Lag het aan het mooie weer of waren we nog niet volledig afgekickt van de autoloze zondag vorige week. Wat er ook van zij, ons gezinnetje had er zin in : een parcours werd uitgestippeld, fietsen uit de stalling gehaald, en wijlder weg…
Rustig trappend herinnerde ik me dat het Gracq (Groupe de Recherche et d’Action des Cyclistes Quotidiens) op donderdagmorgen met een ludieke -nu ja- actie de autobestuurders erop attent had gemaakt dat de fiets een volwaardig alternatief kan zijn om dagelijks file-leed te voorkomen.
Wie op donderdagmorgen met zijn wagen voor het rood licht stond ter hoogte van het muntcentrum kreeg een informatiepakket in de handen gestopt. Aanleiding was de week van de mobiliteit (22 /9: Europese dag “in de stad zonder mijn wagen” ).
Het informatiepakket bevatte een handige, regenbestendige fietskaart van het Brussels hoofdstedelijk gewest die nu reeds zijn nut bewees.
Bovendien werden wij aan volgende wijsheden deelachtig gemaakt :
• 1/3 van alle verplaatsingen per auto in Brussel bedraagt minder dan 5 km, d.w.z. een afstand zoals die van de Basiliek van Koekelberg, van het KMI in Ukkel of van het Montgomeryplein tot aan de Grote Markt. Deze afstand kan met de fiets in 15 minuten afgelegd worden. Bovendien hoeft de fietser geen parkeerplaats te zoeken.
• een kilometer met de auto kost gemiddeld 0,38 € want ook de kosten van garage, banden, onderhoud, verzekeringen, verkeersbelastingen,.. dienen in rekening gebracht
• in Brussel mag men de fiets in de metro en de nieuwe tram meenemen
• Het bespaarde bedrag van de autoverzekering (tot -30%) is niet te verwaarlozen.
• in Brussel gebruiken reeds meer 60.000 mensen hun fiets ten minste 2 keer per week
en bijna 20.000 mensen zelfs dagelijks
• Een werkgever kan een kilometervergoeding van 0,15 €/km toestaan aan personeelsleden die per fiets naar het werk komen. Deze vergoeding is belastingvrij.
• De hoofdstad wordt elke dag opnieuw ingenomen door 450.000 auto’s, zonder de pendelaars, bezoekers en leveranciers mee te rekenen. Alles samen geeft dit een bijna niet te geloven cijfer: een miljoen voertuigen verstoppen elke dag de hoofdstad!
Aldus mijmerend over de dwaasheid van de menselijke soort, fietsten wij naar het Jubelpark en terug. Op die terugweg –langs de Victor Hugostraat- hielden wij halt aan deze ietwat merkwaardige gevel.
De waarden die Gracq in zijn foldertje aanprees stonden hier gebald en zonder schroom in de gevel verwerkt : “Wees Werkzaam – Wees Rein – Wees Spaarzaam – Voor allen� ( de vertaling prijkt op de identieke “buur�-gevel). Kijk, daar word ik nu week van : een knappe gevel met een –volksverheffende- boodschap. Hier bundelen naïeviteit, schoonheid en engagement hun krachten….
Mocht iemand deze gevel beter kennen, de (politieke) visie erachter, de architect, bestemming van het gebouw: laat het ons weten.
Postcriptum:
Het is zondagmiddag nu. Het blauw wordt grijs en ik leg de laatste hand aan dit blogje. Naast mij liggen de verzamelde gedichten van Richard Minne –omdat die gevel me aan hem deed denken :
In uw ogen schemeren, Marie
gelijk in zee verzonkene terrassen,
de rozen en de karapassen
der oceanografie.