Wat hebben vlierbes, kruiden, sinaas & gember en litchi gemeen? Het zijn de vier verrassende smaken waarin de biologische limonade Bionade verkrijgbaar is. Na de verovering van de Duitse markt trekt de producent uit het Beierse Ostheim de grenzen over. In Brussel wordt het drankje momenteel prominent aangeboden in hippe locaties zoals café Walvis en de foyer van het Kaaitheater.
De ontstaansgeschiedenis van Bionade leest als een eigentijds sprookje. Een brouwmeester van een slecht draaiende dorpsbrouwerij werkt in de jaren ’90 in zijn woonkamerlaboratorium aan een nieuw recept. Uiteindelijk slaagt hij erin een niet-alcoholisch drankje te ontwikkelen, dat net zoals bier ontstaat door de fermentatie van natuurlijke grondstoffen (water, mout, vruchten en kruiden). De innovatieve formule is in de regio geen instant succes, maar Bionade groeit dan uit tot een cultdrank in Hamburgse bars. Dankzij mond-tot-mondreclame volgen andere steden. De merkbekendheid en de afzet stijgen jaar na jaar. In 2007 verkocht de succesvolste nieuwkomer in de limonademarkt sinds Red Bull 200 miljoen flessen van 33 cl. Na Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland wil het bedrijf het product nu lanceren in heel Europa en zelfs de Verenigde Staten.
Wat is het geheim van het succes? Eerst en vooral liggen bio, wellness en gezondheid goed in de markt. Voor de verfrissende, niet al te zoete smaak heeft Bionade al een aantal prijzen in de wacht gesleept. Het International Taste & Quality Instituut in Brussel, een onafhankelijke organisatie van chef-koks en sommeliers, gaf bijvoorbeeld twee sterren aan litchi en sinaas & gember. En er is het alternatieve en jeugdige imago, waartoe ook het bierflesje met kroonkurk en het design van het etiket bijdragen.
In Duitsland zijn de eerste imitaties al op de markt, maar wat vindt de kritische Belgische consument – ja, u! – ervan?
(Tom Van Bogaert)