog, graag terug. Hij vindt multiculturaliteit, zeker in steden, onvermijdelijk en verrijkend. Dat verschillen zichtbaar en soms uitvergroot worden is er een consequentie van. Als ze inspiratie opleveren is het mooi meegenomen.