“De beelden die de jongste tijd op televisie getoond worden, zetten niet aan tot studeren in Brussel.” “We verhuizen ook omdat veel van onze studenten op kot zitten in Aalst of Leuven, vlakbij het Centraal Station zijn ze dan sneller weg.” “Natuurlijk ook uit efficiëntie,” – dat moet er ook nog even worden bijgezegd.
In de jaren ’70 tot diep in de jaren ’90 zat de helft van mijn familie op school in Nieuwland. Ik kwam als kind al heel graag in die buurt. Heb er het Vossenplein, Blaes- en Hoogstraat leren kennen. Later Poelaert en Wolstraat en het Egmontparkje. Maar ook de Anspachlaan, Anneessens,… Toen ik later werkte aan de Midi was dit mijn uitvalsbasis om de stad verder te verkennen, niet zonder eerst een ommetje te hebben gemaakt via de Marollen, dat toen nog lang niet de Breughelwijk heette. Via een omweg heb ik daardoor Brussel leren kennen en appreciëren. Overigens, de Marollen heette toen een gevaarlijke buurt te zijn.
Alle studenten centraliseren vlakbij het veilige Centraal Station zodat ze snel weer de stad uitkunnen, zo gaat men in sommige Brusselse Hogescholen om met de jongelui. Beschermend, angstig, als een kloek op haar eieren. Waarom geen tunnel aanleggen vanaf de Stormstraat tot aan het Centraal, zodat men de boze stad zelfs niet te zien krijgt, of huur de bovenverdiepingen van het station, moeten ze die gevaarlijke tunnel niet meer door ? Waarom niet inplaats van naar de Stormstraat te gaan hélemaal verkassen naar Aalst, Leuven, Lennik of Ternat. Of Loksbergen ? Schijnt een heel vredig dorp te zijn.
In plaats van jonge mensen mondig te maken, uit te nodigen de stad te ontginnen, te verkennen, er zich te engageren – spreidt men de matten om te deserteren.
Moeten we alle problemen onder de mat vegen ? Welneen – maar kweek geen angsthazen in scholen. Ga met die mensen naar boeiende initiatieven in de hete kwartieren, zoals bij KuregemNet, Cosmos, de opleidingscentra van Intro of naar de Vaartkapoen, het Huis der Culturen, de donderdagmarkt in Molenbeek, La Fonderie, de Foyer, de Jeugdherberg,…
Waar er moeilijkheden zijn, pak deze aan. Zoek samen met preventiewerkers en politie naar dialoog, alternatieve wegen, praat erover met de betrokkenen, leer ze te discussiëren en overleggen : hele wijze levenslessen. Maar leer jongeren niet weg te lopen van de problemen. En vooral ontneem ze niet de mogelijkheid om deze fascinerende stad te leren waarderen.
Ik kies voor de uitgestoken hand : nuchter, niet naïef.
In het HUB kiest men voor de vlucht vooruit.
William.
lees meer over brussel op hetrijkderzinnekes.blogspot.com